Визии, заклеймени като унижаващи, стресиращи или обиждащи
Много хора си мислят, че измислянето на реклами е проста работа.
Това означава, че или са прости, или вярват на рекламите за бързи кредити.
С намирането на “слоган” - рекламно послание - и съчетаването му с подходяща визия (картинка или клип) се занимават батальони от креативни и интелигентни копелета, които получават добри пари за това (взимат заплата над 500 лв.).
За копирайтърите единствената цел е да накарат клиента да купува и отгоре на всичко да е горд от това. Понякога обаче тяхната изобретателност се разминава с поръчителя и последният връща рекламата, макар тя да е наистина находчива, смешна или секси.
В наше време най-честите причини за неодобрение са погазване на политическата коректност, расовата търпимост или кефа на феминистките. Е, понякога и на добрия вкус, но това е рядко.
Любен Дилов-син разказва как навремето му възложили да измисли рекламен слоган за KFC, а посланието трябвало да бъде “колко пресни са продуктите в нашата верига”. След кратко замисляне той атакувал с “В KFC пържим пилетата живи”.
Рекламодателите подскочили от ужас - представяте ли си как ще реагират защитниците на животните?!
Тогава Дилов предложил по-мек вариант: “В KFC всички служители са с лунички”.
“Защо?”, попитали клиентите.
“Ами живите пилета, като ги потопиш във врялото олио, пляскат с криле и пръскат по служителите”, доволен отвърнал сатирикът.
Преди години на пазара имаше цигари “Ку-ку”, чието предупреждение върху кутията гласеше “Непушачите умират в добро здраве”. Това никога не би минало на Запад.
На тези две страници ви предлагаме реклами, които по една или друга причина са били спрени от публикуване. Разгледайте ги добре и преценете дали забраненият плод не е по-сладък.
Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова