552 млн. лв. за модерни кабинети в училищата с пари от ЕС

Снимка: Цветан Томчев
Само за няколко месеца екипът от учители на Професионалната гимназия “Велизар Пеев” в град Своге успя да се класира сред стоте училища от страната, които да ремонтират съществуващи пространства в сградата на училището и да ги превърнат в място за получаване на знания и умения по програмата STEM.

Ще се развива интересът към софтуерно инженерство, кодирането, роботиката, но също лингвистика и изкуства, заявиха от МОН за “Труд”

Кандидатстването в рамките на Плана за възстановяване и устойчивост започва от 2022 г.

България ще разполага с огромни средства от ЕС през следващите 7 години. Освен сумите, които страната ни традиционно получава по оперативните програми на ЕС, ще разполагаме и с допълнителни средства за възстановяване от последиците от пандемията от COVID-19. Затова “Труд” стартира поредица от статии, в които ще представи данни за очакваните пари от ЕС, както и коментари и анализи на експерти и управляващи за това как е най-добре те да бъдат използвани.

След успешното стартиране на Националната програма “Изграждане на училищна STEM среда” в Националния план за възстановяване и устойчивост на България са планирани цели 552 млн. лева за STEM кабинети в близо 2000 училища. Целта е да се създаде ново пространство за учене и работа в екип извън класическата система на класната стая чрез парите, които ще дойдат. В новите кабинети, учителите ще имат възможност за нови начини на преподаване - проектно и проблемно-базирани, както и изследователско обучение по определени предмети. Приоритет в плана ще е и повишаване квалификацията на учителите, въвеждане на нови интегрирани учебни предмети - физико-химия, екология, изкуствен интелект, роботика и др.

Проектът има за цел да повиши дигиталната грамотност и мотивацията за учене и да насърчи интереса и умения в дисциплините и областите, свързани с природни и инженерни науки, изкуствен интелект, роботика, ИТ, природни науки.

“Чрез проекта ще се развива интересът към софтуерно инженерство, кодирането, роботиката, но също и лингвистика, изкуства. Освен това изграждането на STEM училищна среда включва интегрирано образователно съдържание, извънкласни занимания, съвместно с други училища и институции (като напр. БАН, висши училища, музеи, детски научни центрове и др.)”, уточниха от образователното министерство за “Труд”.

Какво е STEM?

STEM е абревиатура за Science, Technology, Engineering, Maths - Наука, Технологии, Инженерство, Математика. Това е направление в образованието, което разглежда отделните дисциплини като обвързани в един общ контекст. STEM има специален подход на обучение, който изгражда умения за критично мислене, анализ, изследване и проследяване на взаимовръзки между отделни дисциплини и сфери на познание.

STEM обучението в XXI век предполага и активното взаимодействие с различен тип интерактивни технологии, такива, базирани на виртуална реалност (VR), на добавена реалност (AR), различен учебен и симулационен софтуер и дигитални, мултимедийни и 3D образователни ресурси, както и изграждане на подходяща образователна среда и учебна инфраструктура. STEM обучението всъщност се фокусира върху практическото приложение на изучаваната теория.

Първата вълна на кандидатстване ще включи малък процент училища с цел да се разработят успешни модели, които, заедно с изградените по програмата “Изграждане на училищна STEM среда” да послужат за пример и стандарт при изпълнението на следващите проекти. Предвиждат се три етапа - първи с 15-20% от общия брой училища, които не са финансирани по националната програма (между 315-420 училища).

Кандидатстването по първия етап се очаква да започне до март 2022 г. Вторият етап ще засегне 40-45% или 840-950 училища, а в третия - оставащите между 35-45% - между 735-950 училища.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи