За 4 месеца и половина само 22 столичани и 3 фирми са подали заявления с искане да получат документи по електронен път. Това показват резултатите по проекта „Развитие на административното обслужване по електронен път”, представени вчера от Столичната община.
Електронната система беше внедрена пилотно през октомври м.г. Чрез нея хората могат да получат по електронен път 43 услуги - удостоверение за семейно положение, удостоверение за наследници, както и такива за настоящ адрес, раждане (дубликат), сключване на граждански брак (дубликат) и за препис-извлечение от смъртен акт. За фирмите се предоставят електронни документи дали дължат данъци, а за ресторанти и хотели - удостоверение за това каква е тяхната категория. Предстои да се въведе електронен достъп до още 7 вида документи, каза столичната кметица Йорданка Фандъкова.
Най-вероятно причината да са толкова малко желаещите да не висят по опашки, а да получават документите си по електронен път, е фактът, че преди това трябва да имат електронен подпис. Издаването му за физически лица е на цени между 10 и 24 лв. за година.
В момента столичани могат да проверят колко дължат за своите данък сгради и такса смет срещу въвеждането на персонален идентификационен номер (ПИН) в сайта на общината. Той трябва да се получи предварително и безплатно в офис на общинската данъчна служба. Не е ясно защо общината не замести електронния подпис с този ПИН, както стори Националната агенция за приходите. От години тя издава подобен безплатен код - ПИК.
В същото време в Естония са решили проблема, като са вкарали чип в личните карти и информацията от него може да се ползва за получаването на документи по електронен път.