Вместо с бензин, заредиха с ... вода мотор на „Дакар”

Автор: Труд
Вместо с бензин, заредиха с ... вода мотор на „Дакар”

Рали „Дакар” се слави, като най-трудното автомобилно състезание в света, което е подчинено на строги правила. Но и този път надпревара не мина без скандали, като един от тях вероятно ще остане най-странният в историята. „Пострадалият” е американският мотоциклетист Андрю Шорт, който бе изключен от състезанието и то не по негова вина, а заради гаф на организаторите.

38-годишният пилот на „Ямаха” бе сочен за фаворит, като през 2019-а завърши 6-ти, а миналата година отново влезе в топ 10. Сега също се движеше сред лидерите, но му се наложи да презареди няколко километра преди финала на втория етап. А случаят едва сега бе огласен.

Всъщност заради малкия обем на резервоарите, на моторите и АТВ-та им е разрешено да зареждат по време на специалните отсечки. Но, за да не стават злоупотреби с горивото, организаторите изцяло поемат обслужването, като сключват договор с официален доставчик.

Зареждането за Шорт обаче бе фатално. Само няколко минути след потеглянето от цистерната, неговият мотор съвсем заглъхна. Американецът с часове се опитва да го съживи, но безуспешно.

„Опитах всичко, приятелю! - публикува по-късно Андрю разговора си с механика. – Свързах запалването директно към акумалатора, сменях напрежението, за да искарам по-голяма искра, нищо!”

А след пламенния монолог, моторът на Шорт бе щателно проверен и в ревервоара за гориво бе открито солидно количество...вода. Всъщност водата е изместила целия бензин. На практика е невъзможно в полеви условия да се отстрани подобен проблем. Разбира се, после в бивака резервоарите бяха почистени и заредени с гориво, а моторът на Андрю отново заработи безпроблемно.

След инцидента с Шорт от „Ямаха” веднаха провериха моторите и на останалите си пилоти. Вода бе открита и в горивната система на шестия тогава в етапа Франко Кайми. Но той изкара късмет, водата бе много по-малко и аржентинецът успя да стигне до финала.

Всъщност от същия проблем се оплака и лидерът на КТМ Тоби Прайс, както и още няколко пилоти в ралито.

Японската компания се опита да реши проблем като сезира Международната федерация по мотоциклетизъм, с искане Шорт да бъде върнат в състезанието. Аргументът е, че е отпаднал заради чужда грешка.

Организаторите обаче не намериха в правилника подобен казус и отказаха да реабилитират Шорт.

„Независимо от причините състезател, който е напуснал ралите, не може да се върне в общото класиране”, се казва в официалното съобщение.

Все пак успокоителното е, че домакините признаха вината си: „Зареждането на мотора на Шорт е било от нова цистерна. Там е имало вода, която е попаднала и в резервоара.”

И обещаха подобни случаи да не се повтарят в бъдеще.

А при мотоциклетистите след петия етап настъпи промяна на върха. Генералното класиране оглави

Кевин Бенавидес („Хонда”). Аржентинецът бе най-бърз по 456-километровото трасе от Рияд до Ал Кайсума с време 5:09:50. На минута след него остана  чилиецът Хосе Игнасио Флоримо („Хонда”), а трети с пасив от 1,20 мин е Тоби Прайс (KTM).

 

Най-четени