24% от българите по селата нямат интернет

Цели 24% от българските домакинства в извънградските региони не могат да си позволят да плащат за интернет. Това е най-големият процент в Европа. България е водеща и по брой домакинства, които не могат да си позволят да плащат за интернет като цяло. Това дава отражение на дигиталните умения на българина – на второ място сме по липсата им, това показва доклад на Българската стопанска камара (БСК).

Усещането на повечето българи е, че извън големите градове няма интернет, допълват от камарата. Всъщност, България се намира около средното за ЕС ниво по този показател. Но когато става дума за дял на абонатите със скорост над 100 Mbps България значително изостава с 19%, докато съседна Румъния е с цели 72%.

Като цяло дигитализацията в България не е на високо ниво. Хората, ползвали интернет през последните 12 месеца, за получаване на информация от сайт на публична администрация, сваляне на служебни формуляри или изпращане на файлове и форми, през 2019 г. е едва 38%. Видно е значителното изоставане на България от страните, с които бихме искали да се сравняваме. Едва ли е утешение фактът, че Румъния е след нас с дял от 18%, допълват авторите.

Когато се говори за свързването на различни бази данни на различни ведомства, предпоставките за последващо електронно управление са обединени в 5 индикатора. Отговорът на въпроса защо е-управлението не се случва в България е скрит именно в слабото ни представяне по тези 5 индикатора - електронна идентификация, електронни документи, достоверни източници, цифрово оповестяване, система за автентичност, позволяваща достъп до няколко свързани, но независими софтуерни системи само с едно ID и една парола. За 2017 г. наличие и употреба на техническите предпоставки за електронно управление има едва във всеки път сайт на българско представителство, показва още докладът.

Българският бизнес изостава по отношение на дигитализацията си в сравнение с европейския. За много фирми наличието на интернет страница и/или Facebook е достатъчна дигитализация. Същевременно проникването на софтуер за управление на клиенти и ресурси е крайно недостатъчно. А последното е необходимо стъпало за т.н. Индустрия 4.0 – съществен елемент за запазване конкурентоспособността на икономиката. Има държави, които подготвят навлизането на Общество 5.0, допълват от БСК.

 

Коментари

Задължително поле