Продава се "живата история на Ф1" - уникалната колекция болиди на Бърни Екълстоун

Бърни Екълстоун, бившият шеф на Формула 1, реши да продаде колекцията си, най-голямата и най-ценната в света, защото смята, че не трябва да натоварва последната си жена с това изключително наследство. Общата стойност на колекцията му от исторически болиди, притежавана от 94-годишния богаташ от поне половин век, се оценява на между 360 и 400 милиона евро, съобщи сръбският вестник "Телеграф".

Няма съмнение, че това ще бъде продажбата на века за F1 автомобили, като се има предвид, че са изключително редки автомобили – повечето от тях са буквално единствени по рода си и имат безценна история. Сред тях са автомобили, спечелили световни шампионати с легендарни пилоти като Михаел Шумахер и Мика Хакинен, а преди това - и с Ники Лауда, Нелсън Пике и други.

Неофициално се спекулира, че Екълстоун се опитва да закърпи огромна дупка в богатството си, като се има предвид, че наскоро е платил 652,6 милиона паунда (около 780 милиона евро) на британското правителство. С тези пари той си е откупил евентуална глоба за данъчни измами чрез извънсъдебно споразумение.

69-те автомобила се продават на цена около 5,2-5,8 милиона евро всяка, но тя е  приблизителна. Продажбата е поверена на британския дилър на исторически автомобили и личен приятел на Бърни Екълстоун, Том Хартли - младши. Според Хартли, от една страна, продажбата на подобна колекция от състезателни "диаманти" е безпрецедентна. От друга страна, вече има сериозен интерес – дори за закупуване на цялата колекция, живата история на Формула 1 от предвоенното начало, когато тя все още не се е наричала Формула 1 , до времето, когато доминираха Ферари и Шумахер.
Том Хартли отбелязва, че е получил запитвания за автомобилите на Екълстоун от Хонконг, Австралия, Аржентина и САЩ. 
Все още вярно следващ метода, който помогна за трансформирането на Формула 1 от аматьорски и хаотичен спорт в глобална организация, печелеща милиарди, Бърни Екълстоун гарантира, че продажбата на колекцията му е забулена в тайна. Затова той избегна търга, обявяването на исканата цена и дори не беше оповестен подробният списък от 69 коли. Въпреки това сред колите за продажба, всички перфектно запазени, в оригинално и напълно функционално състояние, се откроява легендарният Brabham BT46 B от 1978 г. година, по-известна като "фен колата". Кола, която в ръцете на Ники Лауда се състезава само в едно състезание, Голямата награда на Швеция през 1978 г.
Лауда унищожи конкуренцията благодарение на технологичния трик на BT46 B, огромен вентилатор на задната част на колата, който му позволяваше да се държи сякаш е залепен за асфалта. Въпреки това, докато други отбори се оплакваха от несправедливото предимство, Бърни Екълстоун, тогавашният собственик на Brabham, трябваше да обещае да изтегли BT46 B. Той запази тази невероятна кола.

Сред Brabham-ите на Екълстоун е един, управляван от Аертон Сена, най-голямата звезда, озарявала някога света на моторния спорт. Въпреки че Сена никога не е карал в официално състезание, а само в няколко тестови обиколки преди да започне истинската си кариера във Формула 1, Brabham BT52B със своя турбо двигател BMW с мощност 850 конски сили е историческо бижу.
Има хиляди хора по света, отдадени фенове на Формула 1, които биха изпитали вълнение, тръпка или емоции, само за да получат шанса да видят кола като тази лично. Brabham BT52B беше колата на шампиона Пике и за кратко беше дадена на Сена, изгряващия млад „лъв“. Двамата бразилци, макар и от различни градове, скоро се превръщат в ожесточени съперници. И така, освен омразата, която изпитваха един към друг, която остана токсична до смъртта на Сена през 1994 г., Brabham BT52B, който сега се продава с 68 други болида от F1, представлява необичайната трагична връзка между Нелсън Пике и Аертон Сена.Подобни истории са разказвани за всяка кола в колекцията на Екълстоун. Червените "бойни" возила на Михаел Шумахер, Ferrari от началото на 2000-те, днес са помрачени от съдбата на немския шампион. Човек, който печелеше всеки шампионат във Формула 1, печелеше слава – и също беше противоречив заради сляпата си страст към победите – стана богат, но завърши като едва оцелял, в неизвестно състояние със заобикалящата го среда, поради инцидент, който завинаги промени живота му. Инцидент, който не се случи на състезателна писта, а на семейно ски пътуване.