Германският модел въвежда редица иновации
Един от най-популярните автомобили в Европа и у нас в последните десетилетия Opel Astra отбелязва своя 30-и рожден ден. Той се появява през 1991 г. като наследник на Kadett и се превръща в емблематичен продукт за своята марка. По това време светът е в преломен момент и и новото поколение на компактния Opel изцяло поема духа на промяната.
При първата генерация Astra използваното дотогава име Kadett остава в миналото. Новото название е взаимствано от версията на модела на британската сестринска марка Vauxhall. Паралелно с тази промяна се въвеждат различни нови технологии за безопасност като система за доопъване на предните колани. Моделът е известен с вътрешнофирменото наименование Astra F, като при него фокусът пада също и върху опазването на околната среда. Високата степен на възможности за рециклиране свива кръга на доставки на сурови материали. Купувачите оценяват по достойнство тези качества - с продажби от 4,13 милиона екземпляра в периода от 1991 до 1997 г. това се превръща в най-търсения модел на Opel, какъвто остава и до днес.
След сериозния успех на Astra F следващото поколение разширява хоризонтите си в търсене на вдъхновение. Дизайнерският екип на Opel например използва като основа при създаването на Astra G филма “Джурасик парк”. Не, не става дума за модел клониран от ДНК на динозавър, а за дизайн, базиран на програма за компютърни симулации. Тя е разработена по същество за създаване на компютърно анимирани филми като холивудския блокбъстър. Софтуерът позволява на екипа да работи във виртуална триизмерна среда при проектирането на модела, който излиза в продажба през 1998 г.
Следващата генерация Astra H също придобива култов статус при появата си през 2003 г. По време на автомобилното изложение във Франкфурт, където моделът прави своята премиера, читателите на престижното германско списание Auto Motor und Sport го избират за най-добър компактен автомобил с безапелационните 52 процента от вота.
При четвъртото поколение Opel пропуска буквата “I” за да избегне объркване с числото “1”. Така през 2009 г. се появява Astra J, която взаимства авангардни технологични решения от модела от среден клас Insignia, пренасяйки ги за първи път в компактния сегмент. Благодарение на предните адаптивни светлини Astra може да “наднича” зад завоите, а системата с предна камера не само разпознава пътните знаци, но предупреждава водачите при поява на риск от непреднамерено напускане на лентата за движение.
Продължавайки утвърдената традиция Astra K също се отличава с авангардни технологии и за първи път предлага в своя клас адаптивни матрични фарове, запазени дотогава само за луксозния сегмент. Друга отличителна характеристика са ергономичните предни седалки с функции за вентилация и масаж. Моделът е избран за автомобилът на годината на Европа през 2016-а.
На своята 30-та годишнина Astra навлиза в шестото си поколение и за първи път ще предлага електрическо задвижване като Plug-in хибрид наред с бензиновите и дизелови варианти.
Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова