Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите, пред „Труд news”: Всеки ден плащаме 320 000 лева глоби за скорост, резултат - нула

Снимка: Пламен Стоименов

Европа не само не намалява скоростта, тази година в 8 държави от ЕС разрешават до 150 км/ч по магистралите

Промени в закона без обосновка са само симулация и не водят до нищо

Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление вече разгледа два проекта за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), идната седмица те ще са на вниманието на вътрешната, икономическата и правната комисия, както и на водещата Комисия по транспорт и съобщенията. Най-обемният законопроект, който променя близо 100 текста от ЗдвП, беше внасян на два пъти от служебното правителството на Димитър Главчев, а преди това и от проваленото редовно правителство на Николай Денков. В него се предвижда двойно и тройно увеличение на някои глоби, въвеждането на наказания за превишена средна скорост по данни на камерите от тол системата и вземане на книжките за повторни и системни нарушения за скорост. Вторият проект е на ГЕРБ и също е внасян над 4 пъти в парламентите от 2020 г. насам и неговата цел е да даде право на общините да получават 70% глобите, когато нарушенията за засечени от техни камери и радари за скорост. Глобите нищо не променят и сега плащаме милиони годишно, а пътищата не стават по-безопасни, смята нашият събеседник Христо Радков, който участва в обсъжданията.

- На започналите обсъждания в парламентарни комисии за промени в Закона за движение по пътищата, вашата организация изнесе данни за платените глоби за превишена скорост през 2024 г. Какви са те, г-н Радков?
- В България през миналата година са наложени общо 2 917 993 санкции, което прави по 7973 броя на ден. Тяхната парична стойност е 237 057 181 лева, тоест - по 647 697 лева на ден. И стигаме до въпроса ви за превишената скорост – за 2024 г. българските и чуждестранни шофьори са платили 116,6 милиона лева, което означава, че всеки божи ден през миналата година ние сме давали по 320 000 лева в държавния бюджет само от глоби за превишена скорост. Тези данни изнесох пред народните представители от комисията по регионално развитие и благоустройство и те бяха много изненадани. Защото, преди да взема думата, говориха заместник-министъра на вътрешните работи Любомир Йосифов и други длъжностни лица от и извън МВР, които заявиха, че българският шофьор се чувства безнаказан на пътя, системно нарушава закона и затова травматизмът е толкова голям. В момента, в който изнесох тези данни, нито висшият представител на МВР, нито останалите, които говореха като него, не казаха каквото и да е. А всички тези данни нашата организация получи от самото МВР по Закона за достъп до обществената информация (ЗДОИ). Те не знаеха тяхната си статистика, наложи се аз да я съобщя на депутатите. Тези хора, които казват, че българският шофьор се чувства безнаказан, самите те знаят, че това не е така. Но в момента им харесва да спекулират и да продължават традицията, защото тази тема беше подхваната още преди години от едни юристи, които много се бъркаха в движението по пътищата и пътната безопасност, не защото толкова ги интересуваше как да намалеят катастрофите и жертвите, а за да извличат лична облага от присъжданите обезщетения. И на обсъждането казах още, че българският шофьор е предостатъчно санкциониран. И не само българският, защото пак по данни на МВР, миналата година имаме 708 620 връчени електронни фиша и 850 взети шофьорски книжки на чуждестранни граждани, пътуващи в България. Така че и те не са съвсем безнаказани. Знам от личен опит, тъй като имам познати българи, които живеят в Англия. Идват си лятно време за ваканцията, а после получават електронен фиш на адреса си в Лондон и си плащат глобата. Така че мантрата за безнаказаността, се опитах да я опровергая, дано са ме разбрали правилно господа депутатите.

- О, това не е единствената мантра. Вижте, че всеки политик повтаря непрекъснато колко са опасни пияните и дрогираните шофьори. Колко са опасни? През 2024 г. при общо 482 жертви има един загинал при катастрофа, предизвикана от пиян шофьори и един загинал заради дрогиран шофьор...
- Ами, говори се за пияни и дрогирани, без никой да чете данните. Струва ми се, че го правят едни хора, които искат да изместят реалния фокус от проблема с пътната безопасност. Специално от нашата организация поискахме данни за периода от януари до август 2023 г. и от януари до август 2024 г., когато вече се въведе отнемането на автомобили от пияни и дрогирани шофьори. Знаете ли, че се оказа, че след въвеждането на тази мярка в Наказателния кодекс на месечна база през тези периоди се хващат 217 човека повече, отколкото преди, когато не е имало тази мярка. Значи, каква превенция е настъпила? Никаква. Пияните и дрогираните не само не са намалели, а даже са се увеличили с 217 на месец, като въобще не ги е било страх, че ще им вземат автомобила, или ще плащат неговата левова равностойност. Което значи, че тази мярка действа ретроградно...

- Да де, ама веднага от пътната полиция ще ви опонират, че през 2024 г. са се стегнали, направили са много повече акции и са заловили много повече пияни и дрогирани шофьори спрямо същия период на 2023 г.
- Ако приемем тази теза за правилна, че сега са си увеличили акциите на МВР, то имам един много важен за мен въпрос - защо преди това тези полицаи, които са си получавали заплатите от нашите данъци, не са провеждали толкова акции, тоест - не са си вършили работата толкова съвестно.

- А не е ли тук общият знаменател, че няма никаква полза от тези мерки – нито от стотиците хиляди лева платени глоби, нито от десетките или стотици отнети автомобили на пияни и дрогирани шофьори? Станаха ли нашите пътища по-безопасни, България слезе ли от първите две места, на които се редува с Румъния, по най-много загинали от страните в Европейския съюз?
- Ползата е никаква! Реално в България и през 2024 г. нямаме намаление на загиналите при катастрофи, въпреки че сега отчитат 482 или 480 загинали при 525 през 2023 г. Нека да отбележим нещо, което в статистиката е казано, но човек трябва да я чете внимателно. За 2024 г. имаме 42 инцидента със смъртен случай на пътя, които са свалени от отчет, защото преди да настъпи инцидентът, на водача му е станало лошо. И това число е стряскащо, защото за 2023 г. са били извадени от статистиката само 15 души, които са починали от инсулт, инфаркт или друг някакъв здравословен проблем, но не заради самото пътно-транспортно произшествие. При тези 42 тежки инцидента ние не знаем колко души са загинали и колко са ранени, но може да са 42-ма загинали, може да са и 45-има и тогава се оказва, че в България няма никакво намаление, а само някакви нагласени числа с цел, като се казва, да не се излагаме пред чужденците. Впрочем, февруари свършва и ние за първите два месеца на тази година имаме 4-ма повече загинали спрямо първите 2 месеца на 2024 г. И мога само да пожелая на всички пътни полицаи, когато им вдигнат заплатите с парите от нашите данъци, да започнат най-сетне да си вършат работата по-добре и по-правилно.

- В проекта на МВР за промени на Закона за движение по пътищата, който отлежава от 2023 г. и в чието обсъждане сте участвали, има увеличение на някои глоби двукратно и трикратно. Няма и гаранция, че докато стигне до приемане, няма да скочат още. Има ли някаква спирачка?
- На заседанието в комисията си позволих да попитам представителите на МВР, защото приемаме, че те са автори на проекта, има ли някакъв анализ, на базата на който те са направили тези предложения. За да ме разберат вашите читатели, давам пример – записваме член в закона, че е забранено да се карат червени автомобили в събота следобед. И този текст е базиран на статистика, в която данни показват, че точно червени коли, точно в такъв ден и такава часова зона предизвикват смъртоносни инциденти. Изобщо не ми отговориха. За какви анализи изобщо става дума, някоя писалка напише нещо и го дава на началника, той изобщо не го е прочел, но идва в парламента да защитава законопроект, да дава предложения да се завишават санкции и като знаем, когато няма кой, бием магарето. Кой друг да е виновен, освен българският шофьор? Той винаги е виновен, носи на бой и като магарето много, много не се оплаква.

- В същия проект се въвежда засичане на „средна скорост“ по камерите от тол системата на АПИ.  Това означава, че по още една линия ще се увеличават тези 320 000 лева от глоби, които плащаме всеки ден. Вече правиха проби на Северната скоростна тангента и се оказаха пак хиляди нарушители седмично, като имате предвид и че се предлага намаление на разрешената скорост по магистралите от 140 на 130 км/ч и от 120  на 110 км/ч по скоростните пътища.
- Пак дойдохме до въпроса за анализа. Ние питахме МВР писмено по ЗДОИ колко инцидента (не говорим за тежки, а изобщо за ПТП) са станали по българските магистрали през 2024 г. при скорост от 130 до 140 км/ч  и при скорост от 110 до 120 км/ч по скоростен път. Официалният отговор на МВР е, че те не водят такава статистика. Е, добре, а на базата на какъв анализ искате промени в закона и да бъде занижена разрешената скорост? В мотивите им към проекта четох, че скоростта по пътищата в Европа се намалява. И много моля да бъдем коректни – в 8 държави от Европейския съюз тази година предстои увеличение на автомагистрали от 130 на 150 км/ч. Европа не само не намалява скоростта, Европа вдига скоростта! Ако някой смята, че в България трябва да се намали, нека да се обоснове защо. Всякакви такива мерки без обосновка са някакво симулиране на дейност с цел на някой да обоснове растежа на своята заплата, а резултатът от такива симулации в последните години е, че българските пътища остават сред най-опасните. Действа се по най-старите правила, тъй като или още не си е отишло милиционерското поколение в полицията, или то се самовъзпроизвежда при назначенията на ръководни постове. И пак имаме милиционери, но вече с полицейски униформи.

- А как гледате на идеята да се подменят 800 камери от тол системата на АПИ с такива от ново поколение, които да засичат не само средна, а и моментна скорост на преминаващите автомобили?
- Тези камери влязоха в експлоатация през 2020 г., когато бяха монтирани и последните рамки на тол системата. Когато тези камери се купуваха през 2018 и 2019 г., никой не знаеше те от какво поколение са, че за 5 години да са морално остарели. И второ – искам да знам каква е стойността на подмяната на тези камери, но не само като камери, а и като срокове, като строителни разрешителни и т.н., за да съпоставим тази цена с рехабилитацията на един път – да речем, нека да е смъртоносната отсечка Български извор - Микре. Може да се окаже, че подмяната на тези камери струва колкото ремонта и обезопасяването на един такъв път, които ще доведат до реалното намаляване на жертвите. И да питаме директно всеки управник той какво иска – да събира повече пари от шофьорите, или да има по-малко пострадали по пътищата.

- Смятате ли, че този парламент ще стигне до приемането на тези над 100 поправки в Закона за движение по пътищата или ще се върви към изцяло нов закон?
- Нов закон, доколкото знам, се пише, говореше се даже, че ще бъде пуснат за обществено обсъждане до края на 2024 г., тоест – преди 2 месеца. Но, изглежда, че на някой писането му е много трудно. Не знам кой го пише, но отсега мога да съм сигурен какво ще включва – това ще бъде старият закон, преписан и със сменени места на различните глави. Имахме вече такова предложение през 2018 г. , преписаха стария, смениха местата на тестовете, качиха, разбира се, санкционната част – то това е задължително, и в крайна сметка нищо не се прие, а отбелязахме, че законът трябва да се ремонтира наново, да се сменят още 100 текста на един път. Самият факт, че нямаме никакви анализи, показва, че е без значение дали законът ще е нов, дали ще направим 100 поправки на стария, ние не променяме абсолютно нищо.

Нашият гост
Христо Радков е роден на 6 май 1972 г. в Пловдив. Завършил е средното си образование в 22-о СОУ в София. Магистър по икономика от УНСС. Занимава се с внос и търговска дейност с автомобили. Притежава всички категории за управление на МПС, кара всякакви пътни превозни средства у нас и в чужбина. От 2013 до 2019 г. е председател на “Менса - България”. От 2018 г. е председател на Управителния съвет на Българско обединение на шофьорите.

Още от (Интервюта)