Кулските "къпачи" от полунощ обикалят за здраве

По традиция в граничното градче празнуват по стар стил Йорданов и Иванов ден с древен ритуал

Къпачите  „изкъпаха“ за здраве, младо и старо в Кула. Обичаят „Къпачи“ започна с голям  зимен празник на площада в град Кула за първи път тази година точно в 23 часа снощи, продължава и днес.

За първи път тази година, разказва организаторът секретарят на НЧ „Просвета 1882“ Царевна Цанкова, в отбелязването на Йорданов и Ивановден  участват  освен къпачите и жителите на Кула. На площада в малкото градче в полунощ лумнаха огньове и десетки граждани с чаша греяно вино дадоха старт на един от най-старите в страната, с над 100-годишна история,  обичаи.

Къпачите тръгват през нощта на 19 януари – Йордановден и ритуално къпят за здраве всички, които имат имен ден, както и младите семейства, които са сключили брак през изминалата година, продължгава разказа си Цанкова и допълва, че „навремето са правили седенки и няколко млади момчета решават се маскират с въглени от жаравата на печката. Къпачите обличат си кабаниците, слагат качулките и тръгват да къпят по домовете за здраве. Избират едно момче, което да бъде "булка".

„Булката” е в автентична женска носия, носи котле с вода и ръси с китка босилек всеки именик Йордан или Иван.  Друг персонаж е „младоженецът“. Той трябва да е неизменно до булката, да я пази. Най-възрастният сред тях, който най-дълго е бил къпач, се избира за водач, защото знае всички къщи и познава хората.

Облеклото на участващите в ритуала се наследява по бащина линия. То е различно, автентично, с характерни само за кулския край вълнени дрехи, каквато е кабаницата. Шапките са изработени от овча кожа, украсени са с пера. На пояса къпачите имат звънци и носят тояга - гега. Маските се изработват с вълна, боя, пера.

В годините ритуалът се запазва в автентичния си вид и има приемственост между поколенията. Обичаят „Къпачи“ се предава от  дядо на внук, от баща на син. Ако в рода няма момче да ги наследи, тогава се избира комшия или приятел, който да заеме мястото в групата, изпълняваща ритуала.

От читалището не пропускат да се похвалят, че с ритуала „Къпачи“  самодейците са участвали по много фестивали предимно в България и Сърбия и са печелили награди- първата е от 1986 година, на събора в Копривщица, където печелят златен медал.

За обичая има и една любопитна история- през 1985 г. в обичая "Къпачи" участва жена. За случката разказва Елица Иванова, учител в Средно училище "Васил Левски" в град Кула, която преди 40 години е била малко момиче и е била включена в обичая. "През тази година, спомня си Иванова, "къпачите" бяха решили да облекат в местна национална носия малки булка и младоженец. Аз тогава бях в ролята на малкия младоженец, а малката булка беше синът на чичо Пеньо Боролейски, който е "къпач" от дълго време. Големите "къпачи" обикаляха през нощта, а ние малките до обяд. Хората от града ни се радваха и чест бе за тях да бъдат изкъпани от групата на "къпачите“. Аз много се радвах, че ще участвам в ритуала, помня само, че бе един страшен студ, бяхме обути с цървули и краката ми бяха много замръзнали.“

Етнографът от видинския исторически музей  д-р Сашка Бизеранова обясни, че в ритуарла и маскирането на къпачите има определена символика и тя е свързано с отвъдния свят, и тях не могат да ги застигнат зли сили и достигнат зли погледи. Затова и къпачите носят със себе си тояги, звънци, пера, геги, с които гонят злите духове.

Символика има и в традицията къпачите посред зима да къпят за здраве. Това е защото се смята, че водата е пречистващ елемент, който още в древни времена е винаги част от всеки  езически обичай, допълва Бизеранова.

Тази година в ритуала участваха 11 млади мъже. Най-малкият участник бе на 15, а най-големият - на 27 години. С много настроение, развети български знамена, кръшни хора и ритуално „къпане“ за здраве премина снощи и днес празникът в Кула. Десетки Йордановци и Ивановци бяха „къпани“ със студена вода,  с песни, геги, страшни маски  и пера  се гонеха злите сили  и болестите.  Къпачите  „изкъпаха“ за здраве младо и старо в Кула. Минусовите температури не изплашиха младите мъже-ергени да „изкъпят“  жителите на градчето. Облеченият като младоженец, вървеше до друг къпач, облечен като булка, за да я пази. Булката е главният къпач- този, който къпе за здраве именниците и всички, които са били младоженци през изминалата година. Затова и тя носи котле, пълно със светена вода. Останалите  от групата, които винаги са нечетен брой, са къпачите, които по време на целия ритуал мълчат, за да не ги разпознаят по гласа и задачата им е да къпят хората за здраве.

През нощта  на 19-ти къпачите обиколиха къщите на всички именици, а днес през деня на Ивановден до 12 часа на обяд преминаха из целият град.

Костюмите на къпачите бяха автентични, предавани от дядовци  и прадядовци на синов и внуци, извадени от старите ракли - кабаниците, навущата, беневреците, които са основна част от белодрешната  мъжка носия. Те се шият от бяла аба, с къса горна част и тесни крачоли, които стигат до глезените.

По време на ритуала днес не мина без „схватка“ между къпачите и жители на градчето. Тези, които искаха да разпознаят булката, бяха  изкъпани на градския кладенец, разказаха очевидци на ритуал. 
Ритуалът накрая завърши с много настроение и дарове за групата къпачи, които жителите на Кула дариха с пуканки, месо, суджуци, вино и пари- за здраве. А звънците, с които звъняха къпачите по време на обиколката си, успяха да изгонят и изплашат злите духове. И всички си пожелаваха да е мирна и здрава, благополучна новата 2025 г.