420 мини могат да гръмнат навсякъде

Могат да бъдат унищожени, като се “разстрелят” на безопасна далечина с различни оръжия

Изтърваните в неделя от Украйна мини в Черно море предизвикаха много коментари.

С голямо закъснение реагира правителството, което увери, че „ще бъдат постоянно следени морските ни граници, както и курсовете на всички съдове в екваторията на Черно море" (правописът е от “Дондуков” 1, б. р.).

Знайни и незнайни познавачи се изказаха по темата, както обикновено в социалните мрежи се появиха доста причудливи предположения.

“Труд” потърси мнението на доказани експерти и стари морски вълци, които ви предлагаме.

Професионалистът

О. з. капитан I ранг Васил Данов пред “Труд”: Опасността е сериозна

Никой не може да гарантира къде ще ги отнесе течението

При вълнение те не се виждат

Наличието на какъвто и да е брой откъснали се мини представлява сериозна навигационна заплаха за всички съдове, за цялото мореплаване в Черно море.

Това заяви пред “Труд” о. з. капитан I ранг Васил Данов. Според него да се лъже гражданството, че няма опасност от плаващите мини, е много тъпо. Ето какво още каза о. з. капитан I ранг Данов:

Никой не може да гарантира къде ще бъдат отнесени тези свободно дрейфащи в морето мини от теченията или от силно вълнение. При липса на вълнение те се носят по теченията. Когато започне по-силно вълнение, те започват да се движат по посоката на вятъра, тикани от него по вълните, които са съответно 2, 3 или 4 бала.

Вдигне ли се вълнение в море, където има мини, там нараства рязко опасността от инцидент, защото тези мини, които при тихо време се виждат от километри с просто око, без бинокли и далекогледи, при вълна могат да не се видят дори да дойдат до плавателния съд. Вълнението ги върти ту на гребена на вълните, ту дълбоко под тях и тъй като те имат балони, рано или късно изплават отгоре. И опасността е там, че без да видят дежурните вахтени служби, офицери и капитани на търговски или пътнически кораби, морето може да вдигне тази мина и да я тресне върху борда на кораба и да я взриви. Това е заплаха. Ако броят на мините е 420, не трябва да се казва особено на граждани и цивилни хора, че няма заплаха, а че има сериозна опасност. Ако съм командир на кораб и ми кажат, че има 420 откъснали се мини, аз знам за какво става дума.

Разбира се, ние в момента не знаем накъде отиват тези мини. Течението може да ги занесе и отсреща, на грузинския бряг. Може да ги пусне на юг покрай нас. Но ние като не знаем, се казва: Внимавайте! Вземете мерки, увеличете наблюдението! 

В мините има достатъчно въздух да ги държи на повърхността.

Плават, защото вътре имат наместен достатъчно въздух и са изградени така, че като се скъса металното въженце, те плават отгоре, обясни Данов, който е служил в дивизион миночистачи. Това е направено първо, за да могат да нанесат някакви поражения на противника, и второ - тези, които са ги поставили, да могат да си ги приберат и да ги унищожат.

Унищожават се по два начина, каза още Данов. Или се изтеглят и им се свалят взривателите и им се взима тротила, за да могат пак да бъдат използвани като им се направи здраво въженце и здрава котва, или се “разстрелват” на безопасна далечина с различни оръжия. Има и специални команди, които ги изтеглят с лодка на безопасно разстояние и ги гърмят.

Миночистачите се използват като минни заградители, обясни още Данов. Отзад се плъзгат по един улей, те цопват във водата и остават известно време на повърхността, докато котвата падне на дъното и ги дръпне. Всички зависи от дължината на въженцето между котвата и мината. Мините са разположени на различна дълбочина, за да ударят различни кораби с по-голямо или по-малко газене и евентуално да им нанесе пробойни в различни участъци от корпуса от водолинията.

Търговските или пътническите кораби, които имат наблюдение, могат само да заобиколят плаваща мина и веднага да алармират военните власти, които да пратят групи веднага да я обезвредят, предупреди още Данов.

Трябва да се внимава, особено през нощта

Рибарите: До оня ден вадихме немски, имаме опит

Много леко ще се подават във водата и е опасно

Мария Кехайова, ТРУД Бургас

Рибарите в Бургаско не са много притеснени от плаващите от Одеса мини. Нещо повече - те споделиха, че имат опит с немски мини, останали по дъното на морето в заливите ни”, след Втората световна война.

“До оня ден вадихме немски мини и още вадим. Така че няма проблем. Тези, от Одеса, поне са плуващи, а онези бяха закотвени на дъното. Мините, да които сега говорят, са плуващи, ако не бяха щяха да си седят в Украйна. Информацията беше че ще отидат до Босфоора но те няма да отидат чак до там. Може, разбира се, все пак някоя да стигне и наистина трябва да се внимава. Много леко ще се подават във водата, и е опасно да не налетят на такова нещо корабите през нощта. Ние, риболовните кораби, влизаме в светлата част на денонощието, освен това сме ниски кораби, ще ги видим, няма опасност. Просто трябва много да се внимава”.

Това заяви пред “Труд” капитан Красимир Вангелов, който има риболовен кораб.

Доц. Васко Гълъбов, секция “Морски прогнози” към НИМХ, пред “Труд”: Не е изключено отделна да бъде изхвърлена на брега

Течението на Черно море е такова, че покрай нашия бряг мините ще тръгнат на юг и може да доближат до кораби и други морски съдове.

Прогноза за движението се прави изключително трудно, като не знаем кога и откъде са тръгнали. Теченията в западната част на Черно море са в посока обратно на часовниковата стрелка. Тоест от север на юг. Ако имаме плаващ обект, той се отнася на юг по това течение. Това е на база средни сезонни течения, но понякога се получават вихри, които могат да задържат този обект в един район за известно време. Това прави прогнозата трудна и с ниска достоверност. Ако част от обектите са над водата, тогава движението им зависи и от вятъра.

Нещата зависят както от постоянните течения, така и от повърхностите течения, породени от вятъра, така и от директно действие на вятъра върху плаващия обект. Трябва да сме наясно, че с проблема първо ще се сблъска Румъния, в техни води. Ние имаме поне това предимство да знаем дали са били и къде са били идентифицирани в румънски води, предполагам, че и те ще ги търсят с облитане и т. н.

Почти неизбежно е цялото това нещо да мине покрай нашия бряг, на разстояние навътре в морето. Някоя отделна мина да бъде изхвърлена към брега при подходящи метеорологични условия е доста вероятно. С времето категорично областта, в която са мините, ще се разшири сериозно, което ще увеличава неопределеността.

Нямало риск да достигнат нашите плажове

ВМС: Може да стигне до нос Калиакра за 12 дни

Даниела Фархи,
ТРУД, Варна

Контраадмирал Кирил Михайлов

Няма риск морски мини да достигнат до нашите плажове. Това декларира в изявление командирът на ВМС контраадмирал Кирил Михайлов.

Двата типа мини, описани в публикацията на Руската федерация, не са големи. Котвената речна контактна противодесантна мина (ЯРМ) е с диаметър 27,5 см и тегло на бойния заряд от 3 кг. Тя се поставя на до 2,5 метра от брега, за да противодейства на бронетранспортьори и друга плаваща техника при подхода ѝ към сушата. Тези мини не са опасни за голям кораб. Минимална е вероятността да попаднат навътре в морето, защото силно вълнение би ги изхвърлило на сушата, категоричен бе командирът на ВМС.

По-опасен е вторият описан вид - малка котвена мина (МЯМ), която възпрепятства десантните кораби при подхода им към брега. Тя е с 53 см диаметър и 20 кг боен заряд. Задейства се от 3 галваноударни рога, няма батерия и може да е опасна много дълго време. Според контраадмирал Михайлов загражденията с такива мини се правят със стоманени проволки с дебелина 8,5 мм и опасността те да се скъсат при буря е много малка. Метеорологична справка показала, че от 15 до 21 март вълнението на морето по крайбрежието е било 2-3 бала, а на 18 и 19 март в открито море е достигало 3-4 бала, което е далеч от силните щормове в Черно море.

“Направеният в щаба на ВМС анализ навежда да мисълта, че публикацията на РФ цели по-скоро затрудняване на търговското корабоплаване и създаване на страх и напрежение сред крайбрежните държави и корабоплавателите. Въпреки това не може да бъде изключена и възможността отделни мини да дрейфат”, каза командирът на ВМС.

Според него ако мина се е скъсала в района на Одеса или Черноморск и дрейфа по теченията на юг, тя би стигнала до нос Калиакра най-рано след 12 дни, до Варна - след 16, до Бургас - след 18, а на 20-ия ден вече ще е излязла от наши териториални води. Най-близко до брега - на 1 морска миля, са теченията край Калиакра и Резово, докато пред Варна и Бургас те са на 20-30 мили навътре в морето и много далеч от плажовете. Че за тях няма риск потвърди пред “Труд” и директорът на Института по океанология при БАН доц. Николай Вълчев.

Мините скитници в Черно море

Противодесантната мина тип ЯМР е предназначена за изваждане от строя на противникови плавателни средства- подводници, кораби, както и за затрудняване на техното придвижване. Те са старо съветско производство от втората половина на миналия век.

Военноморската база Атия може да се справи с боеприпасите

Има готовност за организиране операция за обезопасяване

Ако гражданите забележат мина, веднага трябва да уведомяват тел. 112. Същото важи и за рибарите - ако в мрежите им се забележи подобен предмет. Военноморската база в Атия е способна да отстрани евентуални боеприпаси. На база на натрупания опит в Бургаска област, с отстраняване на боеприпаси от Втората световна война, ще бъде използван същият механизъм. Това заяви областният управител на Бургас Стойко Танков.

Гражданите трябва да бъдат спокойни, институциите сме взели всички мерки, за да не се допуснат инциденти. Информирани са всички кораби и лодкостоянки за евентуална опасност от появата на мини. Няма морски съдове в открито море, които да имат такава информация, каза още Танков.

Областните управители, заедно с органите на Министерство на отбраната, ще са в готовност да организират обезопасителни операции, ако това се наложи, обясни той.

TRUD_VERSION_AMP:3//
Публикувано от Екип на "Труд"

Този уебсайт използва "бисквитки"