100 години Елла Фицджералд

Марина Драгомирецкая и Весела Морова. На заден план: Иво Вакавлиев (саксофон), Димитър Сираков (контрабас), Атанас Попов (ударни);

Най-разпознаваемите пиеси от репертоара на великата Ела Фицджералд заразиха с неподражаемия си ритъм, вихрено усещане за свобода и магнетичен дисонанс почитателите на джаза в „Студио 5” вечерта на 25 април, когато беше символично отбелязана 100-годишнината от рождението на джаз-кралицата. Под мотото „100 години Първата дама на песента” всъщност бяха изпълнени композиции, свързвани от специалистите и ценителите изключително с нейната кариера.

Новата генерация в българския джаз – певиците Весела Морова и Марина Драгомирецкая – не за първи път правят своя поклон към големи имена в този музикален жанр. Но сега те изразиха своята почит по един иновативен начин: на сцената към тях се присъединиха три съвсем млади певици, възпитанички на „D Stars” – училище за певци, ръководено от Даниела Станкова – вокален педагог и продуцент. Това бяха три малки феи, изскочили сякаш от романтичните американски клубове на 20 и 30-те години на 20 в., когато е истинският разцвет на джаза и раждането на суинга. Публиката аплодира 11-годишните Неда Кралева и Теа Николова, които заедно с 15-годишната Катрин Цолова оставиха без дъх зрителите, забравили за коктейлите си и аплодиращи на крака младите таланти – една бъдеща вълна от абсолютно автентични, мощни, но и нежни гласове – с диапазон и тембър на истински американски изпълнителки, сякаш родени и израсли с тази песенна класика.

Чрез репертоара на Марина Драгомирецкая и Весела Морова беше трасиран животът и невероятната кариера на Ела Фицджералд – работата ѝ с различни композитори (Джордж Гершуин, Дюк Елингтън, Коул Портър, Ървин Бърлин и др.), перипетиите ѝ покрай нейните увлечения, апогеят и краят на една легенда, която няма край... Авангардна музика, разклонила се в различни форми (рагтайм, бибоп, суинг, блус), способна не просто да радва слушателя, а разказва автентични истории от живота на обикновените хора, да задава въпроси, да вгражда в себе си криволиците на любовта, възхода и падението. А за да прозвучат в истинския им блясък “You’ll have to Swing”, “Cry me a River”, “Misty”, “Every Time We Say Goodbye” и още десетина хита от репертоара на невероятната Ела, се бяха погрижили талантливите инструменталисти Самуел Ефтимов (пиано), Димитър Сираков (контрабас), Иво Вакавлиев (саксофон) и Атанас Попов (ударни).

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Култура