Без ръчен багаж: авиокомпаниите удрят пътниците с нови такси

Снимка: Архив

Министрите на транспорта на Европейския съюз (ЕС) одобриха спорно предложение, което позволява на авиокомпаниите да налагат на пътниците допълнителни такси за ръчен багаж, което предизвика отпор от страна на групи потребители и няколко държави членки, пише To Vima. Решението, което е част от по-широкообхватно преразглеждане на правата на пътниците във въздушния транспорт в ЕС, също така променя правилата за обезщетение за закъснение и защитата на пътниците в случай на прекъсване на полета.

Реформите, които получиха зелена светлина в четвъртък въпреки съпротивата на Германия, Португалия, Словения и Испания, представляват първото голямо актуализиране на правилата на ЕС за въздушния транспорт от повече от десетилетие. Те имат за цел да хармонизират правилата в целия блок и да осигурят по-ясни и последователни задължения за авиокомпаниите, но критиците твърдят, че това е за сметка на потребителите.

Съгласно новите насоки пътниците все още ще имат право на един безплатен личен предмет - например малка раница или дамска чанта - който се побира под предната седалка. За допълнителен ръчен багаж, който обикновено се прибира в отделенията над главите на пътниците, обаче вече може да се заплаща такса.

Този ход предизвика остри критики от страна на групи за защита на потребителите и правни експерти, които посочват предишни решения на Съда на Европейския съюз (СЕС), които считат ръчния багаж за основен компонент на пътуването със самолет.

„Ръчният багаж е неразделна част от основната цена на билета“, казва Стивън Бергер от Европейската организация на потребителите (BEUC). „Тази реформа дава зелена светлина на авиокомпаниите да продължат да таксуват пътниците за багаж, който би трябвало да могат да носят безплатно.“

Предложението идва, след като BEUC и 16 национални потребителски асоциации подадоха жалби срещу седем нискотарифни превозвача за необосновани според тях такси за багаж.

Реформата също така променя дългогодишните правила за обезщетение за закъснели полети. Понастоящем пътниците имат право на обезщетение в размер от 250 до 600 евро за закъснения от три или повече часа. Съгласно новите правила:

Тази промяна има за цел да предостави на авиокомпаниите по-голяма гъвкавост при справяне с прекъсванията на полетите, без да се налагат незабавни финансови санкции. 

Най-четени