България няма нужда от посредници, не сме поставяли никакви други условия извън преговорната рамка
Ако на Мицкоски толкова му пречи споразумението с ЕС, да оттегли молбата си за членство
На 24 юни предстои ново гласуване на годишния доклад за напредъка на Република Северна Македония. Преди две седмици първото гласуване бе отложено по искане на българските евродепутати, които изпратиха писмо, в което изразиха съмнения по отношение на доклада и съобщиха за нередности, включително изтичане на вътрешна парламентарна информация, ключови елементи от проекта на документа и компромисни изменения. За всичко това разговаряме с г-н Димитър Гърдев, председател на парламентарната Комисия по европейските въпроси и контрол на еврофондовете.
- Какво да очакваме да стане след седмица в Брюксел, господин Гърдев?
- Македонците трябва да се сърдят на премиера си Мицкоски. Той провали и изцяло компрометира целия доклад, защото стана ясно, че са водени нерегламентирани двустранни преговори на кандидат- членката Македония с основния докладчик, имали са 30 срещи. Този доклад има една единствена задача – да даде обективна и реална оценка за това има ли реален напредък в процеса по присъединяване на Македония към ЕС, има ли изпълнение на европейския консенсус, или този процес е забавен и е спрял. Македония бе спряна, а Албания продължи. Този доклад няма никакви прерогативи да обяснява езикови, исторически или етнически идентитети. Това е пълен абсурд. Ние от ИТН постигнахме нещо много важно – обединихме всички партии в българския парламент и единодушно гласувахме декларация на НС.
- Припомнете главното в нея...
- България държи на одобрената преговорна рамка от всички държави-членки на Европейския съвет и най-важното – от самата Република Северна Македония, в което ясно се казва какви са стъпките, които трябва да предприеме страната по уеднаквяване на законодателството, за да започне реално отварянето на преговорните глави по присъединяването. А именно – вписването на българите в конституцията им като държавнотворен народ. Забележете, Република Северна Македония се е съгласила на това.
- Да, ама не, както казваше Петко Бочаров...
- При смяната на правителството, когато дойде ВМРО-ДПМНЕ на Мицкоски, той започна да говори неща, които ги няма в международното право – че иска да преговори тази преговорна рамка, че това правителство, което я е подписало преди него, е направило грешка. В международния правов ред договорите се подписват от страна на държавите, не от техните правителства, както в ЕС членуват държавите, а не техните правителства. Това искане на Мицкоски е неправомерно, защото ако не искат да попаднат в преговорната рамка, да си оттеглят молбата за членство, а не да се опитват да я променят. Той няма правна основа за това. От друга страна поради тази тяхна тактика започнаха едни действия, с които се опитват да въведат в заблуждение ЕС, но и собствените си граждани, защото населението на РСМ абсолютно твърдо е заявило своето желание да бъдат членки на ЕС колкото може по-скоро. Но те се опитват да променят дневния ред, да вкарат някакви допълнения, които са извън преговорната рамка, без никой да ги е разписвал и одобрявал и по този начин да се отклонят от това основно задължение – да отворят конституцията и да впишат българите като държавнотворен народ. На всяка среща на Европейския съвет се прави доклад за напредъка на държавите-кандидат членки. И там ясно е записано на всяка една среща, че няма напредък на РСМ към членството, няма изпълнени задължения. Това доведе до провал и до спирането на страната по пътя към ЕС. А защо никой не обръща внимание, че Република Албания започна вече преговорния процес и отвори няколко глави? Ако има някакъв проблем в европейския консенсус, той не е в България, а в Република Северна Македония. И на практика виждаме как действията на това правителство реално стопира напредъка. България винаги е настоявала, че ние нямаме нужда от никакви посредници, нямаме нищо, което да сме сложили допълнително извън преговорната рамка и извън европейския консенсус. Това не е само наша позиция, тя е препотвърдена от всички държави-членки и това е позиция на Европейския съюз. Ако се водят преговори, те няма да са между България и РСМ, а между ЕС и РСМ.
- Мицкоски определи френското предложение като „нож в белия дроб на македонската идентичност“, у нас също не бе прието еднозначно. Вие от ИТН дори свалихте правителството на Кирил Петков заради това...
- Ние не го свалихме заради това, а защото министър-председателят беше готов да ги пусне дори и без такова предложение. Естествено, че т.нар. френско предложение представлява компромис по някои от позициите на България, но ние разчитаме това и въпреки всичко стигнахме до единно решение на ЕС. Не може веднъж подписано от държавата-кандидат членка, тя да иска промени, това представлява едностранен процес, механизъм на сближаване. Това означава промяна в законодателството на кандидатката, за да може тя да бъде приета еднозначно от всички държави-членки. Европейският консенсус е основата на нашите взаимоотношение в ЕС. Това не се обяснява, изкарва се Македония като жертва... Ако толкова му пречи това споразумение, Мицкоски да оттегли молбата си за членство в съюза. Друга процедура няма. Има преговорна рамка, която е одобрена, има европейски консенсус, който той не припознава и не иска да го изпълнява, да си оттегли молбата за членство или да се опита да договори нова преговорна рамка, да видим дали това стане. Но трябва да обясни на македонското общество защо по време на неговото управление беше спряна държавата. Тя вървеше заедно с Албания и ако бяха заедно, досега щяха да са отворили 5 преговорни глави. Ние щяхме да ги подкрепим, разбира се, както сме ги подкрепяли и за членството в НАТО. Но ние искаме един предвидим партньор. Македония е мултинационална държава, в тяхната конституция те са приели като държавнотворен народ албанци, турци, сърби, бошняци, египтяни дори. Но те казват, че България и българите не съществуват. В момента, в който дойде на власт това правителство, имаше страшни нарушения, ескалация на езика на омразата, стрелба с огнестрелно оръжие по български културни центрове, пребиване на хора само заради това, че се наричат българи. И позорния процес срещу Люпчо Георгиевски. Този човек не е извършил нарушение, той е осъден заради своите убеждения, че се чувства българин и е поставил една пиеса от български възрожденец. Това са исторически факти, как да променим историята?
- Ще приеме ли България председателят на Европейския съвет Антониу Коща да бъде посредник между България и Македония...
- Това вече е работа на министър-председателя. Аз мога да обясня желанието на някои европейски служители като Марта Кос, която заяви, че може да бъде едва ли не посредник в спора между България и Македония. Тя и всички други, които предлагат „услугите“ си, трябва да знаят, че това е един измислен спор. Защото България не е поставяли никакви други условия извън преговорната рамка. Как могат те да бъдат посредници, като те са страна от процеса? Те са представители на Европейския съюз, които изпълняват решенията на Европейския съвет. И как така като чиновници те се опитват да променят решението на висшия орган, постигнато с пълно единодушие! Те не могат да бъдат посредници, те трябва да изпълняват преговорния процес с държавата-кандидат член. И как може един еврокомисар да бъде посредник между държава-членка на ЕС и държава, която не е член? Този комисар е част от съюза, той няма право на собствено мнение, той няма право да изменя решение на висшия орган на Европейския съюз. Той не може да си прави своеволия и да заявява, че може да бъде посредник между равноправна държава-членка и държава – кандидат-членка. Той трябва да изпълнява решенията на Европейския съюз. Нека тези хора да дадат обяснения като в каква функция се явяват посредници? Те са изпълнители на решенията, разбирате ли безсмислието как могат да си позволяват да изместват и преформулират процес, който е гласуван на най-високо ниво!
- Какво би допринесла една среща по време на съмита на НАТО в Хага между македонската президентка и представител на България, бил той премиера Желязков или президента Радев?
- Срещи във формата НАТО са абсолютно нормални. Но отделни срещи между държава-кандидат и държава-член могат да бъдат само в рамките на Европейския съюз. Скопие води преговори с Брюксел, а не с България. Брюксел изобщо не води преговори с България. Много моля всички да са наясно, че Брюксел и Европейската комисия изпълнява решенията на Съвета. Тогава са обсъждани всички въпроси, които е поставила България, тогава сме отстъпвали, тогава сме се съгласявали. Този процес е приключил. Аз като председател на нашата делегация в Интерпарламентарната асамблея на страните-челнки на ЕС във вторник във Варшава обявих официално на този форум решението на българския парламент, обърнах внимание, че никой няма право да заобикаля европейския консенсус и много ясно обясних, че не приемаме посредници, защото чисто професионално това е нарушение на преговорния процес.
- Какво постигнахме с това решение на Народното събрание?
- С него ние даваме мандат на министъра на външните работи и на министър-председателя ако се случи подобен доклад в Европейската комисия и ако си позволят отново такъв проект за решение в Европейския съвет, на базата на единодушното решение на парламента ни външният министър и премиерът имат пълното право да го блокират, дори на наложат вето. Ние не се отклоняваме от нищо, което представлява формата на водене на преговори. Не поставяме други изисквания, но няма да допуснем да бъдат заобиколени механизмите на ЕС, да се правят изключения. Ние подкрепяме всички инициативи на РСМ, а тези хора не искат да признаят, че ние съществуваме! Самият Люпчо Георгиевски казва – ние им пречим, че сме българи и че съществуваме като такива. Нашата позиция е балансирана, тя стъпва на европейските механизми и не се отклоняваме по никакъв начин от това. Тези хора, които предлагат посредничество, промяна на начина на гласуване, изменение на правилата за приемане – те са разрушителите на ЕС.
- Тези дни сръбският президент Александър Вучич отправи остри критики към външната политика на България, каза, че тя е пречка за приемането на Македония в ЕС и че присъединяването ни към ЕС през 2007 година било политическо решение, а не по заслуги. Вашият коментар, господин Гърдев?
- За всички такива критикари има много ясно решение – като не им харесва този Европейски съюз и правилата, през които сме минали всичко държави-членки, включително и България – моля ви, господа, оттеглете си молбата! Този човек очевидно не познава процеса. Ние сме гласували единодушно за членството на РСМ, дали сме преговорна рамка. Къде са нашите пречки? Отново подчертавам – процесът е еднопосочен. Това са хора, които са извън всякакви рамки и трябва да се променят, за да станат равни на всички държави-членки.
- И все пак, да очакваме ли някаква промяна в доклада за напредъка на РСМ?
- За мен докладът е компрометиран от самото начало. Кандидат-членка няма право в лицето на министър-председателя си да изкарва цели пасажи от вътрешната кореспонденция. Кой му ги е предал? Трябва да бъде проведено разследване.
Нашият гост
Димитър Гърдев е дипломат и политик. Народен представител в 45, 46 и сега в 51-вото Народно събрание. Председател на Комисията по външна политика в 46-ото Народно събрание. Ръководител на Делегацията на България в Съвета на Европа. Сега е председател на парламентарната Комисия по европейски въпроси и контрол върху европейските фондове.