Ще се препъне ли Хамилтън в новите правила?

Формула 1 има проблем. Люис Хамилтън изглежда непоклатим на върха в последните години. Не само защото е най-добрият автомобилен пилот в света - това е безспорно. Но и защото колата на „Мерцедес“ е без конкуренция в „кралските гонки“ от 2014-а насам.

Този монопол със сигурност радва Хамилтън. „Всеки велик шампион трябва да има велика кола“, обича да повтаря британецът след поредната победа, в която темпото на тима му се оказа непосилно за другите. Пък и статуквото му носи трофеи – Люис вече е петкратен световен шампион и се изравни на второто място в историята с Хуан Мануел Фанджо. Пред него вече е само Михаел Шумахер. И Хамилтън не крие, че и този рекорд вече е в полезрението му. Друго постижение на Червения барон – 91 победи, също е по възможностите на Люис, който започва 2019-а със 73. А настоящият шампион вече е рекордьор по най-много поулпозишъни (83), най-много точки в кариерата (3018), най-много победи на различни писти (26). Ако една титла беше достатъчна, за да осмисли кариерата на Дженсън Бътън, при Люис целта е „още една“.

Но такъв монопол не е добър за спорта. Най-вече заради интереса. Ако преди 10 години частният отбор на Рос Браун, наследил оттеглилия се „Хонда“, беше симпатичен на всички с изненадващите си победи, то сега наследникът му в Бракли вече предизвиква омраза. „Сребърните стрели“ сложиха край на досадната хегемония на производителя на енергийни напитки „Ред Бул“, който засрамваше автомобилните гиганти.

До този „преврат“ се стигна след основни промени в правилника, които дадоха повече приоритет на ходовата част, отколкото на аеродинамиката на колите, в която беше силата на „червените бикове“. Но се стигна дотам, че една „диктатура“ се смени с друга. Дори се налагаше шефовете на „Мерцедес“ да се опитват да създадат интрига между Люис Хамилтън и Нико Розберг, за да гарантират някакъв интерес. Но Формула 1 няма как да не е комерсиален спорт. А зрителите не обичат да гледат едно и също през цялото време.

„Почти всичките нови правила са приети, за да ни спънат“, заяви шефът на шампионите Тото Волф преди новия сезон. Шефовете на спорта може би са решили отново да дадат шанс на колите с по-добра аеродинамика. Предните крила на болидите за 2019-а са по-широки и високо разположени, а също и доста опростени. Идеята е машината да е по-стабилна , когато се намира зад друга, което да улесни изпреварванията. Майсторските маневри при задминаванията във Формула 1 са нещо като головете във футбола, а намаляването им в последно време се дължи и на аеродинамичните особености. Затова преди няколко години бе въведено и подвижното задно крило, което помага колата да ускори, когато се намира зад друга. Новите задни крила съща са по-широки и високо ситуирани, а дупките при отваряне се увеличават с 10 см, което също ще помогне.

„Абсурдно е, сякаш сме мишена – твърди Волф. - Правят го все по-трудно за нас всяка година, но явно е така, когато си на върха.“

Едно от новите правила обаче със сигурност се харесва на Хамилтън. Минималното тегло на колата с пилота бе вдигнато от 733 на 740 кг. При това минимум 80 кг трябва да се дължат на самия пилот и снаряжението му. Което позволява – и дори задължава – на Люис да надебелее. Досега от пилотите се искаше да са максимално леки.

„За разлика от друг път, сега може да хапвам палачинки и всичко, което обичам – призна шампионът. - Но аз не искам да си развалям фигурата, предпочитам да качвам мускулна маса.“

Той отново ще е в един тим с Валтери Ботас, който не представлява вътрешна заплаха и е идеалният втори пилот. Подобна е ситуацията и във „Ферари“, където до Себастиан Фетел застава младокът Шарл Льоклер. „Ред Бул“ също се отказа от практиката на държи „два петела в курника“ и се освободи от Даниел Рикардо за сметка на Пиер Гасли. Така Макс Верстапен ще може да се концентрира в борбата с външния враг. Почти всички останали отбори последваха примера и ще разчитат на дуети от един опитен и един млад пилот. За отбелязване е и завръщането на Роберт Кубица, който отново ще се появи на пистата след 2010-а.

Двата тима на „Ред Бул“ ще сложат в колите си двигатели на „Хонда“, докато „Макларън“ смени японските машини с „Рено“. „Мерцедес“ и „Ферари“ пък ще имат и по два клиентски отбора. А сезонът е специален и със стезание №1000 в историята на Формула 1. То е едва третият кръг от шампионата – на 14 април. Дано дотогава шампионът да не е ясен...

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Спорт