Мисля си за Дейвид Линч и за странния свят, който ни остави...
Някъде около 2013 Линч даде интервю, в което каза, че се отказва от киното. По това време мисля, че все още в плановете му е било да снима последния много странен и за много хора напълно негледаем сезон на "Туин пийкс".
Линч казва нещо, което аз и хората като мен знаем отдавна - "Няма как да снимам, киното вече не е изкуство, то се комерсиализира напълно".
Към днешна дата думите на Линч бих обогатил и с "киното е пълно с комсомолски политкоректни клишета, в които ако нямаш расова и сексуална квота, не можеш да снимаш". В крайна сметка днес, към днешна дата присъдата е произнесена - изкуството отдавна падна жертва на кресливи лелки и чичковци, на кенсъл културни феномени и в краката на гаулайтерите, заменили Маркс с Маркузе.
Сещам се за безумните герои на Линч от "Диво сърце' и "Синьо кадифе". Например безумният образ на Боби Перу, изигран от Уилям Дефо. Сещам се и за ранните му филми, като "Човекът слон", който съм гледал някога още в кино "Дружба" (сегашното "Одеон"). И се чудя - вие имате ли нужда от режисьори като Линч? Като Фелини, като Антониони, като Бунюел, като Марко Ферери?
Изобщо - имаме ли нужда киното да е изкуство? Или отдавна решихме и тоя въпрос и киното за нас е лайняна порция пуканки за много пари в МОЛ - а, докато гледате как Тор разбива Аквамен с помощта на Спайдърмен и Човекът - табуретка?
Как се докарахме до пасмина, която гледа на киното като на развлечение и е спряла да гледа на киното, като изкуство?
Мисля си това и се сещам, как улиците опустяваха, някога, за да се приберем всички и да влезем в откачения, изпълнен съ собствените ни страхове свят на Линч.
И не ни пукаше кой е убил Лора Палмър. Щото Лора Палмър я убихме ние. А я убихме, щото сме тъпи чалгари, които се подмокрят от чипс, пуканки, скъпа кока-кола и филми на Марвел. Линч беше един от последните. Макар, че се отказа от киното. След него останаха само някакви последни съпротивителни сили при все още снимащия Тери Гилиъм, при Макдона и малко надежди в поп киното, чрез Дени Вилньов. Всичко останало е тъпо като фаст фууд, опакован като гурме. Агент Купър няма да успее с разследването и този път...
Палете старата кола и дим да ни няма...