Всеки новороден нормативен документ, регламентиращ движението по пътищата в България, носи родилните петна на нерадостна и мъчителна бременност. Същото се отнася и до готвената наредба на МВР за условията и реда, по които КАТ да използва стационарните и мобилните си камери. И понеже още сме в 14-дневния срок на публично обсъждане на бъдещите постулати, експертите от вътрешното ведомството още имат шанс да изчистят някои от най-отблъскващите белези на наредбата младенец, преди да я поднесат за подпис на г-жа Румяна Бъчварова.
На първо място това е даденото право на катаджиите да използват необозначени коли и мотори с монтирани мобилни камери. Текстът е в член 12 на наредбата и противоречи на предишните членове 7 и 8, обясняващи ясно, че е задължително местата за контрол да се обозначават с пътен знак (приетия наскоро в правилника Е24 - б.а.), оповестяват се в медиите или в интернет сайта на МВР. Позволението за снимане “под прикритие” като цяло е подигравка и към тълкувателното решение на Върховния административен съд от февруари м.г., с което бе забранено на КАТ да издава електронни фишове от мобилни радари. Един от мотивите на магистратите бе, че част от устройствата са сложени на необозначени коли без надпис “Полиция” и специален стикер за наличие на камера.
Но не - вече 25 години няма сила, която да откаже българския милицонер да се прави на Авакум Захов, да следи, подслушва и снима диверсанти без разрешение от съдия колкото и закона за СРС да влязат в сила.
Втора недомислица в наредбата е в точка 2 на споменатия член 7 за мястото на снимане, преди което се слага знак Е24. Нормотворците от МВР са посочили, че знакът се съпровожда от допълнителни табели Т1 и Т2, които указват дължината на контролирания участък от пътя. Но - внимание, записано е “при необходимост”, а не че е задължително. Откъде трябва да дойде тази необходимост - шофьорът да знае, че го засичат с радари в разстояние на 500 м, 2 км или 10 км? Явно писачът на наредби очаква сама да заговори съвестта на катаджията и той сам да намери за нужно да информира потенциалните си жертви откъде докъде важи знак Е24.
Трето петно прозира в точка 2 на член 9, която дава разрешение на патрулния полицай, след като включи камерата, да се разхожда покрай колата със стоппалка в ръка, за да регулира, подпомага и контролира участниците в движението. Тоест - лазерът на радара си работи, ама Лазар с фуражката седи на банкета, маха на нарушителите и пак ги пита и ги разпитва: “К’во ше прайм сега?” После срещу едно кафе от 20 лв. Лазар изтрива снимката от камерата... Язък за техническия прогрес на КАТ!
Освен тези три има поне още три неясноти в бъдещата наредба. Ако тя влезе в сила в този вид, почти е сигурно, че отново ще предизвика тълкувателно решение на ВАС, с което камерите да бъдат изключени. Тогава катаджиите пак ще се оправдават със съда за бума на жертви по пътищата, докато никой не ги държи отговорни за собствените им нормативни лекета.