Административно правосъдие не се осъществява само от административни съдилища

Административно правосъдие не се осъществява само от административни съдилища

Основният закон допуска, но не изисква създаване на специализирани съдилища, осъществяващи административното правораздаване

На 14 февруари Конституционният съд излезе с ново Тълкувателно решение (пореден № 2 от 2023 г.). Внимателният прочит на мотивите показва, че този акт на конституционната юрисдикция може съществено да се отрази на бъдещата съдебна карта.

Делото е образувано преди повече от година (13.01.2022 г.) след сезиране от Пленума на Върховния административен съд (ВАС). Искането е за даване на задължително тълкуване на чл. 4, ал. 1 (принцип на правова държава), чл. 119, ал. 2 (възможност със закон да се създават специализирани съдилища), чл. 120, ал. 1 (съдебен контрол за законосъобразност на актове и действия на административните органи) и чл. 125 (относно конституционното положение на ВАС) от Конституцията във връзка с отговор на поставен от Пленума на ВАС въпрос. Въпросът е: „Изисква ли принципът на правовата държава, закрепен в чл. 4, ал. 1 от Конституцията, всички спорове за законността на актовете и действията на административните органи да бъдат подведомствени на административните съдилища, включващи Върховния административен съд, предвиден в чл. 119, ал. 1 и чл. 125 от Конституцията, и специализираните административни съдилища, създадени по силата на чл. 119, ал. 2 от Конституцията?“.

Правовата държава в континенталната правна система (върховенство / господство на правото) е основно начало и по-конкретно конституционен принцип в съвременните демократични държави. Материалната правова държава (след Втората световна война) е изведена както като ценност в съвременните основни закони, така също следва да бъде възприемана като политическо и юридическо начало, като решаващ аргумент при вземането на политическо или юридическо решение относно формулирането или действието на конкретни правни норми и на провеждането на определени политики.

Имануел Кант е онзи философ, който е изказал пръв базисни разсъждения за правовата държава, които са в основата на същностното политическо и правно разбиране за правовата държава. Днес правовата държава е не само сложно и многоаспектно правно понятие, но и многопластово  във времеви и пространствени измерения.  В българската правна теория и в конституционната практика няма единно мнение за съдържанието на понятието, макар Конституционния съд да посочва нейни необходими елементи. Такъв елемент (в мотивите към Решение № 2 от 2023 г. е определен като характеристика) е контролът за законосъобразност върху действията и актовете на административните органи. Този контрол, посочва Конституционния съд, е гаранция, че разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от Основния закон, според която Република България е правова държава и се управлява според Конституцията и законите на страната, не е просто декларация, а реално приложим в действителността правен принцип, отразяващ разбирането, че в правовата държава всички – и управляващи, и управлявани, са еднакво подчинени на правото и са равни пред закона (вж. и Решение № 12 от 2016 г. по к. д. № 13/2015 г.). 

Упражняваният от независим съд, отбелязва конституционната юрисдикция, контрол за законност на актовете и действията на администрацията е до такава степен определящ за функциониращата правова държава, че да обоснове извода, според който този контрол е „конститутивен елемент на правовата държава“ (Тълкувателно решение № 13 от 1993 г. по к. д. № 13/1993 г.).

Разпоредбата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията предвижда, че гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон. По смисъла на Основния закон, за да е налице функциониращо административно правораздаване, е необходимо и достатъчно гражданите и юридическите лица да разполагат с правно призната и гарантирана възможност да потърсят защита пред независим съд срещу засягащите ги актове и действия на административните органи, т.е. да е налице процесуален ред за защита на правата и законните им интереси. Защитата на правото се осъществява по „действащия процесуален ред“ в наказателното, гражданското и административното съдопроизводство (Тълкувателно решение № 10 от 1994 г. по к. д. № 4/1994 г.), т.е. съдебното оспорване на актове и действия на административните органи е правилото, а изключването на съдебен контрол, предвидено в закон, трябва да е изключение от това правило. 

Според трайната практика на Съда всяко установявано от законодателя изключение от съдържащото се в закона общо правило трябва да се основава на „сериозни и основателни причини“ (напр. Решение № 18 от 1997 г. по к. д. № 12/1997 г., Решение № 3 от 2014 г. по к. д. № 10/2013 г.,), като изключението следва да е ясно и точно формулирано и основаващо се на ясен и точен критерий, който да обуслови нуждата от изключението (Решение № 12 от 2013 г. по к .д. № 9/2013 г.).

Контролът за законност на актовете и действията на административните органи, който осъществяват съдилищата по силата на чл. 120, ал. 1 от Конституцията, включва, без да се изчерпва с него, се възлага на ВАС (чл. 125, ал. 1 от Конституцията) - да осъществява върховен съдебен надзор за точното и еднакво прилагане на законите в административното правораздаване (функция по осъществяване на административно правораздаване). 

Именно защото в Тълкувателно решение № 13 от 1993 г. по к. д. № 13/1993 г. Съдът е посочил изрично, че „административното правораздаване в системата на правораздаването в Република България е установено с разпоредбата на чл. 120 от Конституцията и действа от 13 юли 1991 г. като контрол за законност спрямо всички административни актове освен изрично посочените от закона.

Няма съмнение, че административните съдилища, създадени на основание § 3, ал. 1 и § 120 от Преходните и заключителните разпоредби на АПК, на които съгласно чл. 128, ал. 1 АПК е възложено като общо правило разглеждането на правните спорове, възникнали между страните в административното правоотношение, представляват специализирани съдилища по чл. 119, ал. 2 от Конституцията за осъществяване на административно правораздаване по смисъла на чл. 125, ал. 2 във връзка с чл. 120, ал. 2 от Конституцията, чието съществуване е обусловено от преценката на Народното събрание (за разлика от Върховния административен съд, който също е специализиран в административното правораздаване, но е предвиден на конституционно ниво). 

Казано с други думи, Основният закон допуска, но не изисква създаване на специализирани (административни) съдилища, осъществяващи административното правораздаване. Конституцията урежда единствено инстанционната и надзорна компетентност на ВАС като специализиран съд в тази област на правораздаването (и в този смисъл на конституционно ниво не е установена система от административни съдилища, част от която да е ВАС, както се поддържа в искането). 

В отговор на поставения тълкувателен въпрос, Съдът правилно тълкува, че „принципа на правовата държава, закрепен в чл. 4, ал. 1 от Конституцията, не изисква всички спорове за законност на актовете и действията на административните органи да бъдат разглеждани от специализираните административни съдилища, създадени на основание чл. 119, ал. 2 от Конституцията“. Това тълкуване дава възможност при ново разчертаване на съдебната карта да се постави законодателно въпроса за съществуването на специализирани административни съдилища.

Най-четени

На живо

Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова