Българската асоциация на пострадали при катастрофи провежда дни на отворени врати, за да информира пострадалите при пътни инциденти и близки на загиналите за правата, които имат. Председателят на асоциацията Владимир Тодоров каза за БНР, че хората не са наясно с правата си, а „никъде не се учи какво се случва след катастрофата“.
„Иначе проблемите са свързани с информация по отношение на медицинско обслужване, на Спешна помощ - какво покрива спешната помощ, кой има право, какво трябва да се доплаща допълнително. Много често трябва да се купуват импланти, остеосинтези - дали ги покрива Здравна каса. След това минаваме към други проблеми, които свързани с досъдебно производство, кой разследва. След това – съдебна фаза - защо се бавят делата. След това минаваме сериозни проблем със застрахователните компании“, каза още Владимир Тодоров.
Най-големият проблем, според повечето хора, е голямото забавяне при експертизите в досъдебните производства. Най-отчетлив е той в Благоевград, Дупница, Кюстендил: „Има двамата съдебни лекари на цялата област и едно медицинско свитетелство може да се забави до 12 месеца. Повечето случаи на ПТП с пешеходец са престъпления по непредпазливост и, ако няма смъртен случай или употреба на наркотици и алкохол, виновният по презумпция не се задържа, подчерта Тодоров.
„Тук възниква въпросът защо нямаме санкция, която да позволява, при рецидив, на пияни и дрогирани да се отнема автомобила – нещо, което го има в други държави. В 95% - 98% от случаите, ако на някой му вземат автомобила завинаги, все пак в България автомобилът все още е скъпа вещ“, заяви Владимир Тодоров.
Тодоров сподели и опит от Норвегия - в почивните дни медиите излъчват клипове, които призовават празнуващите да използват drink and drive услуга или такси, а полицията целенасочено проверява пред питейните заведения.