Магистрала от София до Варна - през 2031 г.
„В бюджета за тази година има предвидени две пера за АПИ – за ремонт на пътища има 680 милиона лева, а за капиталови разходи, което е ново строителство има предвидени малко над 1 милиард лева. С тези пари можем да построим около 50 км магистрали, около 100 км други пътища (понякога нови, понякога удвояване на съществуващи пътища) и да изремонтираме около 400 км път.“
Това каза изпълнителният директор на Управителния съвет на АПИ инж. Йордан Вълчев по БТВ.
Велико Търново - Бяла
Той коментира цената на новата отсечка от магистралата Русе – Велико Търново. Според опозицията 50 милиона лева на километър е космическа цена и тя подозира корупционни схеми.
„Ако някой има данни за корупция, има органи, към които да се обърнат и да сезират. Като инженер професионалист в АПИ в момента не забелязвам такива схеми и нещата вървят все по-надобре. Реалната цена ще я разберем като построим пътя. Тази цена в момента е прогнозна, на която ще се играе търгът и това е максималната цена“, каза инж. Вълчев.
„Когато са играли търгът през 2020 г. прогнозната цена е била 13 млн. лв. на километър, тогава тя е била прогнозна, но е могла да бъде надвишавана и търгът е спечелен с 20 милиона лв. на километър. От 2020 г. досега инфлацията в строителството е около 108%, което прави, че цената на първия участък би трябвало да бъде около 42 милиона лева“, добави той.
По думите му цената на отсечката между Бяла и Велико Търново е такава, тъй като въпросният участък е по-сложен и там ще бъде построен най-големият пътен възел в България.
„Той включва около 10 км само връзки – най-голямата детелина и две връзки, които позволяват да се минава с по-голяма скорост. Това е връзка между две магистрали и този възел е много важен. Това допълнително удължава магистралата, това са си още 5 км. Оскъпява ги това, че в този участък има 2 км тунели, в другия участък няма никакви, има около 9 км виадукти, докато в другия са около 5-6 км“, обясни изп. директор на УС на АПИ.
По думите му срокът за строежа на отсечката Бяла-Велико Търново е пет години от подписването на договора с избрания изпълнител.
Пътната маркировка
АПИ предвижда инхаус процедури за поставяне на трайна пътна маркировка. Каква е нейната трайност, зависи от вида на пътя, каза инж. Йордан Вълчев.
„Има големи разлики в зависимост от това на какъв път се полага. Ако е нова, например, стои седем години, на нов път. В България има и маркировки, които стоят по 20 години. На Е79, когато го построиха, има все още участъци, в които маркировката все още седи“, добави той.
По думите му временната маркировка трае около 2-3 месеца.
Строежът на АМ „Струма“
Строителството на обхода на Кресна трябва да започне в края на лятото, началото на есента, съобщи изпълнителният директор на УС на АПИ.
„Старото трасе на Кресна не може да се използва за магистрала и затова ново трасе се качва от Симитли горе в планината и се спуска към Кресна. За другото се готви процедура за проектиране в този участък на идейно трасе, различно от това, което е в момента“, посочи той.
Цената на едното платно от Гърция до София е около 60 млн. лв. на километър с индексацията, припомни той.
Магистрала от София до Варна
Магистрала от София до Варна ще имаме през 2031 г., каза инж. Йордан Вълчев.
„За всичките участъци има идейни проекти, всеки участък е на различна готовност. Някои са отчуждени, други тепърва се отчуждават. Има време за всичко до 2031 г.“, посочи той.