36% от българите ще спестяват през 2018 г.

Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси в България, представи резултатите от проучването.

Близо 36% от българите имат намерение да увеличат спестяванията си през 2018 г., докато 69% предпочитат да увеличат разходите си за пазаруване. Това показва проучването „Обсерватория“ на финансовата група BNP Paribas Personal Finance. То разглежда потребителските нагласи в 17 страни от ЕС, сред които и България. Младежите (74% от тях) са по-склонни да спестяват, отколкото българите на средна възраст (62%).

През настоящата година само 47% от европейците планират да харчат повече, докато у нас процентът е над средния за ЕС. Също така 35% от българите заявяват, че през последните 12 месеца покупателните им възможности са се увеличили.

Поколението на милениумите у нас (18-34 годишните) е сред най-големите оптимисти в Европа за бъдещето им развитие в родината. Делът на позитивните младежи у нас е 83%, докато в Европа единствената страна с по-голям процент е Дания – 86%.

Проучването се съсредоточава към магазините на бъдещето и потребителските нагласи на българите. Според него 60% от младото поколение потребители биха заменили онлайн търговията с ново поколение магазини, които предлагат изживяване на клиента, а според други 45% физическите търговски обекти ще изчезнат до 10 години и ще пазаруваме само по интернет.

Въпреки това, генералният извод от проучването показва, че дори покупките чрез интернет да са широко разпространени при всички категории продукти, няма категорична тенденция за насочване само към онлайн пазаруването, дори и при младите потребители. 90% от младите у нас предпочитат да видят и пробват стоката във физически магазин, като голяма част от тях следят продуктите на любимите си марки в социалните мрежи.

От прочуването става ясно, че продавачите в магазините не са формиращ фактор при избора на покупка на младите (45%) - те предпочитат да комуникарат директно с търговеца.

По отношение на потребителските навици - 92% от българските младежи не искат да чакат на опашки в магазините, а 60% от тях искат да има възможност за сканиране на покупките без да се налага да ги вадят от кошницата. Седем от десет българи предпочитат да пазаруват практично и полезно, като 88% от тях търсят качествени продукти, а други 55% от младежите у нас пазаруват предимно евтини стоки.

70% избират кварталните магазини

Кварталните магазини са предпочитани за пазаруване на дрехи и обувки от 69% от българите над 35 години, показва проучването на BNP Paribas Personal Finance. По този показател малките търговски обекти изместват големите търговски центрове (65%) и универсалните магазини в центъра на града (63%). В категорията храна, обаче, супермаркетите водят с дял от 78%. При младежите се наблюдава обратната тенденция – моловете се харесват от 74%, а кварталните магазини от 70%. Същият процент и при младите – 78%, предпочитат да пазаруват хранителни продукти от големите вериги. Аутлет центровете набират популярност и се класират със 67% интерес от страна на младежите и 62% от хората над 35 години у нас.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Вашите пари