Париж въведе първите в Европа ограничения
В Италия е задължително да са застраховани
Общинските власти в Атина обмислят забрани и ограничения за използването на електрически тротинетки в гръцката столица, съобщи кметът ѝ Харис Дукас.
Той определи като “неприемливо” положението с движението на електрически скутери и посочи ключовите проблеми - масово неспазване на правилата за движение по пътищата, застрашаване безопасността на пешеходците, както и честото изоставяне на превозните средства по улици и тротоари.
На заседание на общинския съвет Дукас изброи част от рестрикциите, които смята да въведе Атина - забрана на използването на електрически тротинетки по пътища с разрешена скорост над 50 км/ч, в археологически обекти и на “определени специфични места”. “Досега сме идентифицирали около 70 такива места”, обяви Дукас, без да даде повече подробности. Той предупреди, че за нарушаване на новите правила, които предстои да бъдат гласувани скоро от общинския съвет, са предвидени и значителни глоби.
Дукас обърна внимание и на липсата на ясни разпоредби за компаниите, отдаващи под наем тротинетки. Например те не са длъжни да осигуряват предпазни каски за водачите.
В момента в Атина се отдават под наем около 4000 електрически скутера, като 60% от тях се ползват от туристи, а останалите 40% - от местни хора. По настоящите правила ограничението за скоростта на тротинетките е 25 км/ч и те могат да се движат само по пътища, на които са разрешени и велосипедите.
Гръцката столица ще стане поредният град, въвел рестрикции за тротинетките. Първи в Европа бе Париж, който след референдум през 2023 г. забрани отдаването под наем на електрически скутери, за да намали драстично броя им по улиците на френската столица. Същия пример същата година последва и Малта, а миналата година наемането на тротинетки бе забранено и в Мадрид.
През ноември 2024 г. строги правила за ползването на електрически скутери въведе и Италия, като рестрикциите залегнаха в гласуван от двете камара на парламента закон. Той повелява тротинетките да имат регистрационни номера, да бъдат задължително застраховани, а водачите им да носят предпазни каски. Забранено е електрическите скутери да се управляват по велоалеите, в пешеходни зони и по извънградски пътища.
“Край на дивите тротинетки”, заяви по повод новоприетия закон вицепремиерът и министър на транспорта на Италия Матео Салвини.
По данни на италианския статистически институт в инциденти в страната с тротинетки през 2023 г. са били ранени 3365, а 21 души са загинали. Това е ръст в сравнение с предишната 2022 г., когато са регистрирани 2929 ранени и 16 смъртни случая при пътни инциденти със скутери.