Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред “Труд”: Не е задължително да връщаме седмокласниците на училище

Диян Стаматов: Коридори и салони може да станат класни стаи, за да има дистанция

“Ще направим няколко виртуални срещи с представители на родителите, учителите, директорите и дванадесетокласниците и едно експресно социологическо проучване сред родителите и учителите. Затова си дадохме срок до 10 май, за да обсъдим нещата. Но седми и дванайсети клас са ни приоритет. Няма проблем срочното и годишното оценяване да се случи дистанционно. Ако кажат, че трябва да върнем седми клас за 1-2 дни, ще го направим, но не е задължително. Може би за 12. клас е малко по-задължително, но това не означава учебни дни в класическия смисъл, като съберем всички на едно място.

При всички случаи изпитите ще бъдат с повишени мерки на безопасност, с пространствено дистанциране и разреждане на децата. Изпитите най-вероятно ще са през юни. На 2 април обявихме индикативни дати. Със сигурност няма да са по-рано от тях. Ще обсъдим дали да не дръпнем с още 5-7 дни датите.

В момента има две противоположни настроения сред гилдията и родителите. Едните са настроенията на страх, ако се върнат в училище, ще се разболеят и учениците, и учителите и родителите, а другото е настроението на напрежение от дългата карантина. Като че ли първите още надделяват”.

 

Изпити през юни за VII и XII клас

Местят с още седмица ДЗИ и НВО

]
Изпитите ще се проведат в присъствена форма, ще се търсят варианти как децата да бъдат разделени на нужното разстояние.

С още една седмица ще бъдат преместени датите за изпитите, които се полагат след седми и дванайсети клас, заради извънредното положение в страната. Така вероятно матурите ще са в началото на юни - в периода от 6-и до 8-и, а Националното външно оценяване - в края на месеца, около 20-22 юни. По искане на премиера Бойко Борисов до 10 май Министерството на образованието и науката, родителите и синдикатите ще търсят варианти как и дали училищата да отворят врати именно за учениците от тези два випуска, тъй като на тях им предстои кандидатстване. Това потвърди пред “Труд” просветният министър Красимир Вълчев.

“За тези випуски е важно физически да завършат, защото на тях им предстои кандидатстване”, посочи Борисов по време на съвместна инспекция на Южна парк с Вълчев и кмета на София Йорданка Фандъкова.

Затварянето на училищата заради COVID-19 вече веднъж наложи отлагане на изпитите. Последното решение за матурите по български и литература и по предмет по избор бе да се проведат вместо на 20 и 22 май - на 30 май и на 1 юни. За изпитите в седми клас последното решение бе да бъдат изместени - от 9 и 11 юни съответно на 13 и 15 юни.

От Националния оперативен щаб по-рано обясниха, че в чужбина се избира между два подхода - да се отворят училищата само за големите ученици (защото те по-съзнателно могат да прилагат хигиенните мерки) или само за малките ученици и детските градини, като целта във втория вариант е родителите да тръгнат на работа. Препоръката обаче е да се работи в двусменен режим, за да се осигури по-голямо физическо пространство между децата.

У нас при всички положения училищата ще имат между 3 и 4 седмици, за да организират провеждането на изпитите.

Оказва се, че системата може да има проблем не с броя на помещенията, в които да се разделят децата, така че да имат нужната дистанция според мерките срещу заразата, колкото с броя на квесторите, който също трябва да бъде по-голям при такова положение.

 

Писмо до МОН

Родители искат допълнителни дати

Родителите на седмокласници, на които предстои явяване на Национални външни оценявания (НВО) по български език и литература и по математика в условията на пандемия от COVID - 19, настояват в писмо до МОН да се предприемат своевременни мерки за гарантиране на възможността всички ученици от седми клас да се явят на НВО, за да имат равен шанс за достъп до качествено образование.

Тезата им е, че много деца могат да са под карантина в условията на пандемия от COVID-19 и трудът им ще отиде на вятъра.

“Обяснението на експертите от МОН до този момент, че тези деца имат право да участват в класиранията и с нула точки на НВО (т. е. с максимални 100 точки, колкото могат да получат от оценките от свидетелството за завършено основно образование), е абсолютно неприемливо, тъй като това не е реалното ниво на деца, готвили се целенасочено 1-2 години за външните оценявания, а липсата на резервни дати им отнема възможността да го покажат”, пишат родителите. От МОН потвърдиха пред “Труд”, че ще разгледат мотивите за исканията в писмото.

 

Диян Стаматов, директор на 119. СУ “Акад. Михаил Арнаудов”, пред “Труд”:

Коридори и салони може да станат класни стаи, за да има дистанция

- Г-н Стаматов, трябва ли седми и дванайсети клас да се върнат в училище, за да завършат годината?

- Ако изобщо говорим за връщане в момента на ученици, става въпрос за времето след поне 2 седмици, и можем да говорим само за тези от седми и дванайсети, тъй като това са най-важните за дневна форма за приключване на годината. В същото време много внимателно трябва да се подходи, защото учителите са възрастова група, която е много рискова. Средната им възраст е 50 и няколко години и въпреки всеотдайността им, има опасност да има известен страх и податливост на заразяване, въпреки високите хигиенни изисквания, които могат да се спазват. Не трябва да забравяме, че учениците имат своите детски навици. Колкото да им се говори да слагат маски, те са си деца, не можем да ги упрекване за неспазване на изискванията. Доста е рисковано и това трябва да се отчете много внимателно.

- В Европа отварят училищата при мерки като носене на маска и разстояние от 1 метър между чиновете, у на какво може да се направи в този порядък?

- Много е рано да обмисляме това, но така са структурирани у нас класовете, че няма как да са на метър един от друг учениците. Една класна стая от 26 ученици е с квадратура, която позволява да стоят по двама ученици и разстоянието е не повече от 50 см - един до друг и един зад друг. В 70-80% от училищата друго няма как да се приложи. Ако обаче погледнем само седми или дванайсети клас и те се върнат, то би трябвало да се използват например коридори, големите салони, а не стандартните класни стаи. Това ще са най-много 10 класа на брой или 5-6, така че няма да представлява проблем едно бързо преструктуриране на физическото пространство. Рестартирането трябва да бъде плавно, спокойно.

- Възможно ли е, ако седми клас бъдат върнати в клас, да учат само по предметите, по които ще имат външно оценяване?

- Не бива да изпадаме в крайност и да мислим, че само български и математика трябва да се учат, защото за всяко дете даден предмет е различен като важност, като потребност. А и при държавните зрелости изпити след дванайсети клас има различни предмети от български и математика. Вторият изпит е по 8 предмета по избор на учениците.

- Какво мислите за допълнителни дати за изпитите?

- Това е много труден казус за разрешаване и за организиране, защото това не може да се съпостави с пробните изпити във висшите учебни заведения, където целта е всички кандидатстващи да влязат. Тук целта е с един изпит, при равни условия, да бъдат изпитани всички ученици. Никога два изпити не са еднакви със своята тежест. Винаги някоя от задачите е по-лека, по-опростена, винаги остава усещането, че другият изпит е бил по-лесен. Затова и досега толкова години никога не е правен алтернативен вариант, втори. Според мен този принцип трябва да бъде спазен, въпреки извънредните обстоятелства.

Публикувано от Лилия Ангелова

Този уебсайт използва "бисквитки"