Шампион в пустинята без 4х4

В тези снежни и хлъзгави дни много водачи си мечтаят колите им да имат задвижване 4х4, за да не затъват по неизчистените улици и паркоместа. Двойното предаване обаче невинаги е гаранция за успех върху коварна настилка.

Както зимата е най-тежкият сезон за водачите и техните превозни средства, така рали „Дакар“ е най-суровото маратонско офроуд изпитание за пилотите и техните състезателни машини. На масовата публика може да звучи невероятно, но е факт че в легендарното автомобилно надбягване вече втора година поред печели (при това със смазващо надмощие) кола без 4х4. Френският „лъв“ Peugeot 3008 DKR с една задвижваща ос се утвърди като господар на пустините и планините в Южна Америка, като остави конкурентите с двойно предаване Toyota и MINI да му дишат прахта. По гигантската 9000-километрова дистанция в Парагвай, Аржентина и Боливия единствената дилема бе кой от пилотите на Peugeot на кое призово място ще завърши - Стефан Петерхансел, Себастиен Льоб и Сирил Деспре окупираха челната тройка в този ред. Автомобилите им се справиха с чудовищните натоварвания почти безаварийно с изключение на техническия проблем, който може би попречи на Льоб да спечели първия си „Дакар“.

Френската диктатура в ралито е знак, че офроудът не е запазена територия за коли с 4х4. При завръщането си в „Дакар“ преди три години Peugeot заложи на автомобил тип бъги с две задвижващи колела, въпреки че от две десетилетия всички победители бяха триумфирали с двойно предаване. Още при второто си участие през 2016 г. Peugeot 2008 DKR с Петерхансел зад волана спечели ралито, а през 2017 г. новото Peugeot 3008 DKR със същия пилот дублира успеха - две победи от три състезания.

За рекордно кратко време инженерите на френската марка конструираха непобедима в „Дакар“ машина, възползвайки се от по-голямата свобода, който дава регламентът за автомобили без 4х4. По отношение на мощността силите на трите водещи отбора бяха приблизително изравнени. Peugeot използва трилитров дизелов битурбо двигател V6 с 340 конски сили, MINI редови дизелов „шестак“, а Toyota - бензинов V8. Тази година моторът на французите бе преработен, за да осигури по-висок въртящ момент на ниски обороти и по-добра управляемост. Французите извлякоха предимствата на едната задвижваща ос (задната) - по-ниско с около 400 кг тегло, по-висок просвет, по-големи колела, по-голям ход на окачването. Така именитите пилоти на Peugeot получиха не само най-подходящия автомобил за ралито, но и най-комфортния, защото разполага с климатик. Обикновено конструкторите изхвърлят климатичната инсталация от състезателните коли като излишен лукс. Но в „Дакар“ температурата в кокпита се качва до 60 градуса, а човешкото тяло също има нужда от добри условия, за да се представи на топниво.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили