Над 200 милиона зрители по света са гледали състезанието
По оценка на Института за анализи и оценка на туризма легловата база е била 90% заета
Световната купа по сноуборд в Банско е донесла 11 милиона лева приходи. Това каза за „Труд” Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценка на туризма.
“Това е много добре и показва потенциала на курорта, качеството на предлаганите продукти. Банско чрез това състезание обаче реализира много повече, то направи една невероятна реклама не само на себе си, но и на България. Над 200 милиона зрители по света са гледали световното първенство и са научили за Банско и България, каза още Румен Драганов.
По оценка на института легловата база е била 90% заета.
“През първия ден състезанието е наблюдавано от около 10 000 души, в събота и неделя около 15 хил. и всичко това генерира значителни приходи за местната икономика”, каза още Драганов.
Състезанието е привлякло хиляди туристи, които освен в Банско са пренощували и в съседните градове - Разлог и Добринище, така че икономическият ефект за целия регион е огромен.
“Като цяло този зимен сезон е много по-добър от миналите. Очакваме ръст над 6,5 процента за български туристи и повишение на посещаемостта над 7 процента за чужденците. За това допринесе хубавият естествен сняг, който падна, но и добрият продукт, който предлагат в курорта”, прогнозира Драганов.
Тази година в Банско има бум от туристи от Великобритания, Ирландия, Израел, Турция и съседните балкански страни, сочат данните на хотелиерите и туроператорите. Специални чартъри водят всяка събота англичани и ирландци в зимната ни столица.
В Банско няма човек, който да не оценява високо положителния резултат от провелото се Световно първенство по сноуборд.
“Всичко е много хубаво, туристи има отвсякъде, но това отново изкара на дневен ред проблема с втората кабинкова линия.
Просто Банско има вече крещяща нужда от втори лифт и затова апелираме и се надяваме политиците да ни чуят”, каза Малин Бистрин, председател на Съюза на туристическия бизнес, общински съветник и ресторантьор в града.
Ние работим непрекъснато да доведем туристи, а в същото време какво става, вият се огромни опашки пред кабинката, хората чакат с часове, а ние се чудим какво да обясняваме.
Иначе всички от бизнеса са доволни тази година, сезонът почна по-рано заради падналия сняг, каза Бистрин.
Той и колегите му от 15 механи учредиха марката “Уникално Банско”, за да съхранят местните автентични гозби и да покажат на туристите нещо различно от кебапче и кюфте.
“Има ефект от тази наша идея, вървим в правилната посока, започна да работи марката и предизвика интерес, особено у чужденците”, разказа Малин Бистрин.
Той одобри и проверките на данъчните, които взеха на прицел Банско тази година. “Присъствието на данъчните е желание за нас - тези, които сме редовни и изрядни. Така се надяваме да се прочисти сивият сектор и нелоялната конкуренция да отпадне. Колегите са доволни, защото присъствието им е дискретно, не е дразнещо. И се надяваме на сериозен ефект”, коментира още Бистрин.
Покрай световното първенство в курорта дойдоха и големи светила и ВИП персони. Жирардели, Алберто Томба, Димитър Бербатов са само част от звездните гости на курорта.
Изсипаха се и политици. Тук бяха президентът Плевнелиев и бившият министър на спорта Красен Кралев.
Дойде и служебната министърка на туризма Стела Балтова. Тя проведе работна среща с кмета на Банско Георги Икономов и след като видя красотата на курорта, обяви, че Банско става визитна картичка и ще бъде включен като част от културната и туристическата програма, съпътстваща българското председателство на Съвета на ЕС.
“Радвам се на отправеното предложение и заявявам готовността ни за включването на Банско в програмата. Вече имаме сериозен опит в организацията и домакинството на събития от световен мащаб и считам, че градът ни има какво да покаже на нашите европейски партньори”, коментира Икономов отправената покана.
Той отново заяви, че най-голям проблем на курорта си остава образуването на огромни опашки на кабинковия лифт.
“Непрекъснато търсим нови варианти за промотиране на курорта, влагаме средства за реклама и участваме в 12 туристически изложения, а когато успеем да доведем туристите тук, ги посрещаме с трудно достъпна ски зона.
Необходимостта от уплътняването й и от изграждането на още една кабинкова линия е повече от наложителна, а за това е необходима сериозна политическа воля” заяви Икономов.
А курортът продължава да е пълен. И след световното първенство няма отлив на туристи, прииждат на талази и опашките пред началната станция на лифта са най-голямото доказателство.
Стопаните на ски зоната “Юлен” се опитват да компенсират неудобството за туристите по всички възможни начини. Скиорите се извозват и с бусове до пистите.
От 7 февруари лифтът заработи с удължено работно време за удобство на многобройните туристи.
Емблематичните сини кабинки ще потеглят по-рано и ще извозват в края на деня до по-късно, за да има време за повече забавления в планината.