Черноморската кухня гони Средиземноморската

Експерти отсяват рецепти за новата марка, която ще атакува световните класации

Нашето кисело мляко е силно подценено, смятат експерти

 

Нова кулинарна марка може да превърне Черноморието в популярно място за гастрономически туризъм и да разбие ол инклузив статуквото, което държи региона в листата на евтините дестинации.

Със задачата са се заели експерти от Русия, Турция, Украйна и България, които вече отсяват продукти, рецепти, подправки и вина за бъдещия бранд "Черноморска кухня". Целта е до 2025 г. той да влезе в топ 20 на световните класации за регионални кухни. "Казано иначе, когато някой по света чуе за Черноморието, веднага да се сеща за характерните за региона ястия - така, както Средиземноморието веднага извиква в съзнанието ни популярните паста, риба, зехтин, маслини и салата "Капрезе", обясни хотелиерът и ресторантьор Желязко Каракашев, който е един от българските участници в проекта.

Идеята тръгва от Русия преди 10 г. След като страната е определена за домакин на олимпийските игри в Сочи, оглавяваната от Игор Бухаров Федерацията на ресторантьорите и хотелиерите прави проучване, което показва, че нито една от кухните на шестте страни с излаз на Черно море - дори турската, не е в челните редици на националните кулинарни класации. Това, както и фактът, че много от типичните ястия в региона са сходни, провокира руснаците да започнат работа по създаването на марката "Черноморска кухня". Идеята прегръщат Турция, Украйна и България, която става седалище на международното сдружение за популяризиране на Черноморската кухня.

Освен варненеца Каракашев от наша страна участват туроператорът Желязко Атанасов и хотелиерът от Поморие Георги Тръпков. Предстои към сдружението да се присъединят Румъния и Грузия. Шестте страни са сред важните генериращи пазари в туризма. Въпреки че нестабилността в региона го изключи временно от круизните маршрути, през 2017 г. той е бил посетен от над 118 млн. туристи, като общият им ръст за година е 12%, а приходите надхвърлят 63 млрд. долара, стана ясно на проведения наскоро край Варна XI Черноморски туристически форум, посветен на темата за развитието на местни и транснационални продукти в Черноморския регион.

"Проектът ни не е гастрономическа прищявка, той има изключително икономическо значение за развитието на туризма и свързаните с него дейности. Русия и Турция вече са го приели като национална политика, защото са осъзнали потенциала му. За България това е златен шанс да рекламира уникалните си продукти, тъй като сме твърде малки, за да направим това сами", коментира пред "Труд" топ кулинарят Каракашев. Той и колегите му работят по идеята от половин година и вече са подбрали около 150 характерни за района продукти, ястия и билки. Предстои до 2020 г. броят им да бъде редуциран до десетина, които да станат лицето на новата марка.

Черноморската кухня спокойно може да конкурира Средиземноморската, дори е по-богата от нея, убеден е Каракашев. Той дава пример със Средиземноморската кухня, която става известна след 70-те чрез труда на американските диетолози Ансел и Маргарет Кейз "За вкусната и здрава храна - средиземноморско решение". Тя обаче обхваща само един географски пояс, докато Черноморският регион има европейска и азиатска част.

В съседни страни от региона има редица общи ястия като мусака, кьопоолу, качамак, пелмени. В същото време всяка от държавите има уникални продукти, билки и подправки. За България това са чубрицата, бобовите култури и киселото мляко, на чиято основа се приготвя здравословния и разхлаждащ таратор. "Киселото ни мляко е изключително подценено. Учил съм и съм работил на много места в Европа, но никъде не съм видял декларирано българско кисело мляко. Навсякъде то се продава като гръцко. И саламуреното ни сирене доскоро се пласираше като "Фета". А нашето кисело мляко е не по-малко полезно от зехтина. Другото ни доказано от редица научни изследвания предимство е, че България е най-подходящата страна за отглеждане на зеленчуци заради оптималната разлика между дневните и нощни температури. Никъде в Европа няма по-вкусни домати, дори в Италия, където широко се ползват в сосовете и салатите", подчерта Каракашев.

Сред богатствата на региона той нареди пълнозърнестите тестени изделия на житницата на Европа - Украйна, шишовете и барбекюто на Грузия и Турция, зехтинът и маслините, които не отстъпват по качества на средиземноморските и чистата и вкусна риба. "Заради по-слабата соленост на Черно море месото й е и по-нежно. Достатъчно е да сравните един крехък сафрид, уловен тук, с твърдия от Средиземно море", онагледи потенциала на проекта Каракашев. Той се надява, че Министерството на туризма ще подкрепи марката, когато тя добие завършен вид. "С реклама просто на България не можем да привлечем средната класа туристи от цял свят, които се интересуват от конкретен продукт", категоричен е ресторантьорът.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Гурме