Липсващите 13 секунди са тези, в които не знаем какво е предприел майор Валентин Терзиев. В нито един момент никой не си е и помислял да стоварва вина върху него. Не става дума за пилотска грешка в никакъв случай .Това каза служебният министър на отбраната Георги Панайотов пред БТВ във връзка с катастрофата на изтребител МиГ-29 край Шабла.
"Вчера съобщих, че се провеждат две разследвания. Едното на военна полиция, което се стреми да установи фактите и обстоятелствата, а другото на прокуратурата, което търси вина. Аз боравя с данни на военна полиция, които са на мое подчинение - те вина не търсят и пилотска грешка не е тяхно заключение. Не е и мое заключение, не е и наше заключение", заяви служебният военен министър.
„Майор Валентин Терзиев е герой и съм го предложил за най-високата военна награда. Нека да приключи разследването и ще разберем има ли пропуски и има ли някой, който не си е свършил работата. Състоянието на българската авиация и на въоръжените сили на Р България изисква модернизация. Особено във въоръжените сили има огромни проблеми с поддръжката не само на МиГ-29, но и на новите закупени самолети. Когато са се правили договори за закупуването им, имам чувството, че фокусът е бил върху купуването, а поддръжката не е обмисляна“, коментира Панайотов.
По думите му летателните часове на пилотите не са достатъчни. „Ако не се беше случил този трагичен инцидент, майор Терзиев можеше да има около 60-70 часа, благодарение на това, че техниката е изправна и може да се лети на тях. МиГ-овете, с които разполага България са технически изправни и надеждни. Разполагаме с МиГ-29. България е платила пари за тези МиГ-ове. Ние сме ги закупили, те са в изправност. Докато 2023 г. дойдат новите изтребители Ф-16, българското небе трябва да се охранява“, каза още Георги Панайотов.
„Вече е установен контакт с производителя на МиГ-29. От тях очакваме отговор кой точно е производителят на тази „черна кутия“ – дали е правена в Русия, или в Украйна. Все още нямаме обратен отговор. Имаме предварителен ангажимент. Няма лесен и труден вариант. За нас вариантът е да разчетем данните от „черната кутия“. Надяваме се, че данните са съхранени изцяло и ще бъдат снети на 100%. Последните записани думи на майор Терзиев на пункта на командване на учението са: „Поразих целта, излизам от атаката“. Не съм чувал записа, но командирът на авиобаза „Граф Игнатиево“ казва, че е бил спокоен и уверен. Установява се причината защо мишената е започнала да пада по-бързо. Възможно е да е неработил парашут“, коментира Панайотов и допусна, че е възможно, тъй като мишената гори, този пламък да е прогорил парашута.
„Това са хипотези и не искам да говоря като факти. Мишената е спусната от 7000 м., което е съгласно нормативните документи и за отдалечеността от брега. Не е прекратено, защото на тези стрелби, височината, на която се извършват, е между 4000 и 7000 м. Тук вече е въпросът защо не е прекратена, след като е паднала под тази височина. Има следствие и то ще установи. Можем само да гадаем и спекулираме. В момента не е важно да се говорят неща, които звучат интересно, а да се казва истината“, допълни той.
Панайотов уточни, че без „черната кутия“ се знае, че майор Терзиев е летял с 950 км/ч. „1200 м е една доста ниска височина и на това учение пределната височина е била 2000 м. Въпреки това 1200 м е височина, от която пилотът може да се измъкне и да вземе решение. Да не забравяме, че става въпрос за нощ и не може да се направи разлика между кое е горе и кое долу. Не сме абсолютно сигурни, че майор Валентин Терзиев, изпълнявайки задачата, която е била да унищожи тази цел, е имал време да проследи къде се намира над земята“, посочи той. Според него тук е ролята на тези, които го командват, да му кажат къде се намира. „Не става въпрос за пилотска грешка в никакъв случай“, категоричен бе министърът на отбраната.