Към ведомствата има общо 172 бази, които носят загуба от 22 млн. лв. годишно
Чиновници ходят на почивка като плащат за нощувка средно по 20 лв. на човек и въпреки това станциите на министерствата са полупразни. Това стана ясно от доклад на Световната банка за почивните станции на българските институции, представен от Института за пазарна икономика. Към ведомствата има общо 172 работещи почивни станции и обекти за обучение, както и такива с представителни и социални функции. Общият брой на леглата в тях е над 10 хил. като тук влизат само функциониращите обекти, които реално се използват.
Най-високи са цените в резиденция „Евксиноград”, където нощувка в малък апартамент, както за служители така и за външни посетители, струва 180 лв. Почивната база на АДИС към МВнР е на второ място по цени: 48 лв. на вечер за служители и 62 лв. за външни посетители. Много от обектите са достъпни за външни посетители, които плащат от 15% до 100% над стандартната цена за служителите. Въпреки това, цените за външни посетители са по-ниски от пазарните и не покриват разходите по експлоатацията на обектите. Така ведомствата на практика субсидират почивките и на външни гости. Например, цените за външни гости в почивна станция "Зора" към Министерството на земеделието в Кранево са 30 лв. за настаняване в двойна стая, а цените на хотел „Зора”, който се намира в същата сграда и се управлява от приватизираното държавно предприятие "Птици и яйца", цената за същото настаняване е 60 лв.
Въпреки ниските цени обаче почивните бази не са пълни. Заетостта в обектите варира, като най-успешните работят при почти пълен капацитет, а при други заетостта е под 30%. Храната в почивните бази се предлага без надценка или на загуба. В резултат почивните бази носят загуби от 22 млн. лв. на година. Двата обекта, които генерират най-големи загуби са Академията на МВР и резиденция „Бояна”. Една от причините за ниската заетост е липсата на реклама. Имотите, които не се рекламират чрез уебсайт, цветна брошура или други средства, имат средна загуба от 230 хил. лв. годишно, а рекламираните обекти имат загуба от 130 хил. лв.
Министерството на отбраната управлява 52 имота, между които военни клубове, хотели и един имот с представителна функция (резиденция „Лозенец”). МВР разполага с 43 обекта - за рехабилитация и за обучение за полицаи и пожарникари, както и почивни станции. 12 от обектите на МВР не работят. Министерството на земеделието има 32 почивни станции, от които 10 не функционират.
Анкета: Готови са да дадат до 15 лв. повече
Близо 95% от анкетираните от Световната банка чиновници подкрепят почивните станции, управлявани от техните министерства и считат субсидирания отдих за неразделна част от социалния пакет, предоставян на държавните служители. Същевременно повечето чиновници биха подкрепили повишаване на цените в базите за да се подобрят условията за отдих. Над една трета от чиновниците биха приели увеличение на цените с 5 лв. на ден, докато по-голям процент от анкетираните - над 40% - биха подкрепили увеличение на цената с 10 лв. на ден. 25% биха подкрепили увеличение на цените за настаняване дори с над 15 лв. на ден. Това представлява увеличение с между 75% и 200% спрямо сегашните цени на обектите на МВР.
Световната банка препоръчва: Държавните хотели да са под обща шапка
Обща агенция или държавно предприятие да управлява почивните станции на всички министерства, препоръчват експертите от Световната банка, изготвили доклад за състоянието на почивните бази на властта. По този начин ще се избегнат редица проблеми, които в момента водят до милиони левове загуби за хазната, твърдят експертите.
Сред причините ваканционните домове на изпълнителната власт да генерират основно загуби са ниските цени за почивка, недостатъчните надценки за престой и храна на собствени служители и външни посетители, липсата на маркетинг и реклама, остарялата база и нуждата от ремонти, нуждата от квалифициран персонал, недостатъчната заетост.
Кабинетът трябва да промени начина на управление, категорични са експертите. Освен единна структура за управление, от банката разглеждат и начините за сътрудничество с частния сектор. Приватизацията на базите е добър сценарий, ако те трайно генерират загуби, но трябва да се има предвид пренаситеността на пазара, която може да доведе до ниска цена и риск от спекулативни инвеститори, пише в доклада. Затова от Световната банка не препоръчват приватизацията в краткосрочен план. За да се повишат приходите от банката съветват кабинетът да организира преимуществено своите конференции и семинари в правителствените бази. Както и да се увеличат цените за вътрешни служители и за външни посетители.
Обектите в морските курорти, независимо дали работят целогодишно или сезонно, са единствените бази на властта, които почти не генерират загуби. По-успешно се представят хотелите и станциите по Северното Черноморие. Сред отличниците е хотел “Флагман” в Св. Св. Константин и Елена, който за 2016 г. е генерирал излишък от 250 хил. лв.
Почивните станции към МВР са определени за аварийни бази по време на война и при кризисни ситуации и биха могли да бъдат използвани за настаняване на разселени групи от населението и на бежанци, се посочва още в доклада.
Челен опит: Във Франция дирекция управлява сгради за 45 млрд. евро
Правителствените имоти във Франция се управляват от дирекция “Държавни недвижими имоти”, която е към Министерство на икономиката. Активите на отдела са 45 млрд. евро, а служителите му решават кои недвижимости да бъдат продадени при добра печалба и дават актуална информация на властта с каква собственост разполага държавата. Министерствата, които ползват тези имоти, плащат външен наем на дирекцията. В Холандия също има единна агенция за управление на подобни имоти, която е подчинена на вътрешното министерство. В Чехия и Германия принципал са финансовите министерства, а във Финландия предприятието, което управлява тази собственост, е частно, но следва оперативни цели, заложени от финансовото министерство. Великобритания пък продава собствеността си.
Картите за отдих пречат на резервациите
Почивните станции на властта работят по-кратко в сравнение с останалите си конкуренти на туристическия пазар. Причината е, че те не се управляват като търговски дружества, а зависят от делегирания им бюджет. Когато той е недостатъчен за покриване на разходите и заплатите на персонала, обектите затварят по-рано. Така вместо 6-7 месеца, както останалите си конкуренти, местата за настаняване на чиновниците работят средно по 4-5 месеца в годината.
Картите за почивка, които ведомствата раздават на служителите си по определен ред, пък пречат да се увеличи заетостта. Причината е, че те се раздават централно от ръководещото ведомство, а управителите на самите станции нямат ясна представа колко от стаите са заети и колко могат да предложат на свободния пазар. Затова въпреки ниските цени, базите не използват пълния си капацитет. Понякога заради вътрешни правила е затруднен и достъпът на външни туристи. От доклада на Световната банка става ясно, че част от държавните обекти не са категоризирани по реда на Закона за туризма и нямат звезди.