F-16 Block 70 - модернизиран еднодвигателен изтребител, създаден за въздушно превъзходство, удари по земни цели и съвместни операции с НАТО.
* AESA радар AN/APG-83 SABR, базиран на радара на F-22 и F-35.
* Модернизирана кабина със съвременни дисплеи и подобрена ергономика.
* Система за избягване на сблъсък с терена (Auto GCAS).
* Висока съвместимост с НАТО-вски оръжейни системи и комуникации.
* Двигател: Pratt & Whitney F100-PW-229 или General Electric F110-GE-129.
* Тяга: 131 кН (с форсаж).
* Максимална скорост: ~2,120 км/ч (Мах 2.0).
* Далечина на действие: ~1,500 км (без допълнителни резервоари).
* Вградено 20-мм оръдие M61A1 Vulcan.
* Възможност за носене на AIM-120 AMRAAM, AIM-9X Sidewinder, JASSM, JDAM, HARM, и други прецизни боеприпаси.
* Съвместимост с ракети въздух-въздух, въздух-земя и противокорабни ракети.
* F-16 Block 70 е оптимизиран за съвместни операции, висока технологична интеграция и разузнавателни мисии.
Заключение
* F-16 Block 70 е по-подходящ за интеграция с НАТО и има по-модерна електроника, но разчита на един двигател, което ограничава издръжливостта му при бойни повреди.
* F-16 Block 70 е по-добър за мрежово-центрирана война.
За да сравним F-16 Block 70 със съответен руски изтребител от марката “Сухой”, най-близкият аналог би бил Су-35 - модерен руски многоцелеви изтребител от поколение 4++, който превъзхожда базовите модели на Су-27 и е най-близък по предназначение до F-16 Block 70.
* Поколение: 4++
* Тип: Многоцелеви двумоторен изтребител
* Роля: Въздушно превъзходство, дълъг радиус на действие, висока маневреност
* Експлоатиращи държави: Русия, Китай, Египет, Иран
* Су-35 има по-голям обхват на радара и пасивна инфрачервена система, което го прави по-ефективен в стелт борба.
* Су-35 има по-голяма тяга, по-голям обхват и векторна тяга, което му дава предимство в маневреността.
* Су-35 има по-голям боен товар и по-добри ракети за далечен въздушен бой (Р-77 и К-77М).
* По-добра маневреност и векторна тяга
* По-голям обхват и по-добра издръжливост в дълги мисии
* По-голям боен товар
* По-стара авионика в сравнение с AESA радара на F-16
* По-малка съвместимост със съюзнически армии
* Су-35 е по-добър за въздушен бой, дълги мисии и маневреност.
Заключение
Ако се нуждаете от суперманеврен самолет с дълъг обсег, Су-35 е по-силен.
МиГ-35 - двумоторен изтребител от поколение 4++, предназначен за въздушно превъзходство и многоцелеви бойни мисии, включително работа в сложна електронна среда.
* AESA радар Жук-АЕ, с капацитет за проследяване на множество цели едновременно.
* Система за оптико-електронно насочване (OLS) за пасивно откриване на врагове.
* Вграден оптичен комплекс за целеуказване и наблюдение.
* Руски комуникационни и бойни системи, оптимизирани за използване с руска военна техника.
* Двигатели: 2 х Климов РД-33МК.
* Тяга: 2 х 88.3 кН (с форсаж).
* Максимална скорост: ~2,400 км/ч (Мах 2.25).
* Далечина на действие: ~1,000 км (без допълнителни резервоари).
* Вградено 30-мм оръдие ГШ-30-1.
* Възможност за носене на Р-77, Р-73, Х-31, Х-35 и други руски боеприпаси.
* Висока маневреност, позволяваща ефективно използване на ракети с инфрачервено насочване.
* МиГ-35 има по-добра маневреност благодарение на двата си двигателя и може да използва отклоняем вектор на тягата за близък въздушен бой.
* МиГ-35 предлага по-голяма маневреност и здрава конструкция с два двигателя, но страда от липса на доказан AESA радар в реална експлоатация и по-ограничена съвместимост с международни партньори.
България получи първият F-16 Block 70
Първият самолет F-16 Block 70, произведен в изпълнение на договора с правителството на САЩ от 2019 г. бе предаден на българските ВВС на официална церемония в Грийнвил, Южна Каролина, САЩ. България ще получи общо 16 изтребителя по силата на двата договора, сключени през 2019 г. и 2022 г.
Ден преди страната ни официално да получи първия многоцелеви изтребител, делегация, водена от министъра на отбраната Атанас Запрянов, в която са включени заместник-министърът на отбраната Аделина Николова, заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Красимир Кънев, командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров и директорът на дирекция “Политика по въоръженията” полковник Владислав Шекеров, посети заводите на “Локхийд Мартин”, съобщава Пресцентърът на МО.
“Българските инженери и техници, които се обучават в производствената база на “Локхийд Мартин” в Грийнвил, са способни да усвоят самолета. Това са специалисти, които имат възможности и са силно заинтересовани добре да усвояват обучението за поддръжката на новите самолети”, каза министър Атанас Запрянов след срещата с тях.
“Оценката на американските инструктори е, че нашите инженери и техници се справят отлично с обучението. Това е сложна техника и ние трябва да направим възможното, за да задържим в редиците на Българската армия новото поколение летателен и инженерно-технически състав, които ще експлоатират новите многоцелеви изтребители”, категоричен беше министърът на отбраната. Той посочи, че приемането на въоръжение на новите самолети е сериозна промяна в бойните възможности на ВВС, защото F-16 Block 70 е най-добрият многоцелеви изтребител от четвърто поколение.