Преди време без да ѝ пука премиерката нарече хумористите от седмичника “кретени”
През 2016 г. седмичникът се подигра с жертви на земетресение
Френският сатиричен седмичник “Шарли Ебдо”, който бе оплакан поне от половината свят през януари 2015 г. след атентата с 12 жертви на “Ал Кайда” срещу парижката му редакция, се изгаври жестоко с премиерката на Италия Джорджа Мелони и най-богатия предприемач на планетата Илон Мъск.
Вестникът публикува карикатура на министър-председателката на Италия, изобразена като зловеща Богородица, която кърми начумерен Младенец с чертите на Мъск, прикрепяйки новороденото с дясната си ръка, а лявата е опънала напред и високо за прословутия фашистки поздрав. Рисунката в черно и бяло, предизвиква не смях, а истинско отвращение с откровеното си богохулство, като явно целта ѝ е да иронизира договорките на шефката на италианското правителство с предприемача за купуване срещу 1,5 млрд. евро на неговата съвременна спътникова комуникационна система “Старлинк” - евентуална сделка, на която властите в Париж изглежда са върли противници.
Джорджа Мелони като зловеща Богородица, която кърми Младенец с чертите на Мъск.
Но ако очернянето на Мелони е на ръба на допустимото и се вписва в т. нар. черен хумор, то подигравката и заяждането със смятания за близък на Доналд Тръмп бизнесмен и технологичен гений Илон Мъск, излизат и от най-либералните граници на сатирата и благоприличието. Защото в карикатура със свежи цветове, разпростряла се върху цялата първа страница на последния брой на “Шарли Ебдо”, Мъск е изтипосан като глава на добре охранен хищен и злорадстващ червей. Който излиза - и тук гнусотията и бруталността са направо върховни, от корема на починалия миналата седмица исторически лидер на френската десница Жан Мари льо Пен. Изключително мрачната рисунка е придружена с изписания на ръка обяснителен текст: “Илон Мъск... крайната десница на бъдещето!”.
В посветената на десетата годишнина от атентата срещу “Шарли Ебдо” уводна статия, неговият главен редактор Лоран Сурисо с псевдоним Рис пише: “На тези, които все още не са разбрали за какво могат да се използват хумора, сатирата и карикатурата, отговаряме: тези форми на изразяване, винаги сурови и прями, са предизвикателство, отправено към чудовищата, които искат да ни погълнат. И докато има чудовища, големи или малки, ще има и карикатури”.
Отношенията на Мелони със сатиричния седмичник отдавна не са розови. През 2016 г. вестникът публикува зловеща карикатура за жертвите на земетресението в намиращото се източно от Рим градче Матричана, рисувайки засегнат от бедствието мъж с глава в червено, но не плувнала в кръв, а в прочутия местен доматен сос с бекон “ала матричана”. Тогава лидерката на дясната партия “Италиански братя” Джорджа Мелони нарече в блога си френските карикатуристи, подиграли се със страданията на италианците, “кретени и нехранимайковци”.
Те обаче не ѝ останаха длъжни и когато през октомври 2022 г. тя стана премиер, пуснаха карикатура - алюзия на обявената от нея борба срещу нелегалната имиграция. На рисунката облечен в черната риза на някогашен италиански фашист здравеняк с полицейска палка в ръка крещеше на пришълец от Африка: “Ти ще имаш думата, когато аз бих ти я дал!”.