4 лв. на час за паркиране в центъра на София (ОБЗОР)

Столичната община предлага мерки срещу високите нива на фини прахови частици

Когато прогнозата е критична забраняват движението на автомобили

Градският транспорт става безплатен

Двойно увеличение на таксата за синя зона в центъра на София е сред мерките, които Столичната община предлага срещу замърсяването на въздуха. В дни със замърсяване от 3 до 4 пъти над нормата такса „синя зона” за паркиране в центъра става 4 лв. на час. Обмисля се и по-евтин градски транспорт, който в определени дни може да стане дори безплатен. Пълна забрана за движение на превозните средства се предлага като крайна мярка.

Планът за намаляване на замърсяването на въздуха в столицата и за реакция при високи нива на фини прахови частици беше представен днес от столичният заместник кмет по екология Йоана Христова. Влизането на мерките в сила зависи от Столичния общински съвет, където трябва да бъдат гласувани.

В плана са предвидени както постоянни действия от страна на общината, така и такива, които се въвеждат само в дните с мръсен въздух. Кои са тези дни ще бъде съобщавано от система за ранно предупреждение, изработена от БАН. Тя дава прогноза дали в следващите 48 часа има възможност за високи нива на вредни емисии. Системата вече работи тестово от три месеца.

Първата от мерките, които ще се взимат в определени дни, е призив към гражданите да не пътуват с коли. Това ще става при запрашаване до 100 микрограма на кубичен метър. Местната власт ще помоли и отопляващите се с твърдо гориво да използват друг източник, ако това им е възможно. При подходящо време и ще се мият улиците. Нормата за фините прахови частици е 50 микрограма на кубичен метър.

Ако нивата приближат 150 микрограма буферните паркинги ще са безплатни за пожелалите да използват градски транспорт. Това ще става срещу предоставяне на билет за транспорта, който ползват.

Когато има опасност в следващите два дни въздухът в София да е запрашен 4 пъти над нормата, общината ще започне да прилага най-сериозните мерки, но поетапно. Т.нар „зелен билет” за градски транспорт на цена 1 лев и действие през целия ден ще се прилага при достигане на над 200 микрограма фини прахови частици. Билетът ще е за всички градски линии в София и ще важи един ден.

При продължаващо замърсяване КАТ ще проверява усилено за това дали автомобилите отговарят на еконормите. Столичната община подари на КАТ 7 газ анализатора, с които да следят това, но само два от тях ще са мобилни и ще могат да бъдат включени в предписаните мерки.

Христова иска да бъде въведено законово изискване колите в цялата страна да бъдат обозначени със специални стикери. Идеята е те да дават информация за това какви са допустимите вредни емисии за всяка кола и на коя категория за екологичност отговаря.

Драстични мерки свързани със спирането на навлизането на автомобил в определени части на столицата влизат в сила при задържане на замърсяването на 200 микрограма фини прахови частици. От общината ще забранят движението на автомобили 08:00 до 20:00 часа в центъра. Следваща мярка е цялостна забрана за автомобили в карето между булевардите "Тодор Александров", "Княз Александър Дондуков", "Васил Лески","Патриарх Евтимий", "Христо Ботев". То няма да важи за колите на живеещите в района, за хибридите, електромобилите, както и тези, които са екологично чисти (категории Евро 5 и 6).

Общинската администрация ще работи с плаващ график, за да се намали трафикът в пиковите часове.

Най-драстичната мярка ще е спиране на движението в цялата Столична община. Тогава градският транспорт ще става безплатен. До това ще се стигне, ако местната власт е получила прогноза за 14 дни за високи концентрации на прах, те са се осъществили и никакви мерки не са успели да подобрят качеството на въздуха.

 

Ще се строят буферни паркинги

Въвеждат такси за багери и булдозери

02-02Пакет от мерки за намаляване на замърсяването на въздуха в София и за реакция при високи нива на фини прахови частици представиха от Столичната община. В плана са включени действия, които градската управа ще предприема инцидентно при мръсен въздух и такива, които ще важат за постоянно. Ако Столичния общински съвет приеме мерките, ще бъде въведена месечна такса от 60 лева за багери и булдозери, които влизат в центъра на София. Таксите за товарни автомобил и строителна машини ще бъдат 120 лева за до 4 тона и 150 лева за над 30 тона. Автобусите от градския транспорт, които се движат в центъра, ще бъдат от категория Евро 6. Планира се и изграждане на нови буферни паркинги.

Работна група от Столичния общински съвет е гласувала т.нар нискоемисионни зони - пешеходна зона по бул. ”Витоша” в участъка от ул. ”Алабин” до бул. ”Ал. Стамболийски”; пешеходна зона по ул. „Георг Вашингтон” в участъка от ул. „Трапезица”' до ул. „Пиротска”.

Предвижда се и обособяване на „успокоена зона” с ограничение на скоростта за движение до 30 км/ч и изграждането на велоленти в карето между ул. ”Алабин”, бул. ”Хр. Ботев”, бул. ”Патриарх Евтимий”, бул. ”В. Левски”, бул. "Цар Освободител” и ул. ”Леге””.

Предвижда се отклоняване на колите от центъра чрез доизграждане на вътрешния градски ринг, който позволява бързи връзки между различните точки на града без преминаване през центъра, както и разширяване на Околовръстния път на София.

Планира се отваряне на Северна тангента в участъка в кв. „Левски Г“. Ще се предприемат мерки за доизграждане на участъка от бул. Владимир Вазов до пътен възел със Северна скоростна тангента.

Ще се разширява Зона 1 (с включване към нея на бул. „Черни връх“, "Околовръстен път", бул. „Никола Петков“, ул. „Любляна“, бул. „Овча купел“, бул. „Н. Мушанов“).

Планира се и изграждане на второ депо за земни маси в западната част на София. Ще се прави и анализ дали легналите полицаи са поставени правилно.

 

Разработена от БАН

Прогноза за въздуха в София 48 часа предварително

02-01-%d0%b4%d1%8f%d1%81%d0%bd%d0%beСтоличната община вече работи с прогнози за състоянието на въздуха в София за 48 часа напред. Два пъти дневно данните постъпват от системата за ранно предупреждение за замърсяване с фини прахови частици, която учени от БАН разработиха по поръчка на градската управа. Това съобщи пред “Труд” директорът на НИМХ към БАН проф. Христомир Брънзов.

Проектът бе възложен на експертите в началото на годината и трябваше да заработи преди началото на отоплителния сезон. Той е част от програмата на общината за справяне с мръсния въздух.

“Системата работи от първи септември. Правят се прогнози три дни предварително за София за условията за замърсяване в пет градации на опасност”, уточни проф. Брънзов. Данните се обработват с помощта на суперкомпютъра на БАН “Авитохол”, тъй като иначе биха отнели години за разчитане.

До вчера обаче, се чакаше какви санкции и мерки ще предприеме градската управа в София, след като получи прогнозите.

Една от мерките, която се знаеше предварително бе , че Столичният общински съвет реши да даде даде на 30 социално слаби домакинства в “Нови Искър” екологични пелетни печки. Пилотният проект е част от мерките за по-качествен въздух, сред които е и редовното миене на улиците на София.

 

Набелязват се мерки

Транспорт и битово горене - основни замърсители

02-10-1Транспортът и битовото горене са основните замърсители на въздуха през есенно-зимния сезон, когато се получават и превишения на нормите за въздуха в София. Това заяви председателката на Комисията по опазване на околната среда Лорита Радева.

Правят се успешни опити да няма фини прахови частици, както и други замърсявания, но са нужни стандарти за горивата, които се използват за битово отопление, допълни Радева.

Друга мярка за София за по-чист въздух е превръщане на централната част на града в пешеходна зона и по-голямо използване на градския транспорт. Крайна мярка може да е и преминаването към безплатен градски транспорт.

Ще има мерки и за промяна в битовия сектор, особено горивния; ще има изграждане и хигиена на уличната инфраструктура, ще се поддържат зелени площи и ще се изградят нови.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България