Професия „Илюзионист“: Старбой Айвън: Тайната на илюзията не е в номера, магията е в презентацията (СНИМКИ/ВИДЕО)

Снимки: Личен архив

Пътува с три тира реквизит и един автобус за целия екип

Моята сила е в големите илюзии

Илюзията привлича погледа като магнит, а тайната на номера остава загадка, която носи удивление за сетивата.

За него магичното изкуство не е просто фокус, а истински спектакъл. 

Адреналин и рискови номера са голямата тръпка за Иван Петров, но познат за всички като Старбой Айвън. Момчето, което участва в едни от най-престижните международни форуми, но мечтата му е да достигне до... Лас Вегас. Меката на илюзионното изкуство. 

За илюзията като представление, за номера като зрелище и за магичния спектакъл като шоу програма, пред „Труд news”, говори илюзионистът Старбой Айвън.

- Айвън, кога илюзията стана част от Вашия професионален път?

- Всичко започна, когато бях на 8 години и видях за първи път магията в едно предаване, което беше посветено на това изкуство. Казах си, че това е моето призвание. 

- Как се учи този занаят?

- Моите родители ми купуваха фокуси от различни изложения в чужбина, тъй като те се занимават с туризъм и много пътуват. Носеха ми от Англия комплекти с фокуси, които пазя и до днес. Така започнах и показвах фокуси първо пред моите родители и приятели. На 9-10-годишна възраст ме записаха в първото тогава цирково училище и в продължение на 4 години изучавах първите стъпки на магичното изкуство, танци, хореография и актьорско майсторство. Това е Националната школа по атракционни и циркови изкуства. Освен техниката на изпълнение на всеки един номер, трябва да бъда добър актьор и танцьор, за да мога да създам една феноменална атмосфера. През 2012 г. бях избран от БНТ да представя България на грандиозния проект на „Евровизия“ - „Магичния цирк“ в Женева и до момента съм единственият такъв наш представител. Това беше първата ми сцена извън България. Тогава се отвориха моите врати към Европа и започнах да имам участия към различни спектакли извън нашата страна. Участвал съм и в „Мастър Меджик“ в Италия, бил съм и в Нидерландия, където се състезавах с магьосници от цял свят. Имам две специални награди и от австралийския цирков фестивал, където също съм първият български илюзионист. Финалист съм и в един от сезоните на шоуто „България търси талант“. Едни от най-престижните награди са тези на двукратен носител на Мемориална купа „Мистър Сенко“ за илюзионист на годината и за най-добър магичен спектакъл. Последният ми приз е „Полет в изкуството“ на Фондация „Стоян Камбарев“.

- Бил сте на много места в чужбина, но сте споделял, че мечтаете за сцената в Лас Вегас. Защо точно там?

- Голямата ми мечта е да имам самостоятелен спектакъл там. Това е меката на магичното изкуство и моите идоли, като Дейвид Копърфилд и Крис Ейнджъл имат спектакли точно там. Мащабите са огромни. 

- Кои са номерата, които обичате да правите пред публика?

- Моята сила е в големите илюзии. Обичам да представям грандиозни илюзии в спектаклите. Всичко е съпроводено с авторска музика, пиро и светлинни ефекти. Моите асистентки са изключителни. 

- Кой е най-важният елемент във вашия занаят – бързината, добре стикованият екип, репетицията. В кое се крие разковничето?

- Едното не може без другото. Всяко нещо е важно. Ние репетираме ежедневно, за да се поддържа високо ниво. Правилният екип, това да работиш с точните хора, е изключително важно. Ние сме като добре смазана машина и ако един от елементите се прекъсне, тя цялата спира. 

- Въпреки многото репетиции, възможно ли е нещо да се обърка на сцената и съответно да се поправи, така че да остане незабелязана за публиката?

- Имали сме и такива ситуации. Това е неизбежно. Нашата работа обаче е да превърнем дефекта в ефект. Дори, когато нещо се обърка, зрителите може да не го разберат, защото те не знаят, какво ще се случи и не са наясно, какъв е крайният ефект на дадена илюзия. Работата ми и на екипа е по такъв начин да обърнем ситуацията, че публиката да не разбере, че се е случил гаф. 

- Мнозина може би помнят илюзиониста с черните дрехи и маска на лице, който разкриваше много ключови магични номера. Какво е Вашето отношение към този вид надничане отвъд кулисите?

- С напредване на новите технологии и социалните мрежи много хора започнаха да злоупотребяват с тайните на това велико изкуство. Подкрепям това да има книги, онлайн обучения и школи, свързани с илюзията. Против съм обаче да бъдат разкривани публично строго пазените тайни, тъй като това е едно от най-древните изкуства. Магията се е пазела толкова дълги години. Имало е магьосници, които са умирали със своите тайни и не са разкрити до ден днешен. Винаги съм казвал на хората да не търсят тайната в номера. Нека се потопят в емоцията, която им носи едно магично шоу. Тайната не е номер. Номерът е в презентацията, емоцията и цялостното поднасяне на изпълнението. Нека хората се отдадат на преживяването, нека не търсят тайната, тя не е най-важната. 

-  Какво включва Вашият спектакъл „Отвъд реалността"?

- Неговият мащаб е огромен, представят се едни от най-зрелищните илюзии в световен мащаб, които могат да се видят на сцени като Бродуей и Лас Вегас. Една от тези ексклузивни илюзии е, когато не един, а двама души политат едновременно на няколко метра над земята. Освен това разрязвам жена на две части с огромен, двуметров и напълно истински циркуляр. Представям и най-бързата телепортация в света, много ефектна илюзия. При нея двама души, за по-малко от секунда, се телепортират от едно място на друго. Огън се превръща в истинска жена, която излиза от една клетка. Хората ще го видят след няколко месеца и в София, тъй като отложихме шоуто през юни в НДК заради един инцидент, случил се наскоро. Пътуваме с три тира реквизит и един автобус за целия екип. 

- След Ваше шоу обикновено, какво Ви питат хората, най-вече децата? Какво искат да знаят?

- Разбира се, най-често задаваният въпрос е: „Как става това?“. Отговарям: „Ти умееш ли да пазиш тайна?“ и тогава чувам: „Да, да, умея“. Моят отговор е: „И аз умея, няма как да ти кажа“. Или пък най-често чувам: „Кажи ми как става, само на мен ми кажи, аз няма да кажа на никого“. Ако съберем цялата бройка, която ми е казвала това, то буквално ще излязат огромен брой хора. 

- Имате ли авторски номер?

- В магичното изкуство все още продължават да се измислят нови номера и техники. Имам и аз такава илюзия. Това е точно тази телепортация, за която вече обясних. Тя е моя разработка, като механизъм, секрет, презентация и визия на този реквизит, който е изработен в киноцентъра в Бояна и представлява една каменна пещера. Това е първата ми авторска илюзия.

- Има ли мода в този занаят, нещо, което е актуално да се представи, като номер днес?

- Има своите тенденции и в това изкуство. Ние магьосниците трябва винаги да се стремим да изпреварваме дори тези тенденции, за да бъдем по-ексклузивни за зрителите. В момента напредва изкуственият интелект, новите технологии и все по-често започваме да правим илюзии с много механизация, светлини, 3D мапинг, набляга се на технологията и електрониката в магията. Има по-модернистични визии. 

Още от (Интервюта)

Най-четени