Български моряци под обстрел в Мариупол

„Възраждане” иска изслушване на Кирил Петков по казуса "Царевна" в парламента, близките: Украинските военни ги ползват за жив щит

17 български моряци от товарния кораб „Царевна”, собственост на българската компания „Шипман”, бедстват повече от месец в Мариупол. Градът е арена на тежки боеве, които от няколко дни са се пренесли и на територията на пристанището, алармираха разтревожени близки на моряците, които потърсиха помощ от партия „Възраждане”.

„Храната на борда ще стигне за още 10 дни, вода има, но животът на мъжете ни е в опасност. Принудени са да се крият в машинното отделение, надяваме се да оцелеят по чудо. В събота до "Царевна" е паднал снаряд и шрапнели са напукали стъклата, има и дупки по обкова.  Всеки миг може и бомби да полетят в пристанището. Писахме много писма – до транспортното и външното министерства, до премиера, до президента. Повече от 30 дни се правят, че проблемът не съществува”, каза съпругата на втория помощник-капитан Екатерина Димова. „Питам Кирил Петков, защо държавата е грижовна майка за изпаднали в нещастие чужденци и зла мащеха за свои?”, не скри огорчението си тя.

„Царевна” е пристигнал в Мариупол на 21 февруари и трябвало да отплава ден след старта на войната. В началото каналът към пристанището не бил миниран, но украинските власти не пускали корабите навън. Така общо 5 плавателни съда се оказали в капан. „Животът на екипажите е ад. Украинските военни ги държат като жив щит", каза Радка Миланова, сестра на един от моряците.

Освен мините, на изхода на порт Мариупол има и друго препятствие - 2 крана са били потопени преди няколко дни, допълни Севдалина Стоянова, чийто мъж е моторист. "Корабът е надупчен. Защо властите дремаха цял месец и какво чакат - да избият всички ли?", попита тя. 

На около 20 мили от Мариупол е сборният пункт, откъдето тръгва определения от руснаците хуманитарен коридор за търговските кораби. „Царевна” все още има макар и минимален шанс за изход, счита Севда Калоянова. Тя е работила 6 г. като старши помощник-капитан във фирма „Навиборн”,  която оперира „Царевна”. Той не е натоварен и може да се изведе по обходен маршрут извън очертанията на минирания канал, стига някой да осигури поне един влекач, обясни Калоянова.

„Моряците ни са косвени жертви и заложници на безхаберието на българската държава, която подпомага Украйна, но не и своите граждани. Досега трябваше да се проведат преговори и с двете воюващи страни”, категоричен бе лидерът на „Възраждане” Костадин Костадинов. Той посочи, че при старта на бойните действия в Мариупол е попитал премиера какво става с членовете на екипажа и получил отговор, че те са евакуирани в бомбоубежище. Малко по-късно се оказало, че това е лъжа и хората не са напускали борда на кораба.  „В сряда парламентарната група на „Възраждане” ще поиска Кирил Петков да дойде в парламента и да даде обяснения за проблема с „Царевна”. Нека да каже дали е засегнал темата при разговора си с Володимир Зеленски”, каза Костадинов.

Той посочи, че след като на 15 март руснаците са превзели Бердянск, всички задържани там кораби са били освободени, а пристанището е било разминирано. „Трябва ли да чакаме да превземат и Мариупол, за да спасят нашите моряци?!” попита Костадинов. Според него освен с дипломация, още в първите дни от конфликта България е можела да изведе екипажа с помощта на специалните си части.

В момента в Украйна блокиран е още един кораб с българи. „Рожен” на БМФ от месец е в Черноморск, където засега е спокойно. На борда са 11 моряци, други 6 бяха евакуирани в началото на март по тяхно желание.  

Най-четени