Малък автомобил с много място
Ретро дизайн, електрическо задвижване, задно предаване, монитори по дължината на цялото табло, камери вместо външни огледала - най-новият модел на Honda веднага събужда интерес с външния си вид и техническите иновации. С компактни размери (дължина 3,90 м) най-малкият автомобил на японската компания се вписва перфектно в градската среда, за която е създаден - удобен, пъргав, маневрен, симпатичен и напълно екологичен.
Първата изцяло електрическа кола на марката излиза под името Honda-e и спечели титлата за световен градски автомобил на 2021 г. Отсъствието на обичайни компоненти като двигател с вътрешно горене и конвенционална трансмисия позволява на конструкторите да създадат просторна кабина с място за петима пътници при габарити на каросерията като на малък автомобил. Разпределението на теглото е в идеалното съотношение 50:50 между предния и задния мост.
Водачът на Honda-e разчита на динамичен електродвигател с мощност 100 киловата, които се равняват на 136 конски сили. Максималният въртящ момент е доста висок (315 Нм) и е наличен от момента на натискане на педала на газта. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8,3 секунди, а максималната скорост на движение е фиксирана на 145 км/ч.
Батерията с капацитет 35,5 киловатчаса тежи 228 кг и е интегрирана в пода. Тя осигурява пробег от 222 км при наличие на 80% заряд. Най-бързото зареждане е възможно на 100-киловатова станция, където за 30 минути батерията се пълни до 80% от капацитета си. От обществена станция със 7,4-киловатов ток пълното зареждане на 100% отнема 4 часа. При включване в обикновен домакински контакт процесът продължава 18,8 часа. Буксата за зареждане е разположена централно на предния капак на автомобила, защитена под високоякостно стъкло.
Стандартно моделът се предлага с кабел за битово електричество, с който зареждането не се различава от това на мобилен телефон или лаптоп. В този случай се използва монофазен ток на 10 ампера и мощност 2,3 киловата. Допълнително може да се поръча уолбокс с букса Тип 2 или фиксиран кабел (т. нар. “къмпинг букса”). В случая параметрите са монофазен ток на 16 ампера и 3,7 киловата мощност. Налично е и устройството Honda Power Charger, което превръща обикновения контакт за битово електричество в станция за бързо зареждане. Тази станция може да се поръчва допълнително като аксесоар и е съвместима с други автомобили.
Нивата на оборудване са две. По-високото (Honda-e Advance) включва избор между 16 или 17-цолови джанти от алуминиева сплав, увеличена до 113 киловата (154 к. с.) мощност на двигателя, система от камери, които излъчват образ директно в огледалото за обратно виждане. Двигателят на базово оборудваната версия е с мощност 100 кВт (136 к. с.). И при двата варианта въртящият момент е в размер на 315 Нм.
В интериора се открояват големи сензорни LCD екрани по цялата широчина на таблото. Материите са приятни на допир, а декоративните елементи с ефект на естествено дърво внасят усещане на уют. Багажникът е с минимален обем от 171 л при изправени задни седалки, а при сгънати капацитетът му достига 861 л.
Изминаването на 100 км с Honda-e ще струва 3,66 лева при зареждане на ток с дневна тарифа. По цените на нощната тарифа 100-те километра ще излизат още по-евтино - 2,11 лева. Дори колата да се зарежда само на обществени станции, преодоляването на 100 км пак изглежда изгодно - 8 лева.
Обслужването на електромобила (до 100 000 км) също изненадва с ниската стойност - 2 литра масло на трансмисията и 2 смени на поленов филтър на обща стойност 237 лв. Обслужванията на подобен бензинов модел (например предишното поколение Honda Jazz) биха възлизали на 1452 лв.
В Honda-e са въведени нови технологии за безопасност. Сред тях са системи против внезапно ускорение при движение на заден ход, за спиране при ниска скорост и сигнализация за потегляне на колата отпред.
Автомобилът може сам да се паркира на подходящо паркомясто, очертано със съответните линии. Това става с помощта на 12 сензора и широкообхватна камера. Водачът трябва да избере мястото и да активира автопилота за паркиране, след което системата действа изцяло автоматично.
Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова