Министрите Асен Василев, Кирил Петков и Виолета Комитова дават брифинг по темата за изразходване на държавен ресурс без обществени поръчки.
Говорителят на кабинета Антон Кутев определи т.нар. "ин хаус" процедури като - вратичките в закона, които позволяват да бъдат давани поръчки с огромни финансирания без обществени поръчки и без конкретни процедури. Кутев заяви, че това го има във всички европейски законодателства, но само в ограничени случаи, когато става дума за спешност. Така е и в българското законодателство. "Но, както ще видите, това не е съвсем така в последните години в България", каза Кутев.
Министърът на регионалното развитие Виолета Комитова заяви, че тези процедури в тяхното министерство са разделени на две големи теми - свлачища и магистрала "Хемус".
Тя изнесе данни, че за 2019 г. с министерско постановление има голяма спешност да се укрепят 84 свлачища, за което са отпуснати 580 млн лева от бюджета. 201 млн. отиват в "Автомагистрали", което договаря с 30 фирми и им превежда 188 млн. авансови плащания без обществени поръчки. За всяка фирма сумата, която се превежда се определя от оферта, определена от фирмата. Фирма Х, например е получила договор за 16 млн., каза Комитова.
За всичките 84 свлачища авансите са раздадени през декември 2019 г. Само по едно свлачище се работи - това при Рилския манастир. Срокът на договорите изтича през декември тази година. "Трудно ми е да си представя как ще ги изпълним", каза министърът.
Процедурите "ин хаус" за АМ "Хемус" започват през 2018 г. с едно министерско постановление и 2019 г. с друго министерско постановление. Държавата осигурява 3,71 млрд. лв от националния бюджет за магистралата. Регионалното министерство, АПИ и "Автомагистрали" ЕАД получават по 1 милиард 140 млн. лв за изграждане на магистралата. Това се случва към края на 2020 г. Търговското дружество раздава 976 млн. на 45-50 фирми авансово за бъдещо строителство на АМ "Хемус". Тя е разделена на 9 участъка и не обхваща целия път от Ябланица до Варна, а приключва от 220 км от Ябланица. След участък 9 магистрала "Хемус" се изпълнява от друга компания. Тук парите са се предавани също от МРРБ на АПИ, на Автомагистрали и на фирмите без обществени поръчки под прикритието на т.нар. процедура "ин хаус", допълни Комитова.
Според финансовият министър Асен Василев идеята за обществените поръчки без конкурс е била тези поръчки да се възлагат на държавни предприятия, които могат да изпълнят поръчката. Те обаче на свой ред ги давали на подизпълнители.
"Над 8 млрд. лв. са раздадени на фирми без обществени поръчки. Ин хаус поръчките са предвидени, ако има общинско или държавно предприятие, то да свърши работата. Както са замислени, такова предприятие не би следвало да може да използва подизпълнители. За съжаление, както виждаме, това е един начин да се избяга от обществените поръчки и да се дадат проекти на подизпълнители“, посочи Василев.
„8 млрд. са раздадени без обществени поръчки. Това са всички пенсии за 9 месеца – раздадени на наши фирми без обществени поръчки. Детската болница е 100 млн. лв. и за нея не са давани аванси. Няма пари от 2008 г. да се актуализират пенсиите, но имаме да се раздават на фирми без обществени поръчки. Първо предприемаме промяна в нормативната уредба, така че тази практика да спре“, допълни той.
Една и съща структура се наблюдава и в регионалното министерство, и в икономическото. В МРРБ се нарича "Автомагистрали", в Министерството на икономиката се нарича Държавна консолидационна компания - категоричен беше икономическият министър Кирил Петков.
"Днес искам да обърна внимание за изграждането на правителствения комплекс. Представете си 90 000 кв. м. административна сграда в София Тех парк, дадена, подписан договор без обществена поръчка за цената от 182 202 000. 182 млн. се дават без обществена поръчка на фирма за пълен инженеринг - проектиране, строителство и авторски надзор", каза министърът.
Той попита защо е нужна 90 000 кв. м. административна сграда, защо такава сграда трябва да се сложи точно в София Тех парк и защо парите се дават на инженеринг без обществена поръчка.
За язовирите 630 млн. са дадени на Държавната консолидационна компания.
"Тя авансира 100% на държавната компания, която е нейна собственост, монтажи. От тези 630 млн. до този момент имаме само десет приключили ремонта. За тези ремонти, при които аз влязох лично в детайл да видя какво се е случило, цифрите, които видях - беше два пъти цената на бетона в сравнение с пазарната цена и пет пъти цената на транспорт", обясни Петков.