Няма пари в бюджета, затова не искат да плащат и ни лъжат, предполагат компаниите
Търсят си парите с изпълнителни листове, дават на прокурор чиновници
Всички пътни ремонти и строежи в държавата се прекратяват, тъй като управляващите отказват да се разплатят с пътно-строителните фирми за възложени от пътната агенция дейности, които са изпълнени качествено и в срок. Това заяви председателят на Българска браншова камара “Пътища” (ББКП) инж. Стефан Чайков. Така шофьорите в цялата страна са обречени да се движат по недовършени и разбити шосета.
Не можем да си обясним постоянно променящите се мнения и лъжите на управляващите освен с явното им нежелание да ни платят, тъй като в бюджета няма пари, допълни той.
След 1 юли пътните фирми ще издадат изпълнителни листове и ще поискат дължимите им суми, тъй като според подписаните със служебния регионален министър Виолета Комитова анекси по договорите за текущ ремонт и поддръжка, изработеното от строителите трябва да се разплати изцяло до 30 юни. Компаниите ще поискат освен забавените главници лихви от 10 на сто и допълнително заплащане на нанесени щети. Така бюджетът и данъкоплатците ще бъдат ощетени с между 150 и 200 млн. лв, посочи Чайков. Вече над година пътната агенция дължи на 68 фирми от сектора общо 520 млн. лв. за извършени ремонти и още 1,2 млрд. лв. за започнати 270 участъка, по които в момента се работи.
Заради поредицата лъжи и неверни твърдения в доклада, представен вчера от Василев, пътните фирми ще подадат и сигнал до прокуратурата за създаване на документ с невярно съдържание от членовете на междуведомствената група и нанасяне на щета на бюджета в особено голям размер, посочи още Чайков. Ще изчакаме да бъде подписан доклада, който в момента не е подписан от двамата представители на регионалното министерство в комисията, както и да дефинираме точния размер на нанесената щета, допълни Чайков.
Действията на правителството са на път и за предизвикат банкова криза в държавата, посочи председателят на ББКП. Фирмите са финнасирали дейността си от ноември насам с кредити и факторингови плащания, получени от банките и от съответните им факторингови къщи. Те са направени на базата на факта, че държавата поема ангажимента до 30 юни да се разплати, обясни Чайков. Става въпрос за почти 500 млн. лв, които на 1 юли ще трябва да бъдат провизирани по някакъв начин или банките да предявят искове към Пътната агенция, допълни той.
Пътните компании бяха категорични, че са извършвали текущи ремонти, а не основни такива. И посочиха за пример технологията за студено рециклиране на асфалта, при която се разрушава старата настилка и се използва за строителен материал, превръщайки се в нов асфалт. Това е текущ ремонт, тъй като не променя проектната скорост на пътя, габаритите или класа, обясни изпълнителният директор на ББКП инж. Лазар Лазаров. И допълни, че при оценяване на извършените ремонти членовете на назначената междуведомствена група автоматично са причислявали всеки ремонт, който включва студено рециклиране дори и за 100 метра от трасето в групата на основните ремонти, което е абсурд. 85 на сто от случаите, в които в доклада се говори за извършен основен вместо текущ ремонт просто е използвана тази технология, допълни Лазаров.
Промяната
Превантивният ремонт е по-евтин от кърпенето на дупки
В новите договори за текущ ремонт и поддръжка, подготвени от настоящото правителство, се съдържат същите дейности, които са и по старите контракти и за които се твърди, че са незаконни, защото изпълнението им било основен ремонт, реконструкция или ново строителство, а не текущ ремонт и превантивна поддръжка, посочи председателят на УС на Българска браншова камара “Пътища” (ББКП) инж. Стефан Чайков.
В своя доклад от междуведомствената комисия признават, че нямат компетенции да преценят кой ремонт е основен и кой текущ и затова очакват ДНСК да го направи, допълни той. При предаването на всеки един път от 2014 г. насам, независимо дали ремонтът е бил основен или технически, се прави проверка на качеството чрез определяне на равността на асфалта, посочи изпълнителният директор на ББКП инж. Лазар Лазаров.
Зам.-председателят на ББКП инж. Живко Недев посочи, че при текущия ремонт гаранциите са по-дълги и цената по-ниска за възложителя. И даде пример, че една дупка се кърпи срещу 26 лв./кв. м с 6 месеца гаранция, а превантивният ремонт се извършва при 16 лв./кв. м и 3 години гаранция, като по-добрите условия се постигат заради по-големите обеми.
В Румъния повишиха цените заради инфлацията три пъти
Във всички държави от ЕС цените са актуализирани
От ББКП подчертаха, че при незаконно строителство обектът веднага се затваря и трябва да бъде приведен в първоначален вид. Затова трябва да се спрат колите по стотици пътни участъка и да се върнат в първоначалния им разбит вид.
През последните 6 месеца управляващите ни лъжат, че ще бъдат индексирани извършените след 30 юни 2021 г. дейности по стари договори заради инфлацията и драстичното поскъпване на строителните материали. Още нямаме отговор как ще протече процесът и дали въобще ще се случи, при условие че във всички страни от ЕС цените вече са актуализирани, посочи председателят на УС на Българска браншова камара пътища (ББКП) инж. Стефан Чайков.
В Румъния цените по контрактите се актуализират вече три пъти, явно само в България от всички страни в ЕС няма инфлация и всичко ни е наред, посочи зам.-председателят на ББКП инж. Живко Недев. “Искат да ни употребят и да заклеймят цял един бранш с етикети”, допълни Недев.
Държавата продължава да дължи и 180 млн. лв. по инхаус договорите за изграждане на магистрала “Хемус” и отказва както да ги промени, така и да ги прекрати, като цялата ситуация е за сметка на строителните фирми, категорични бяха от ББКП.