Цената на най-търсения модел на изплащане е над 1000 лв.
Лаптопите изостават чак до пето място в класацията
Даваме 3000 лв. за хола и 1000 лв. за обзавеждане на спалнята
Телевизорът на българина нарасна с 15 см. за година. През 2018 г. най-търсеният телевизор на изплащане е по-голям с 6 инча (15,24 см) и по-скъп с 250 лв. в сравнение с 2017 г. Най-предпочитаният модел през 2018 г. е 49-инчов и струва 1050–1100 лв., докато победителят на 2017 г. беше с цена от 800-850 лв. Това доказва, че стандартът на живот продължава да расте, доходите са стабилни и българите могат да си позволят по-големи кредити. Търсенето на големи телевизори беше стимулирано допълнително и от Световното първенство по футбол и желанието на феновете да гледат мачовете на по-големи екрани, показва новото издание на класацията “Топ 10 на изплащане” на БНП Париба Лични Финанси.
Тенденцията за повишаване на жизнения стандарт се потвърждава и от факта, че в новата класация пет от десетте най-търсени стоки на изплащане са по-скъпи спрямо 2017 г. Освен телевизорите, цената на най-предпочитаните лаптопи се повиши със 150 лв., хладилниците също са по-скъпи със 150 лв., а готварските печки - с 350 лв. По-високи са и цените на най-търсените на изплащане дивани. Две от най-купуваните на изплащане стоки - пералните и матраците, са на същата средна цена, а само три са по-евтини – смартфони, климатици и обзавеждане за спалня.
Класацията показва, че хората кандидатстват за потребителски кредити за покупка на стоки за дневната на средна стойност 3000 лв., а за обзавеждане на спалнята искат 1000 лв. Явно холът е най-важното помещение за българите в дългосрочен план и затова хората купуват нови дивани, климатици и телевизори.
Друга интересна тенденция е, че лаптопите паднаха до пета позиция в класацията. Това се дължи на факта, че ежедневните им функции като чат, сърфиране в интернет, игри или гледане на видео вече са интегрирани в модерните смартфони. Най-търсеният лаптоп за 2018 г. обаче е по-скъп спрямо 2017 г. Новият победител струва 600-650 лв., а година по-рано хората кандидатстваха за покупка на лаптопи на средна цена 510-560 лв.
Тенденция
Избираме голям екран, но пестим от смартфони
Бавят пратки още от „Черния петък”
Коледата е под въпрос заради куриери
Хиляди нямат информация за поръчката си
Катерина Ковачева
Раздаването на подаръци за Коледа остава под въпрос за хиляди българи, защото не е ясно дали поръчаните онлайн стоки ще пристигнат преди празниците, сигнализираха читатели на “Труд”. По думите им куриери бавят пратки още от “Черния петък”, а връзка с кол центровете им не може да се осъществи от около седмица. “Онлайн системата на една куриерска компания не работи от няколко дни и е невъзможно да проследиш докъде е стигнала пратката, която очакваш”, пише наш читател.
Хиляди потребители в интернет се жалват, че не знаят дали изобщо ще получат пратките си. Най-голям процент от всички забавени пратки са тези до адрес. Заради липсата на допълнителен персонал и снежното време куриерите не успяват да стигнат със седмици до вратата на хората. “Не може от пет дни да се опитвам да се свържа с компанията, да звъня по 20 пъти на ден и да съм постоянно на изчакване. Това не е окей”, коментират читатели на “Труд”. Хората се оплакаха и от лошо отношение на куриерите до адрес, които масово пропускали да раздадат пратките с мотива, че не е имало никой, който да им отвори, при положение, че хората са били вкъщи в очакване на пакетите си.
Друг недоволен потребител сигнализира, че търси пратката си от 17-ти ноември и то неуспешно. Според куриерската фирма тя е изгубена в чужбина, а според получателя това не е възможно, тъй като е поръчана от София до София. От забавяне в доставките са засегнати и корпоративни клиенти на куриерските фирми и някои от най-големите онлайн сайтове. Заради недоволството на потребителите много от поръчаните пратки се отказват.
Потребителите, които имат забавени пратки повече от 14 часа, могат да се обърнат за съдействие към Комисията за регулиране на съобщенията, ако спедиторската компания им е отказала рекламация и съответно обезщетение.
Мода
Най-често на кредит пазаруват 20-39 годишните
Младите купуват най-често стоки на кредит. През 2018 г. хората на възраст 20-39 години са подали над 50% от исканията за финансиране за покупка на стоки на изплащане. На второ място са 40-49 годишните с около 22% от заявленията за финансиране, следвани от групата на 50-59 годишните с 13%.
Най-много от заявленията за победителя в класацията - смартфона, са подадени от 20-29 годишните - 36% от всички молби за финансиране на покупката на такива устройства. Хората на тази възраст най-често кандидатстват и за покупка на изплащане на лаптопи като са подали 32% от молбите. Това показва, че младежите са най-склонни да пазаруват модерни ИТ устройства, които отговарят на интересите и лайфстайла им, доминирани от социалните мрежи и геймърските общности.
Хората на 30-39 години, най-често кандидатстват за покупка на изплащане на телевизори като са подали 27% от заявленията за тези стоки. На второ място при тях е обзавеждането за спалня също с 27%, а на трето са диваните с 25% от молбите. Много често тези хора реализират първите си големи житейски проекти като покупка на жилище и затова се нуждаят от финансиране за покупка на мебели.
От друга страна, 40-49 годишните обикновено вече имат дом и се нуждаят от нови по-модерни уреди. Ето защо тази възрастова група е подала най-много заявления за климатици - 25%, перални - 24,5% и готварски печки - 25% от всички молби за тези стоки.
Статистика
Печките са №1 по поскъпване