Всички срещу „Юбер“!

От години държавата не може да се справи с менте такситата, но срещу цивилизованата платформа се организира за месец-два

Месеци след като у нас се задейства световноизвестната платформа за споделяне на транспорт „Юбер“, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) реагира бързо и безкомпромисно. Наложи жестоки глоби - общо 200 000 лв., и на практика забрани функционирането на услугата. Мотивите са много - незаконна дейност, нелоялна конкуренция, не се плащат данъци и пътниците не са защитени и т.н.. Мога да приема част от доводите, ако не беше цялата каша в транспортния сектор, където същата тази държава не може да се справи с група селски мошеници, при това май умишлено.

В продължение на години българи и чужденци се оплакват от бандити с жълти автомобили, които се наричат таксита. Около летище София, Централна гара и болниците е пълно с коли, имитиращи нормални компании. Те успешно заблуждават хората, особено такива, които са дошли от провинцията в София за лечение, по работа, на гости. Чужденците са като беззащитни кошути пред прайдлъвове.

В медиите пишем от години за тях. Кметове обещаваха контрол, полицията и Комисията за защита на конкуренцията трябваше да се справят с тях. Накрая се оказва, че не могат да се справят, защото „не нарушават закона“, „имат си законни тарифи“, а „хората да гледат по-внимателно“.

А не е така. Щом хората са измамени, значи нищо не е наред. Не може в един 18-милионен Истанбул да има жесток контрол и нулев шанс да попаднеш на менте, а в София такива таксита да са част от градския пейзаж. Да, в Истанбул могат да те прекарат през по-дълъг маршрут, но не и по друга тарифа или с помпичка на брояча.

Миналия месец предаването „Господари на ефира“ направи поредица от разследвания, повечето от които показват чудовищната наглост на шофьорите на менте таксита и на бездействието на органите на властта.

В продължение на години фирми за превоз се оплакват от нелоялната конкуренция на нелегални автобуси и маршрутки, които сноват между близките градове, но и там държавата вдига ръце.

И така, ако се върнем на „Юбер“ - там нещата са прости. Елементарно е да кандидатстваш за шофьор, елементарно е да ползваш услугата. Чувстваш се в ХХI век.

А къде е по-безопасно? Дали в новите коли, на собственици, които милеят за тях, или на раздрънканите маршрутки, на таксита, в които скърцат всички болтчета и не са виждали сапун от датата на производство? Къде са по-мили шофьорите - дали във фирми, където подборът цели да изгражда имидж на услугата, или такива от „официалните“ компании, където е пълно с шофьори, дошли от „Факултето“ с две пачки пари, за да си купят книжка.

И дали е по-добре да работиш като шофьор при условията на „Юбер“, където всичко е лесно, просто и чисто, или да робуваш на монополисти на пазара, на които също не им пука за ментетата?

Отговорът на трите въпроса може да ни обясни защо КЗК е толкова безкомпромисна с дейност, която изцяло е на светло, а не иска да се справи с дейности, които изцяло са в сивите територии на мошеничеството.

И освен това конкуренцията се движи от избора на потребителите. Ако потребителите са доволни от цена, качество и обслужване, значи бизнесът е работещ.

TRUD_VERSION_AMP:0//
Публикувано от Емил Спахийски

Този уебсайт използва "бисквитки"