Тапата на “Струма“ - вечна

Автор: Труд
Тапата на “Струма“ - вечна

Магистрала „Струма“ ще се стеснява двойно преди ГКПП-Кулата заради чиновническо недоглеждане, като от пътната агенция нямат намерение да променят това, стана ясно от отговорите на ведомството пред „Труд“.

„Не можем да проектираме и да изградим 6-лентово шосе за последния километър на Кулата, защото има много къщи и други имоти и не можем да ги отчуждим“, каза пред „Труд“ шефът на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Лазар Лазаров. АПИ няма и намерение да разширява в бъдеще този участък от пътя, защото смята, че там трудно биха се образували тапи.

Проблемът е, че „Струма“ завършва на 1,4 км преди граничния пункт и шестте ленти на магистралата ще се превърнат в трилентов път. Две ленти от него ще са предназначени за движение в посока Гърция, а една - в обратната посока, личи от обществената поръчка, която пътната агенция е обявила за проектиране и изграждане на последния километър.

Проектът за последната отсечка от „Струма“ е правен от „Пътпроект“ през 2008 г. Шефът на компанията Венцислав Зарев вчера каза, че това е било изискването на възложителя АПИ, които са задали началната и крайната точка. Липсващият километър е заради старо решение на правителството на НДСВ, което е обособило зони около всички ГКПП-та и е изключило финалните участъци от републиканската пътна мрежа (виж текста долу).

От АПИ смятат, че няма да има големи проблеми. „Двете активни ленти на магистрала „Струма“ в посока към Гърция ще преминават отново в две ленти в продължение на километър и половина. От това не може да се образуват тапи“, каза Лазаров.

Той обясни, че за тировете ще се направи възможност да отбиват встрани от банкета на пътя, ако им се налага. Освен това едната лента от трилентовия път, която е за движение в посока от граничния пункт към страната, ще бъде отделена с гъвкава ограда от останалите две ленти и това според него ще предотврати пътните инциденти.

Офертите за последния участък преди ГКПП-Кулата се приемат до 22 юни. Ако има обжалвания обаче, е твърде възможно строежът на последния участък от „Струма“ да се забави след пускането на магистралата и тя да свършва в сегашния двулентов път Е79, който отвежда до граничния пункт.

Хаосът е навсякъде

Проблемът в довършването на магистрала „Струма“ заради статута на ГКПП-тото е валиден за всички гранични пунктове, а не само за Кулата. Причината е, че в България последният километър от пътя преди всяко ГКПП не е част от републиканската пътна мрежа, а е собственост на финансовото министерство, обясни пред „Труд“ Милош Поцков, шеф на пътната агенция по времето, когато е проектиран последният участък от „Струма“.

„Отрязъци от пътищата - около километър и половина преди всички гранични контролно-пропускателни пунктове, не са част от републиканската пътна мрежа и не се управляват от пътната агенция, а от финансовото министерство. Така е открай време. Те се грижеха и за поддръжката на тия участъци“, обясни той.

Решението тези предгранични участъци да са към финансовото министерство е взето при правителството на НДСВ, като целта е била да се модернизират и облагородят пространствата около граничните пунктове преди влизането на България в ЕС. Теглен е заем от Световната банка, който обаче е стигнал само за разширението на шосето, водещо до ГКПП-Капитан Андреево. В момента то е 4-лентово и когато бъде завършена магистрала „Марица“, няма да се образуват тапи.

Останалите гранични пунктове са останали със старите си пътища.

Има евронорми за аутобаните

Съществуват европейски норми за проектиране и изграждане на магистралите, в които са указани габаритите за всички видове съоръжения. Те не допускат стесняване там, където има преходи, каза експертът на Браншова камара „Пътища“ Петко Табаков. Тези правила са пренесени и в нашето законодателство и в случая е трябвало да бъдат спазени, каза той.

Бившият шеф на АПИ Милош Поцков също каза, че никъде в чужбина не се допуска стесняване на магистрали. „Когато има пунктове за плащане, те се изграждат като площади, като се предвиждат повече кабинки за плащане отколкото са лентите на магистралата. В противен случай при засилен трафик ще се получат задръствания“, каза той. Поцков обаче се оправда, че това просто не е могло да бъде направено по негово време заради различната собственост на пътищата.

Най-четени