10 лв. за рибена чорба в купичка от сладолед

Заведения по морето масово намалиха количеството храна в порциите, като например продават рибена чорба в купичка, приличаща на сладоледена, с обем около 150-200 мл.

"Ние, потребителите": В менюто трябва да са посочени цените и грамажите на ястия и напитки

Фамилната пица “олекна” с 400 грама при доставка до дома

С трикове пропускат описание на количеството

Даниела Фархи,
Мария Кехайова,
Труд news

Рибена чорба в купички за сладолед, таратор в чаши за малка бира и фамилна пица с почти половин килограм по-малка от обявената в менюто - това са само част от оплакванията на гости и местни жители от заведения по родните плажове, установи проверка на “Труд news” след сигнали на читатели.

“В менютата на заведенията задължително трябва да са посочени цените и грамажите на предлаганата продукция - ястия и напитки”, коментира Габриела Руменова от платформата “Ние, потребителите”. И даде пример със заведение по Южното Черноморие, когато клиенти са платили за порция лаврак над 130 лева - цената не е била коректно описана в менюто.

По крайбрежието на Варна вече масово има менюта пред входа на заведенията, но цените са с поне 20% по-високи от миналото лято. Рибената чорба върви по 9-10 лв., а цацата - 8-9 лв. за 200 г. В реномираните ресторанти лаврак филе (300 г.) е 26-28 лв., а калкан стига 55 лв. за 350 г.

Но зад “менюто” често се крие не само висока цена, а и доза измама. Типичен пример - рибената чорба, един от символите на морската кухня, като вместо пълна порция с риба и ароматни подправки, клиенти получават декоративна купичка, приличаща на сладоледена, с обем около 150 - 200 мл. Това е наполовина под стандарта, който варира от 300 до 400 мл., обясняват стари майстори на рибената чорба. Масово в менютата пропускат милилитрите и грамажите, но цената си остава като за нормална порция.

Същият трик прилагат и при таратора - сервиран в чаша за малка бира, пълна с лед, а цената е 5 -7 лв. като за “лятна супа”.

В социалните мрежи заваляха и сигнали за трикове при доставки по домовете. Варненец твърди, че е поръчал фамилна пица с тегло 1400 г. за 20.90 лв., но след като проверил на домашната везна установил, че са му доставили 1000 г. След оплакване получил извинение, но при повторна поръчка отново отчитането показало 200 г. разлика. Има сигнали и за пици, на които им липсват обявените продукти или се подменят с евтини заместители.

По южното Черноморие недоволството идва от това, че всичко се продава на грамаж, но без да е ясно посочен. В Бургас порция боб яхния се оказва пълна с моркови и домат, а бобчетата се броят. Тараторът също е с намален грамаж, както и рибената чорба.

100 г. цаца е 5 лв. по плажа, но порцията обикновено е от около 200 г. и така клиентът не е сигурен в крайната сметка.

В по-добрите заведения в Бургас е скъпо, но поне порциите са реални. Два лаврака на скара с картофи, салата с розови домати и сирене, плюс две чаши вино, за двама - около 120 лева. Не е евтино, но поне не е измамно.

От Комисията за защита на потребителите напомниха пред “Труд news”, че всеки клиент има право да знае какво точно поръчва - в грамажи, милилитри и съдържание. Ако тази информация липсва, заведението нарушава закона.

Из Закон за защита на потребителите

Клиентът може да поиска разбивка на цената след поръчка 

Обявяване на цената

Чл. 19, ал. 2: “Цената се обявява за съответната мерна единица и разфасовката, ако е различна от нея, или за брой.” Това означава, че ако заведение предлага рибена чорба, то трябва да посочи например: “6 лв. за 300 мл”, а не просто “рибена чорба - 6 лв.” без уточнение.

Чл. 19, ал. 4: “Продавачът трябва да включи в обявената цена и цената за единица мярка, ако такава има.” Клиентът трябва да вижда колко струва единица продукт, като напитка или порция, за да се избегне подвеждане.

Нелоялни практики

Чл. 68 г., ал. 1: “Нелоялна търговска практика е всяка практика, която заблуждава потребителя относно съществените условия на продукта или услугата, включително количество, качество, цена или грамаж.” Сервиране на порция боб под 250 мл без това да е ясно обозначено в меню може да се счита за заблуждаваща практика по този член.

Право на междинна сметка

Чл. 4, ал. 1, т. 4: „... търговецът е длъжен да предостави на потребителя по ясен и разбираем начин следната информация:... 4. цената на стоките или услугите, включително всички данъци и такси.” Клиентът може да поиска да види разбивка на цената след поръчка и преди консумация и плащане.

Най-четени