Криминална история на 1800 години се заплете Тройно убийство е извършено при готско нападение над Филипопол

Цвета Караянчева: Всички ценители на майсторството на Светлин Русев ще съхранят искреното си уважение към приноса му за развитието на изкуството

Вандали поругаха изложбата „За буквите” в центъра на София

Варна показва съкровищата си

Как Тръмп тласка света в ръцете на Путин

Барние прикани Великобритания да приеме споразумение за върховенството на Съда на ЕС

Кметът на Монтана стана чирак-резбар

Румен Петков: Светлин Русев ще остане с написаното, изреченото, нарисуваното в душите и в сърцата ни, в България и в света

Пленкович: Това посещение е крачка напред за сътрудничеството ни, благодаря на Борисов

Здравната каса вече покрива два нови медикамента за лечение на множествена склероза

Вандал повреди с метален стълб картината на Репин “Иван Грозни убива сина си”

Премиерът Борисов: Със загубата на Светлин Русев България загуби един от мъдреците си

Академик Светлин Русев пред „Труд“: Живеем в пиеса на абсурда, за която сами избираме актьорите

Почина Светлин Русев

Десетки мигранти загинаха при бягство от нелегален затвор в Либия

Славим се с добра техника, но имаме резерви в танците

От началото на сезон националките в художествената гимнастика – индивидуално, имат нов треньор. Бранимира Маркова наследява на поста Ефросина Ангелова, която се връща при семейството си в САЩ. Маркова е световна отборна шампионка от Аликанте93, а от 6 години работи с най-добрата ни гимнастичка в момента Невяна Владинова, която на олимпиадата Рио 2016 стига до престижното седмо място. Зад гърба си Маркова има и 8-годишен опит като треньор в Италия. Два пъти е била в щаба на националния отбор за олимпийски игри, но за първи път поема поста главен мениджър.

– Имахте ли притеснения, когато поехте кормилото на отбора от Ефросина Ангелова, г-жо Маркова?

– Притеснение не е точната дума. По-скоро за мен беше ново да работя с всички състезателки, а не само с тези на „Левски“. Иначе винаги съм искала да бъда треньор. Всъщност с Ефросина Ангелова се познавам още от 12-годишна. Тогава 4 момичета от „Славия“ влязохме в националния отбор за девойки, който тя водеше. После продължих при жените на „Герена“.

– На какво се научихте от Ефросина Ангелова?

– Най-вече на дисциплина. Всъщност аз по-малко внимание обръщам на дреболиите. И повече се отнасям с разбиране към самите състезателки, тъй като дълго време и аз съм била гимнастичка. Опитвам се да вляза в тяхната психология.

– За малко обаче гимнастиката да ви изпусне от спорта…

– Бях вечната резерва. Омръзна ми да чакам да бъда повикана в основния състав. Исках да опитам нещо ново. И тогава се появи трупата на Лили Игнатова „Театър 13“, бях 17-годишна. Тя работеше с режисьора Боньо Лунгов. И това, което правеха по онова време, беше революция. Останах две години, имах невероятни изживявания. Направих и най-дългото си пътуване по суша до Китай (смее се – б.р.). Пътувахме пет дни и пет нощи с влак, за да изнесем представление.

– Как се върнахте в гимнастиката?

– Един ден, докато репитирахме, Лили се загледа в мен и ми каза: „В страхотна форма си, имаш много качества. Жалко, че не тренираш.“Тогава ми предложи да се върнем на „Герена“ – аз, Юлия Байчева. Там имаше много момичета, с които Нешка Робева работеше, но ние не си правехме абсолютно никакви планове. Просто експериментирахме. Искахме да видим дали ще можем да се върнем в голямата гимнастика. И се оказа, че можем. На световното през 1993 г. в Аликанте станахме отборни шампиони, а Мария Петрова спечели първата си абсолютна световна титла.

 – Казахте, че винаги сте искали да бъдете треньор. Защо?

– Харесва ми да работя с деца. И ако не бях станала треньор, може би щях да започна като детска учителка. Или да продължа да уча в НАТФИЗ, имах и такива предложения. Кой знае… Винаги съм искала да мога да обучавам, да обясня на някого как да направи нещо. Същевременно да бъда педагог и психолог. Имам и търпението да работя с млади хора. А когато отидох в Италия ,получих ценен опит да работя с деца на различни нива. Там не само тренират, но и имат състезания за всякакви възрасти.

– От Нешка Робева какво взехте?

– Нешка имамного богат опит. Тя винаги канеше актьори, балетмайстори, танцьори, които все нещо ни показваха. И това смятам да ползвам.

– Винаги в индивидуалните спортове е имало спорове за личните треньори и подготовката на състезателите. Вие взехте соломоновско решение да поканите наставниците на гимнастичките в щаба си.

– Аз съм човек, който може да се разбере с всекиго. А когато има различия, те се обсъждат и се взема най-правилното решение. Освен това личните треньори могат да бъдат много от полза, защото те отлично познават състезателките си и са в състояние да извлекат най-доброто от тях.

– За първи път в щаба имаме мъж  – Николай Боев, който работи с Петя Борисова.

 – Той е много интересен (усмихва се). Запален е по художествената гимнастика, дори повече от някои мои колежки. И е много информиран. От него понякога научавам някои новости. Наскоро бяхме заедно на съдийски курс. Освен всичко е и добър съдия.

– В щаба е и руският хореограф Гоча Будагашвили, който преди време е работил и с Мария Петрова.

– Той вече се занимава с момичетата. Тренират пируети, скокове, някои балетни стъпки, техника, равновесие…Ще си сверим часовника на първата световна купа в Москва в средата на февруари. Там ще участва Невяна Владинова, а коя ще е втората гимнастичка, ще видим.

– Ще прибягвате ли до други специалисти. Преди време рускините, например, използваха актьори от цирка, за да се научат добре да жонглират с уредите.

– В това отношение нашата школа се слави с добра техника. Но ми се ще освен класическите танци да знаят и други – народни, джаз… Там имаме резерви. Освен това сме ангажирали две момичета, които от години работят с големи телевизионни балетни формации, като „Денсинг старс“, „X-фактор“. Елица Павликенова и Маргарита Будинова ще ни помагат да направим атрактивни композиции специално за галапредставлеинята, с които завършваме състезанията. Обикновено ги пропускаме или играем съчетанията си от самия турнир.

– Тази година има и нов правилник, в какво се състои той?

– Досега треньорите даваха на съдиите фишове преди състезанието, в които се описваше какво ще изиграе гимнастичката, с каква трудност, последователност… Ако пропусне нещо или не изпълни със съответната трудност, следваше наказание. Сега фишовете се премахват. Арбитрите трябва да оценяват това, което виждат. За тях вероятно ще е по-трудно, но не и за момичетата. Защото ще могат вече да импровизират, да прикрият някоя дребна грешка. Освен това за първи път за отборното класиране ще се вземат оценките на жените индивидуално и на ансамбъла девойки. Ще видим какъв ще е резултатът.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.