91 на сто от шофьорите се смятали за безгрешни (обзор)

България е начело по жертви на катастрофи в ЕС, а едва 9% признават, че карат рисково

Софиянци и висшисти - опасни зад волана

Девет от всеки 10 български шофьори се смятат са безгрешни на пътя. Само 9% си признават, че карат рисково, а от тях едва 6% - опасно. В същото време 73% от водачите са убедени, че всички други участници в движението са по-скоро рискови. Това сочат представените вчера данни от национално проучване на агенция “Експлика”, направено по поръчка на застрахователни брокери.

Допитването е проведено през април сред 1000 души от 72 населени места. Изричното изискване към участниците на възраст от 18 до 75 години е било да са активни шофьори на леки автомобили или микробуси, изминали най-малко 2000 км за последната година. Те е трябвало по домовете си да попълнят анкета как реагират в 50 стандартни ситуации. Тестовете са базирани на изследвания на екип от психолози от университета в Манчестър. През 90-те години там под ръководството на проф. Джеймс Ризън се изследват грешките в човешкото поведение и създават тестове за пилоти на самолети.

Изследването се базира на данни на Европейската комисия, че 93% от катастрофите по пътищата на ЕС стават заради човешка грешка. То измерва самооценката на шофьорите. 50-те ситуации са разпределени в три категории. Първата е пропуски - това, което се случва най-често на шофьора от разсеяност, например - да влезе в друг ръкав на кръгово кръстовище. Втората категория са грешките, които се допускат от непознаване на правилата, или липсата на достатъчно умения зад волана, примерно - невъзможността да се прецени скоростта на движещото се отпред превозно средство. И третата категория са нарушенията. Те са неумишлени или умишлени - паркиране на забранено място, изпреварване на колона при непрекъсната осева линия и т.н.

Проучването се прави за първи път у нас и целта му е веднъж годишно да се определя Индекс за безопасно шофиране (SDIndex - Safe Drive Index). Първият такъв индекс за България е висок - 89,6 при максимална стойност 100. Това сочи много голямо самочувствие на нашенския водач, при положение, че за 2017 г. България е на второ място в ЕС по брой на жертви от катастрофи, а през 2016 г. бе на първо.

Общо 91% от тях се смятат за среднорискови (31%) и нискорискови (60%). Тъй като се приема, че 1% от участниците в проучването отговаря на 24 000 опитни шофьори, това прави 2 184 000 души. А пък резултатът от 9 %, които се признават за високорискови и опасни на пътя, е едва 216 000 души. Тези данни се разминават драстично с 1 054 303 актове, фишове и електрони фишове за най-различни нарушения, издадени от КАТ през 2017 г. На практика е невъзможно всеки “лош” шофьор да е направил по 4 нарушения през годината. Пътната полиция не отчита броя на глобените хора, но неофициално се смята, че те са около 450 000. Така от проучването излиза, че поне половината от българските шофьори не се признават за нарушители.

В София нискорисковите шофьори са 27% при 60% средно за страната. В анкетите висшистите си признават повече, че са опасни, в сравнение с хората с по-ниска степен на образование. За по-рискови в проучването се определят водачите със стаж между 4 и 10 години, като и такива, които карат по-мощни автомобили.

 

Скорост

71% са карали по-бързо от разрешеното

Превишаването на разрешената скорост е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили, сочи изследването. 71% от запитаните 1000 водачи отговарят, че това им се е случило поне веднъж през последната година.

Според 56 % от анкетираните втората от 50-те най-разпространени стандартни ситуации на пътя е неумението им да планират правилното маршрута си и да избягват попадането в задръствания. 55 % признават, че често се разсейват и се налага да спират рязко, за да избегнат удар в предната кола. Заслепяването заради каране на дълги фарове е посочено от 54 % от запитаните. Буди тревога фактът, че 44 % признават, че карат “с половин око”, докато се занимават със странична дейност - говорят по телефона или със спътниците си, гледат наляво и надясно от пътя, или витрините на магазините и т.н.

 

Край Свиленград

Съдийка загина при падане с кола от мост

Бившата председателка на Районния съд в Свиленград Елена Тодорова загина на място в катастрофа вчера сутринта. Съдийката е шофирала лек автомобил “Фолксваген”. От полицията обясниха, че е загубила контрол над волана край свиленградското село Младиново и автомобилът паднал от мост. На мястото на инцидента бе изпратена група за оглед, която установила, че съдия Тодорова е започнала изпреварване. Изгубила контрол над волана, излязла от платното и автомобилът полетял в крайптъното дере. 45-годишната Елена Тодорова бе председател на Районен съд - Свиленград до 2016 г. Тя бе понижена и наказана от Висшия съдебен съвет заради забавени дела. Името й бе замесвано и в скандали, свързани с дисциплинарни нарушения.

 

Войната по пътищата

225 жертви от началото на годината

Статистиката е спорна

225 души са загинали, а 3603-ма са били ранени при 2793 тежки катастрофи у нас от началото на годината. Това сочи статистиката на КАТ, която обаче е спорна. Заради серия от грешки и неточности от февруари т.г., които “Труд” посочи, МВР престана в сайта си да посочва колко са пострадали при катастрофи, откарани в болница с опасност за живота.

Едно от предложенията в бъдещия Закон за движение по пътищата е да се задължи полицията да попълва водения от нея електронен регистър на катастрофите и след излизането на автотехническата експертиза, в която са посочени причините за даден инцидент. Катаджиите трябва да си попълват статистиката и тогава, когато съдът излезе с решение чия е била вината за произшествието.

 

Какъв е профилът на българския водач

Иван е бачкатор, Мария е чиновничка - и двамата са със стари коли

Няма разлика кой е по-рисков по полов признак

Изследването с анкети на SDIndex позволява да се направи профил на българския шофьор, обясниха организаторитe. Те са нарекли условно с името Иван 66 % от водачите, които са мъже и с името Мария - 34 % жени.

От данните излиза, че Иван е на 45 години, има средно образование и работи физически труд, например - в завод или на строеж. Той още няма деца, емоционално стабилен е, а като шофьор е глобяван 0,69 пъти през последната година. Неговият стаж зад волана е над 20 години и кара 6,2 дни в седмицата. Автомобилът му е на възраст над 17 години с двигател над 1500 кубика и мощност над 90 конски сили. Определя себе си за нискорисков шофьор.

Мария е на 41 години, има висше образование и работи зад бюро като чиновничка. Има едно или повече деца. Като шофьорка е съзнателна и има 0,48 глоби за годината. Стажът й зад волана е от 4 до 10 години и кара редовно 5,7 дни в седмицата. Колата й е 16-годишна с обем на двигателя под 1500 кубика и под 90 конски сили. Също се определя за нискорисков шофьор.

Важен резултат от проучването е, че не е открита разлика в рисковия профил на мъжете и жените шофьори, тоест - твърденията, че жените имат повече проблеми, докато въртят волана, не отговарят на истината.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Труд

Този уебсайт използва "бисквитки"