Ще плащаме повече, колкото дават жителите на държави с по-висок стандарт
Еднакви цени за еврозоната
Още преди влизането ни в еврозоната става ясно, че предстои поскъпване на редица дрехи, принадлежности за дома и играчки заради приемането на еврото. Причината за това, е че сега редица международни търговски вериги имат по-ниски цени за пазара в България спрямо цените в страните от еврозоната. С приемането на еврото в България тази разлика в цените ще изчезне.
Проверка на “Труд news” в магазин в България, който е част от международна търговска верига с търговски обекти в 18 държави от Европа, показа, че стоките са с фабрични етикети, на които са показани цените във всичките валути на държави, в които тази верига присъства. Този открит подход към потребителите е похвален, защото хората виждат какви са цените и в съседните държави. Етикетите показват, че цените в България на голяма част от стоките в магазина са с 1,50-1,80 лв. по-ниски от цените в евро, които са валидни за държавите от еврозоната. Всъщност цените в България са най-ниски в сравнение с всички пазари, на които тази търговска верига присъства. А след влизането ни в еврозоната, след като започнем да пазаруваме с евро, и цените в България ще бъдат като тези в еврозоната. Което означава автоматично поскъпване на голяма част от артикулите в магазина.
В конкретния случай държавните институции, които започнаха съвместни действия срещу необосновано покачване на цените - Национална агенция за приходите, Комисия за защита на потребителите и Комисия за защита на конкуренцията, няма да могат да направят нищо. Защото стоките идват с фабрично напечатани етикети, ценовата политика се определя в чужбина и няма никакво нарушение.
Много политици казват, че с влизането ни в еврозоната ще влезем в клуба на богатите. И действително това е така. Но често пропускат да обяснят, че в клуба на богатите цените са по-високи от тези в кварталния магазин. И който влиза в клуба на богатите трябва да е готов да плати по-висока цена. Нормално е в клуба на богатите цените да са по-високи. Въпросът е защо човек със сравнително ниски доходи, какъвто е средният българин, ще влиза в клуба на богатите, където всичко е по-скъпо.
В конкретния магазин плюшена играчка струва 11 евро в страните от еврозоната, на които тази верига присъства - Словакия, Словения, Хърватия, Литва, Латвия, Естония, Италия, Испания, Германия, Гърция и Португалия. В България цената на тази играчка е 19 лв., което е с близо 1,50 лв. по-евтино от страните от еврозоната. На етикета са написани и цените за Босна и Херцеговина (22 KM), Полша (45 PLN), Румъния (50 RON), Чехия (280 CZK), Сърбия (1300 RSD) и Унгария (4000 HUF).
Големи разлики между цените в левове и в евро има при значителна част от продаваните в магазина стоки. Например цената на кучешка каишка е 4 евро, но в България е 6 лв. Цената на комплект закачалки е 4,50 евро, а в България е 7 лв. Цената на кутия е 6 евро, а за нашия пазар е 10 лв.
Всяка компания може да определя различни цени за държавите, в които продава стоките си. Влияние върху нивото на цените оказват различни фактори, като например конкуренцията, но значение може да има и местната валута. Българският лев сега е фиксиран за еврото, което премахва валутния риск за търговеца. Няма опасност, ако една стока бъде пусната в магазина на цена от 20 лв. и бъде продадена след два месеца търговецът да загуби защото левът се е обезценил. За търговеца има гаранция, че за стоката ще получи една и съща цена в евро и сега и след два месеца. Но с влизането ни в еврозоната ще бъде изгубено предимството на лева, който в някои случаи осигурява по-ниски цени за потребителите в България, отколкото в държавите от еврозоната.
За пазара в България е по-евтино
Ще плащаме цени като за еврозоната
Цените на редица дрехи за пазара в България са по-ниски, отколкото в страните от еврозоната.
В България продават много дрехи от различни марки, които идват с фабрично отпечатани цени върху етикета. Като има много случаи, при които цените за пазара в България са по-ниски, отколкото цената за държавите от еврозоната.
Например цената на малка синя рокля за държавите от еврозоната е 12,99 евро. Но в България цената на роклята не е 25,41 лв., колкото би трябвало да бъде, ако цената в евро бъде превалутирана в лева по фиксирания курс на лева. Цената в лева е 19,90 лв., или с около 5,50 лв. по-малко, отколкото е цената в евро. Тази отстъпка за пазара в България автоматично ще изчезне с влизане на страната ни в еврозоната. Българите ще плащат цена като потребителите от държавите от еврозоната, в които продават същата рокля.
Цените в евро на текстил и обувки са по-високи
Разликата е малка, но я има
Едни и същи артикули на популярните търговски вериги за дрехи и аксесоари струват малко по-скъпо в евро, отколкото в лева, установи проверка на “Труд news” при сравнение на цените в България, Италия и Германия.
Правим проверка на цените на един и същи вид дамски дънки от популярна международна верига, която има обекти в почти цяла Европа. В момента в България дънките струват 89,95 лв., докато същият модел в Германия се продава за 49,95 евро, което се равнява на около 97,69 лева по официалния курс от 1 евро = 1,95583 лв. Това означава, че българските потребители в момента плащат с близо 8 лева по-малко за същия продукт.
След въвеждането на еврото обаче, търговските вериги най-вероятно ще изравнят цените с останалите страни от еврозоната. Така, въпросните дънки у нас ще започнат да се продават за 49,95 евро, което ще представлява реално увеличение от 7,74 лв. спрямо сегашната цена в лева.
Макар и на пръв поглед разликата да изглежда малка, подобно повишение ще засегне не само един продукт. Ако тенденцията се запази и при други артикули - от тениски до палта - се очаква общо поскъпване на дрехите между 5% и 15%, коментираха пред “Труд news” търговци.
Правим сравнение и на момчешки сандали от същата верига, които у нас са на цена 69,95 лева, а в германските магазини на популярната марка - 35,95 евро. Разликата е само с около 38 стотинки по-евтини в полза на българските купувачи.
Проверяваме цени на мъжки панталон от лен в Италия и в България, на друга известна верига за дрехи и аксесоари. Мъжкият панталон е с около 2,79 лв. по-евтин в България в сравнение с Италия - у нас цената му в момента е 94,99 лева, а в италианските обекти на търговската верига се предлага за 49,99 евро.
Много от международните брандове, които присъстват в България, вече прилагат унифицирана ценова политика в различни държави. След въвеждането на еврото, те ще имат още по-голямо основание да приравнят етикетите у нас с тези в Германия, Австрия или Франция. Потребителски организации предупреждават, че ще следят внимателно процеса на преобразуване на цените, особено в чувствителни сектори като храни, облекло и горива. Очаква се във всеки магазин да има двойни етикети - в лева и евро, за да се гарантира прозрачност.
Въпреки уверенията на институциите, много хора остават предпазливи. “Ако нещо е струвало 89 лева и изведнъж стане 49 евро - това може да изглежда като същото, но реално е по-скъпо. Просто звучи по-малко”, коментира млада жена в търговски център в София.