128 селища у нас откъснати от света

Нелегалните превози и малките субсидии от държавата отказват транспортните фирми

Най-много села в Северна България са без автобус

Браншът готов да протестира на 18 февруари

Жителите на 128 населени места в България са блокирани и нямат достъп до градовете, защото до тях не стига автобус. Най-много такива селища има в Северна България, заяви пред “Труд” председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. В този район 48 села нямат никакъв транспорт, там живеят около 8 500 души. Други 43 места в същия район имат превоз само един път седмично. За останалата част от България няма официална статистика колко са малките селца и градчета без транспорт. Всички данни, които имаме идват от нашите членове, допълни Милтенова.

Затова те настаняват общините да направят анализ и да посочат кои са селищата в техните граници, които са откъснати от света.

Причината е, че транспортните фирми се отказват да обслужват такива линии, заради недостатъчно финансиране от страна на държавата. Субсидии се дават само за високопланинските селища и за такива в граничните райони. За всички останали селища държавата не отпуска пари, поясни Милтенова.

Недостатъчни са и компенсациите, които държавата дава за така наречените правоимащи граждани – ученици, пенсионери, военноинвалиди и т. н., които ползват отстъпка в цената на билета. Ако разходите на сектора за тях са примерно около 100 млн. лева, държавата ни покрива 50 млн. лева, посочи председателят на камарата.

Обяснението е – толкова пари има заложени в бюджета и не може да си позволим повече. Това кара транспортните фирми да се отказват от такива линии, защото са нерентабилни, допълни Милтенова.

По думите й сериозни загуби браншът търпи от нерегламентирания превоз. Около 15 хил. са автобусите, които работят в страната и са лицензирани. По данни на камарата 70% от обществените превози са нерегламентирани или става въпрос за над 3000 маршрутки и бусове, които возят незаконно, като загубите за хазната са над 300 млн. лева на година.

Друг сериозен проблем е възлагането на превозите от страна на общините. Това се случва по Закона за обществените поръчки и налага сериозно ограничение в стойността на билета. “Когато кандидатстваме за осем годишен договор, се обявява цена от 1 лев, например, която цена фирмата трябва поддържа следващите осем години. На практика това не е възможно и превозвачите просто се отказват или фалират след някоя и друга година”, обясни Милтенова.

Тя беше категорична, че до настоящия момент нещата не се случват по правилния начин и браншът очаква адекватна реакция от страна на държавата.

Заради това превозвачите обявиха, че ще излязат на протест на 18 февруари. Но нашата надежда е, че няма да се стигне до него, защото засега имаме заявка за диалог с правителството, посочи председателят на камарата. Предстои среща на представителите на бранша, а другата седмица те ще обявяват какви действие ще предприемат.

 

Субсидиите за превоз

Премиерът поиска проверки

Спешна проверка на субсидиите, които се отпускат за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии в слабо населени планински и гранични райони в страната, нареди премиерът Бойко Борисов. Той се срещна с министъра на транспорта Росен Желязков и председателя на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.

“Повече пари сме дали, а има недоволни хора, това няма как да се случва”, заяви Борисов. Той напомни, че правителството е отпуснало 4 милиона лева повече за дотиране на линии, които са за малки населени места.

Премиерът поиска да се мисли в посока промяна на модела - за повече справедливост и отговорност, не само от държавата, а и от общините в субсидирането и компенсирането на обществените автобусни превози. И настоя за конкретни мерки срещу нерегламентирания сив сектор в транспорта.

 

Министър Владислав Горанов предлага мерки

Автобусните фирми ще се регистрират задължително по ДДС

Гранична полиция ще следи бусовете

Правителството ще предложи да се въведе задължителна регистрация по ДДС на автобусните превозвачи, независимо от оборота им, съобщи министърът на финансите Владислав Горанов. Той и колегата му Росен Желязков се срещнаха с браншови организации от автобусния сектор. По думите му промяната в закона ще бъде направена сравнително бързо, за да бъде гласувана в парламента.

Гранична полиция ще прави анализи на трафика от микробуси по границите и на база на тези данни ще бъдат идентифицирани рискови превозни средства, които се подозира, че извършват нерегламентирани превози.

Според Горанов такива най-често са физически лица, които са безработни или социално слаби. Те ще бъдат проверени от Националната агенция по приходите. По думите му това е по-скоро черен сектор, отделно в бранша има сив сектор.

Ще се промени и моделът на финансиране на транспортните услуги, заяви ресорният министър Росен Желязков.

На срещата стана ясно, че всяка година държавата отделя 111 млн. лева. Само за 2019 г. сумата е нараснала с 4 млн. лева, но средствата достигат само за 45% от общата сума на издадените субсидирани билети от транспортния бранш.

Следващата седмица ще станат ясни конкретните срокове за обсъдените промени. Сред тях са нова методика на автогарите, промяна на разписанията по републиканската транспортна схема.

 

Силвия Георгиева, изпълнителен директор на НСРОБ: Нужна е нова методика

Веселина Ангелова,

ТРУД, Велико Търново

Налага се да бъде променена остарялата нормативна уредба, по която се субсидира общественият транспорт в общините в България, съгласно настоящата демографска картина. Това заяви пред “Труд” Силвия Георгиева, изпълнителен директор на Националното сдружение на общините в България.

Тя обясни, че недостатъчните субсидии за превоза на пътници по нерентабилните линии, стои от години като проблем пред общините.

“Този въпрос го поставяме пред министерството на транспорта и Министерството на финансите при подготвянето на всеки нов бюджет. През миналата година предложихме в тазгодишния бюджет да бъде предвиден ръст от 20 млн. лева на субсидиите за общинските транспортни линии, но това не бе прието”, сподели Георгиева.

Тя уточни, че начинът, по който се разпределят средствата е на брой жители на даденото населено място. Съобразно демографската криза и драстично намалялото население на отделни места в страната, се оказва, че много транспортни линии са нерентабилни.

“Дори и един жител да има в едно селище, не бива той да бъде лишаван от обществен транспорт. Заради това настояваме за промяна на методиките и на ръста на субсидиите”, посочих Георгиева.

 

От април

Спират линии до 12 села в Странджа

Мария Кехайова,

ТРУД, Бургас

12 села в Странджа планина са заплашени да останат без транспорт. Преди броени дни превозвачът - “М Бус” би тревога, че в края на февруари най-вероятно ще спре линиите до тях, заради липса на средства. Причината за проблема е недостатъчната субсидия от държавата и загубите на превозвачите, посочиха от фирмата.

Става дума за селата Граматиково, Близнак, Сливарово, Евринозово и др. В с.Граматиково в момента живеят 350 души, най-малко хора има в Сливарово - едва 8 пенсионери. В останалите десет села жителите са между 60 и 100.

“Колкото и малко да е населението, това са хора, не можем да ги оставим без транспорт”, каза кметът на община Малко Търново Илиян Янчев. Той е изпратил писма до министерствата на транспорта и финансите, както и до кмета на Бургас Димитър Николов.

С казуса е бил запознат лично премиерът Бойко Борисов, който е обещал, че средства за транспорта до селата, ще бъдат заделени. Ние сме малка община, с оскъден бюджет. Няма откъде да намерим средства, обясни кметът.

Справка сочи, че през 2015 г. субсидията е била 32 000 лв., а сега е 18 000 лв. и превозвачите излизат на загуба.

 

Кметът Пламен Петков: Няма желаещи да возят в Община Чипровци

Любомир Любенов,

ТРУД, Монтана

Във всички общини в област Монтана има сериозни проблеми с осигуряването на транспорт до малките селища, оплакват се и кметове, и хората. Превозвачите отказват курсове до селца с шепа хора в тях, защото са на загуба. В Община Чипровци ситуацията е една от най-тежките. През април изтича срокът на сключените с превозвачи договори за покриване на маршрутите до 9-те села в общината. На първите два конкурса в края на миналата година не се явила нито една фирма. Интерес има само към печелившата линия Чипровци – София. Заради загуби на фирмите с. Равна вече е останало само с един автобус седмично. След април обаче може да се окаже, че и него няма да го има. “Не можем да допуснем хората да останат без транспорт. Готвим нова процедура, в която ще обвържем печелившия маршрут Чипровци – София с другите пет линии!”, заяви кметът Пламен Петков. Транспортни неволи тормозят и община Берковица - превозвачите спират автобуси с какви ли не оправдания – от лошо време до проблеми с техниката. Село Пърличево пък от близо три години е въобще без обществен транспорт.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България