Единният европейски пазар на 30 години

Единният европейски пазар на 30 години

Тази година Единният европейски пазар навършва 30 години. През 1988 година тогавашният председател на Европейската комисия - френският политик Жак Делор - отбелязва остроумно, че “никой не се влюбва в единен пазар”. Три десетилетия по-късно европейците с цялото си сърце оценяват създадените удобства като например еднакви права за пътниците, като не е задължително винаги да знаят, че зад това стои Единният пазар.

Историята на Единния пазар е забележителна: след стагфлацията през 80-те години на миналия век Единният европейски акт и след това Договорът от Маастрихт дават нов импулс на европейската икономическа интеграция. От тогава Единният пазар доведе до хармонизирането на стотици продукти и създаде минимални стандарти за защита на потребителите в ЕС. През последните 15 години Единният пазар е ключово средство за превръщането на Европа в световен лидер по цифрово регулиране.

Единният пазар обедини Европа, която дотогава имаше фрагментирано минало. Отваряйки достъпа до стоки, услуги, работни места, възможности за бизнес и културното богатство на територията на цяла Европа, той създаде благоденствие и стана гарант на нови свободи.

Въпреки това благоденствието и свободата не могат вече да бъдат смятани за даденост на фона на войната на Русия в Украйна и геоикономическото напрежение. Нещо повече - протекционистките действия на САЩ за субсидиране на тяхната индустрия правят още по-важно поддържането на Единния пазар отворен и намаляването на бариерите пред търговията. Така пазарът ще увеличи привлекателността си както за инвеститорите, така и за гражданите.

Ето защо от огромно значение е през следващото десетилетие да се задълбочи интеграцията му. Ясни са предимствата на Единния пазар за стоки за 440-милионното население на ЕС. Сега потребителите имат достъп до различни стоки повече от всякога! Освен това купуването на стоки от страна по избор стана по-лесно, а потребителите знаят, че стандартите за сигурност са еднакви навсякъде. Нещо повече - единствено в Единния пазар можем да сме сигурни, че едни и същи стандарти важат за покупките както онлайн, така и офлайн. Новите ни правила за цифрови услуги са крайъгълни камъни за нова цифрова икономика с по-безопасни онлайн платформи, по-добра защита на потребителите и за честна конкуренция между търговците.

Ерата на цифровия Див Запад приключи. Единствено Европа може да направи това! Това е нещо за което ние, Групата на ЕНП в Европейския парламент, се борихме през последното десетилетие и сега очакваме през следващите години това законодателство да бъде приложено. Сега е необходима повече работа, за да се направи така, че цифровите бизнес модели, квантовите компютри, изкуственият интелект и енергийните пазари да могат да се възползват от добре смазан единен пазар, за да може ЕС да стане световен лидер.

Геополитическата среда в момента е предизвикателна. Пандемията от ковид и войната на Русия в Украйна отново създадоха известни бариери през търговията, а правото на европейците да работят или да се установяват в друга страна беше драстично ограничено. ЕС трябва да научи този урок и да се приготви за следващото предизвикателство. Бъдещият инструмент в подкрепа на единния пазар в извънредни ситуации ще предотврати затваряне на граници, каквото видяхме по време на пандемията, ще подготви веригите за доставка за следващи проблеми и ще осигури равния достъп на европейските граждани до стоки по време на криза.

Ние, Групата на ЕНП, сме убедени, че отговорът на сегашните предизвикателства се състои в по-тясно европейско взаимодействие с разумни правила, адаптирани за новата цифрова реалност. Единствено заедно, стъпили на силен икономически гръбнак, ние - европейците - можем да упражняваме суверенитета си. Ние напълно приемаме предизвикателството на следващото десетилетие не само да подсилим единния пазар, но да направим така, че всеки гражданин да се възползва от него. Може би тогава след 10 години остроумната забележка на Жак Делор ще бъде по-малко вярна.

Андреас Шваб, говорител на Групата на ЕНП по въпросите на вътрешния пазар и защита на потребителите

Андрей Ковачев, член на Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите

Най-четени