12-ти сме по консумация на бира в ЕС

400 млн. хектолитра са произведени в общността за година

Устойчив ръст бележи пивоварният сектор в Европейския съюз, като положителната тенденция от последните няколко години се затвърждава. Производството на пиво в ЕС за изминалата 2016 г. е над 400 милиона хектолитра – ниво, което се постига за пръв път от началото на икономическата криза през 2008-а. Износът на бира от страните членки също регистрира растеж и достига 51 400 000 хектолитра, съобщиха от Съюза на пивоварите в България (СПБ)

Тези данни бяха представени по време на традиционния гала форум на Пивоварите на Европа “Бирата служи на Европа” в Брюксел. Инициативата се провежда за седми пореден път и основен партньор на тазгодишното й издание беше българската браншова организация.

Сред двестате гости на събитието бяха изтъкнати експерти от бранша, депутати от Европейския парламент, представители на Европейската комисия и постоянните представителства на страните членки, неправителствени организации, журналисти и научни изследователи. В светлината на предстоящото председателство на страната на Съвета на ЕС събитието беше открито от посланика на България в общността – Димитър Цанчев.

По думите му по време на българското председателство ще бъдат разглеждани редица регулаторни въпроси, които касаят бранша и към които институциите ще подходят с дължимата отговорност. „Усилията на всички са насочени към намирането на балансирани решения за единния пазар и ясна законова рамка за бизнеса, работната сила и потребителите“, категоричен е посланикът.

В страните от ЕС броят на пивоварните вече достига 8500, като за 2016 г. е нараснал с 1100. Според анализаторите това означава, че всяка седмица отварят врати 20 нови обекта за производство на пиво, най-вече малки и средни предприятия. Едновременно с това секторът има и все по-голям социален принос. Той осигурява 2 300 000 работни места в Европа.

„Само за 2016 г. износът на бира за трети страни възлиза на 1 милиард и 400 млн. евро. Това пряко се свързва с конкурентоспособността на европейската икономика и стимулирането на правилата за справедливи търговски практики дори на протекционистично регулирани пазари. Всеки експорт извън Съюза на стойност 1 милиард евро създава 14 000 допълнителни работни места в ЕС“, обясни еврокомисарят по конкурентоспособността Юрки Катайнен.

В допълнение на това беше отбелязано, че между 2014 г. и 2016 г. консумацията на бира в Евросъюза се е повишила с 2%. За същия период износът на бира от страни на общността за трети пазари има ръст от 20 на сто. Годишно от производството и продажбите на пиво се генерират над 43 млрд. евро бюджетни приходи за 28-те страни на ЕС, като само приходите от акциз за 2016 г. са 11.3 милиарда евро.

Тенденциите в развитието на българската бирена индустрия не се различават от тези в Европейския съюз, стана ясно още на форума. Според актуалните резултати за 2016 г. по обем на пазара на пиво с продажби от 5 550 000 хектолитра страната ни се нарежда на 12-то място в ЕС. Изпреварваме държави като Дания, Ирландия, Швеция, Словакия и др. Традиционен лидер в същата класация е Германия с реализирани 85 532 000 хектолитра бира.

България се нарежда на 12-о място и по консумация на бира на глава от населението със 76 л. Първите три позиции по този показател са на Чехия със 143 л, Германия – 104 л и Австрия – 103 л.

„Преди 10 години ми беше трудно да си представя, че българското знаме ще посреща гостите на най-престижното събитие на Пивоварите на Европа в Брюксел. За Съюза на пивоварите в България е огромна чест и отговорност, че в навечерието на Българското председателство на ЕС ние сме съорганизатори на годишната гала вечер на индустрията.“ С тези думи Владимир Иванов – председател на СПБ, се обърна към присъстващите на форума.

Той обясни, че активното участие на нашата браншова организация е поредното доказателство за доверието, с което се ползва българската пивоварна промишленост и приноса, който имаме към общоевропейските ценности на сектора. По думите му членовете на Съюза произвеждат 98-99% от общо произвежданата у нас бира, осигуряват работна заетост за 2300 души и са изрядни данъкоплатци, като на годишна база внасят 95% от приходите от акцизи от продажбите на пиво.

„Нашият успех се дължи не само на икономическите ни резултати, а най-вече на общото ни разбиране за ролята, която имаме като корпоративни граждани и стриктното спазване на принципите за отговорни производствени, маркетингови и комуникационни стандарти“, допълни Иванов.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика