38% от храните във веригите са вносни

10 пъти каним „Метро”, но те отказват среща, твърдят биопроизводителите

Средно 38% от храните, които се продават в хипермаркетите у нас са вносни, а 62 на сто са родно производство. Това показва изследване на пазара в 5-е най-големи търговски вериги у нас, представено от министерство на земеделието по време на кръгла маса, на която се представи кампания за насърчаване на търсенето на родни продукти.

Най-голям е делът на българския хляб и хлебните изделия, като в една верига той стига дори 100%. По-малък е този на колбасите – между 55 и 80%, а най-свито е предлагането на млечни продукти – от 57 до 75%. Увеличава се продажбата на родни биопродукти, похвалиха се от ведомството на Румен Порожанов.

Данните обаче обориха от Българска асоциация “Биопродукти”. Родните екологични храни трудно успяват да стигнат до големите вериги, отсече Албена Симеонова, председател на асоциацията. “10 покани сме изпратили до веригата “Метро”, молихме ги да дойдат на среща с нас да поговорим как може родните биопродукти да се продават там, но те така и не дойдоха”, посочи тя. Призоваваме в търговските вериги също да започнат да предлагат повече български храни, призова и Димитър Зоров, председател на Асоциация на млекопреработвателите.

В същото време износът на селскостопански стоки расте, като от 2007 г. той се е увеличил двойно, а за седемте месеца на 2018 г. повишението е с 13%. За 2017 г. сме изнесли такива стоки за 8,2 млрд. лева, посочиха от земеделското министерство. Така 85% от българския мед се продава зад граница. Проблемът е, че изнасяме меда като суровина и после той се предлага с чужда марка, оплакаха се от бранша.

Една трета от произведеното пилешко месо у нас, също отива за износ. Освен експорт имаме и сериозен внос на пилешко и свинско месо, които отиват основно в производството на колбаси, показват данните на земеделското министерство.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика