Кристиян Джамбазовски, директор на Агенцията за промоция и развитие на туризма в Македония пред "Труд"
- Г-н Джамбазовски, Македония се рекламира много активно в България като туристическа дестинация. Какви са резултатите от това?
- Вашата страна е един от приоритетните пазари за Македония, затова и за 2016 г. са предвидени двойно повече средства за реклама. Ръстът на българските туристи в Македония за 2014 г. беше 27%, а през т.г. трендът също е положителен. Около 27 000 български туристи са посетили Македония - в това число влизат само организирани пътувания, а не индивидуалните посещения. Очакваме през следващите години този брой неколкократно да се увеличи. Явно интересът е много голям и в това отношение сме готови да предложим много нови продукти. В същото време според нашите статистики около 500 000 македонски туристи са посетили България.
- Протестите в началото на май т.г. в Македония отразиха ли се на туристическия поток?
- Политическите турбуленции винаги рефлектират на туризма. Като държава Македония е подготвена на най-високо ниво по отношение на сигурността и качеството на услугите. Макар че беше изолиран случай в район близо до границата с Косово, негативният ефект се усети при посещаемостта от съседните страни. Но нито една резервация или чартър от Западна Европа или по-далечните дестинации не бяха отменени. В момента резервациите се увеличават и очакваме да завършим 2015 г. с над 10% ръст.
- Как върви подготовката на общите туристически пакети, които правите с България и другите балкански държави?
- През май 2016 г. Охрид ще е домакин на международно туристическо изложение на Асоциацията по приключенски туризъм (ATTА - Адвенчър травъл трейд асосиейшън). Изпратихме покана до българските власти за този форум. На него ще има над 300 туроператори от цял свят, като 65 от тях са купувачи на пакети от Балканите като дестинация. Вече предлагаме общи пакети на Западна Европа и Северна Америка, а същото трябва да се направи и за Далечния изток - Япония, Китай и т.н. Световната туристическа организация (СТО) прогнозира, че Балканите могат да са 6-ата по посещаемост дестинация в света. Това е много силна препоръка, която изпрати лично генералният секретар на СТО Талеб Рифай. Затова трябва да се презентираме като една обща дестинация.
- Какви интересни обекти и проекти можете да предложите на българите?
- Македония и другите държави на Балканите са много преплетени като културно наследство и имат много общи неща, но има и много детайли, в които всяка държава е уникална. В Македония това е Охрид, който е известен като Йерусалим на Балканите. Световна атракция, защитен от ЮНЕСКО, 6000 г. културно наследство и традиции. Охридските бисери също са световноизвестни - накити от тях има дори кралица Елизабет Втора.
Развитието на столицата Скопие през последните години е много коментирана тема. Ако се абстрахираме от субективните гледни точки, резултатите от анкетните листи, които се попълват от туристите, сочат, че от половин ден престоят им в Скопие вече е минимум 2 дни. Първия ден разглеждат центъра на града, а на следващия - околностите. Това показва успехът на тази идея и проектите, които се направиха.
Сега, на 15 юни, беше открита и най-новата атракция в Скопие - фонтанът, който е разположен на голямо пространство на самия площад. Ако човек не знае, може да се окаже в центъра на водоскока.
Друга интересна дестинация е гр. Дойран, който е цялостно реновиран, с обновени плажове край езерото, чиито води и кал са лековити. Дори има анекдот, че на Дойран и сакатият прохожда, и мъртвият оживява.