Всеки гражданин на София може да снима колите, които са паркирали на тротоари, върху детски площадки и зелени площи и да алармира за нарушенията Столичния инспекторат.
„Имаме уговорката със Столичната дирекция на вътрешните работи - КАТ, които ни обясниха, че трябва да има една панорамна снимка на мястото и една, на която се вижда регистрационният номер на автомобила, който е паркиран на забранена площ. Това ще е достатъчно основание, за да бъде глобен нарушителят”, обясни пред „Труд” шефката на Столичния инспекторат Веска Георгиева.
Според експерти обаче има риск глоби да се налагат и при фотомонтажи, ако практиката със снимките проработи.
Преди седмица с поправки в Закона за движение по пътищата на първо четене депутатите решиха глобата за неправилно паркиране на тротоари, зелени площи и детски площадки да се увеличи 10 пъти - от 20 лв., колкото е сега, на 200 лв.
Шефката на Столичния инспекторат Веска Георгиева обяви, че е разпоредила след Великден да й представят справка с паркоместата във всички квартали на столицата. Според нея нещата трябва да вървят паралелно – да има санкции за нарушителите, които оставят колите си на тротоари и детски площадки, но същевременно да се решава и проблемът с паркоместата в града.
Георгиева се оплака, че неотдавна служители на инспектората са били нападнати и бити от шофьори, паркирали неправилно в София. Тя даде пример и с това, че в инспектората решили цяла седмица да вдигат колите по една и съща улица в центъра на столицата, за да видят дали има „възпитателен” ефект, но се оказало, че всеки ден идвали нови и нови нарушители.
Според наредбите за организирането на движението и за зелените площи в София налагането на санкции на неправилно паркиралите шофьори е в правомощията на три различни институции. Ако колата е на платното за движение, където паркирането е забранено - правомощия за налагане на глоба има СДВР-КАТ. Ако автомобилът е на тротоара - органите по контрол и наказание са СДВР-КАТ и Столичният инспекторат. Ако превозното средство е оставено в зелените площи, то право да глобят водача му имат инспекторатът и Центърът за градска мобилност.
Промените в Закона за движение по пътищата и новите глоби за неправилно паркиране ще бъдат приети до месец от парламента. На 27 април изтича срокът на депутатите за внасяне на поправки между първо и второ четене на проекта.
„Няма как глобата да е 200 лв. при средна заплата в страната от 380 лв. Ще поискаме всеки общински съвет сам да предлага и да гласува размера на санкцията, защото жизненият стандарт между София и малките градове е различен”, каза депутатът от „БСП-Лява България” Борис Цветков.