Постоянен поток от кораби пренася зърно и метали от Украйна месец, след като първият кораб отплава през новия черноморски корабен коридор въпреки руските заплахи.
32 кораба са акостирали в пристанищата в района на Голяма Одеса, откакто коридорът влезе в сила в средата на септември, показват данни за проследяване на кораби, с които разполага агенция Блумбърг. Техните товари включват около един милион тона зърно, каза по-рано тази седмица Дмитро Соломчук, депутат от комисията по земеделие на украинския парламент, предаде БНР.
Това показва, че рисковият залог от страна на Киев не е просто символичен, като Украйна си възвръща част от контрола върху търговията от своите черноморски пристанища, посочва Блумбър.
Украйна установи своя временен маршрут от пристанищата в Голяма Одеса, след като Русия излезе през юли от сделката за безопасен коридор, подкрепена от ООН и Турция. Първоначално корабособствениците се притесняваха да правят бизнес в този регион, тъй като Русия заплаши да третира всички кораби, които плават към Украйна, като потенциално превозващи оръжия.
И все пак, докато броят на корабите по новия маршрут расте, присъщите рискове остават непроменени.
"Все още е опасно и много рисковано. Този нов алтернативен коридор ще увеличи износа на Украйна, но колко важен ще бъде, нека видим", каза генералният директор на компанията Ukragroconsult Сергей Феофилов.
В сряда президентът Владимир Путин каза по време на посещението си в Китай, че руски изтребители МиГ-31, оборудвани с ракети "Кинжал", ще патрулират в неутралните води на Черно море, но без да уточнява целта на това решение.
Блумбърг отбелязва, че корабите вече внимават да плават по-близо до бреговете на членките на НАТО България и Румъния, за да намалят рисковете. Някои плавателни съдове, използващи новия маршрут, са изключили своите сигнали за местоположение, докато достигат черноморските пристанища, показват данни от проследяване на кораби.