Хората по-изрядни платци от фирмите Всяка четвърта фактура на бизнеса се бави или изобщо не се осребрява

Фреснки съд отреди Марин льо Пен да представи оценка за психиатричното си състояние

Френската полиция конфискува 20 тона сувенири

Вижте третата вечер на SOFIA FASHION WEEK AW 2018 (СНИМКИ) Жана Жекова показа любимата си дантела, а Есил Дюран пръскаше сексапил с кожа и шифон

Airbnb няма да крие такси В офертата ще пише дали е от частно лице

След проверка: Пернишкият ТЕЦ трови въздуха

Шефът на горското в София заплашвал подчинени Някои направили аудиозапис с телефон

Еманюел Макрон: Планът на Тереза Мей за Брекзит е „неприемлив“

Мъж се удави в микроязовир в Кърджалийско

Детска градина в Монтана претърпя пълна промяна

Шефът на комисията „Антикорупция”: 148 лица от държавната власт не са подали имуществени декларации Ще им бъде назначена проверка за незаконно придобито имущество, съобщи Пламен Георгиев

Две 15-годишни момчета за задържани за подготовка на терористичен акт в Англия

Президентът Радев удостои посланика на Полша у нас с орден „Стара планина“ първа степен

Благоевград е домакин на първото издание на турнир по културизъм и фитнес „Скаптопара“

Певецът Петко Савов и гласът на България Стелияна Христова с концерт в нощта на Самоводската чаршия

80% от завършващите университетите педагози не се вливат в системата на образованието Иновативност вместо клонинг на кадри - целта на наставничеството в образованието у нас

„80 процента от завършващите университетите педагози не се вливат в системата на образованието. А ние трябва да ги задържим там“. Това заяви шефът на Дирекция „Квалификация и кариерно развитие“ към МОН (Министерство на образованието и науката) Лазар Додев на кръгла маса за наставничеството в Пловдив. Инициатор на форума е Департаментът за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти към Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”.

Според Лазар Додев една от ползите на наставничеството е снижаване на текучеството на кадрите за сметка на засилване на професионалната мотивация, а освен това менторството понижавало и риска от професионално прегряване. „По-лесно се краде занаят, ако някой те насочва. Някога чиракуването е отнемало години, хората са си плащали за това. Сега ние се стремим да бъдем максимално открити и да предоставяме „тайните“ на професията,защото всяка от страните в този процес има интерес той да е ефективен“, каза още Лазар Додев. В този ред на мисли зам.-кметът на Пловдив по образование Стефан Стоянов добави, че специфична национална черта е да не споделяме. „А именно този индивидуализъм, който не ни позволява да споделяме с колегите си, пречи да вървим напред”, декларира Стефан Стоянов и даде за пример САЩ, където дори и добрите кадри ползвали ментори.

Иновативност и креативност, а не клониране на кадри, е смисълът на наставничеството в образованието ни, защото само така то ще бъде истински ефективно. Около тази идея се обединиха около 120 участници в националната кръгла маса „Ролята на наставничеството в системата на предучилищното и училищното образование“, която се проведе в Пловдив. „Формата на наставничество от типа „клонинг“ не е достатъчно резултатна. Трябва да се фокусираме над такава професионална подкрепа към новоназначените учители, при чието осъществяване възрастта и опитът да не са водещите, а същественото да бъдат проявите на новаторство и творчески подход“, заяви директорът на ДКПРПС проф. д-р Галин Цоков.

Едно от обмисляните предложения от университетите е занапред наставници да имат право да стават също и учители например с 3-годишен стаж. В момента според ЗПУО и Наредба 12 на МОН ментори могат да са единствено старши и главни учители. „За да имаме повече креативност в наставничеството, нужна е „свежа кръв“, дискутираха представители на Министерството на образованието, на 28 РУО (регионални управления по образование) в страната, директори на детски градини и училища, учители, старши учители, както и преподаватели от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”, Софийския университет „Свети Климент Охридски“ и Тракийския университет в Стара Загора. В момента възнаграждението на наставниците е ниско, смятат участниците в кръглата маса. В закона е записано „не по-малко от 50 лева на месец до 1 година“, но трябва да се увеличи, за да има мотивация, категорични са педагозите. Смисълът на наставничеството е да се подпомогне приемствеността на професионализма от утвърдените кадри с опит към новоназначените им на работа колеги в образованието. „Радостно е, че университетите вече се грижат за квалификацията не само на студентите – тоест на бъдещите учители, които подготвят, но и на действащите учители. Това е много важна политика на МОН“, смята проф. д-р Росица Пенкова, директор на Департамента за информация и усъвършенстване на учители към Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Масово има учители над 35-годишна възраст със стаж по 2-3 г. Това са хора, завършили педагогически специалности, работили в друга сфера, натрупали опит там, и решили да се върнат към професията на учител. По тази причина е важно наставникът да не бъде само за младите нови специалисти, заяви проф. д-р Росица Пенкова.

Възможност наставниците да получават професионално-квалификационни степени, без плащане на такси, предстои да се въведе в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Това е въпрос на договореност и изграждане на мрежи между вузовете, училищата и МОН.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.